Gereden: Volkswagen Golf R
Wel eens een geschrokken kat op een parketvloer gezien? Dat was mijn eerste associatie toen ik vanmorgen het gas van de nieuwe, 300 pk sterke Volkswagen Golf R vloerde. Want VW heeft, of all places, het Noord-Zweedse Arvidsjaur uitgekozen om ons voor de eerste keer met de krachtigste Golf ooit te laten rijden. En dan natuurlijk niet op de weg, maar op een bevroren meer. Maar natuurlijk zijn ze bij Volkswagen niet op hun achterhoofd gevallen; ze hebben wel degelijk een goede reden om hun nieuwe R hier in de diepvries van Europa aan de pers voor te stellen. VW is namelijk bijzonder trots op het vernieuwde 4x4-systeem, de 4Motion. Een Haldex-koppeling doseert de mate waarin de achterwielen bij moeten springen en daar bovenop heeft de R op zowel de voor- als de achteras een elektronisch sperdifferentieel. Oh ja, en wat hier op het spekgladde ijs misschien nog wel het leukste is: anders dan bij de GTI, waar de ESP altijd waakzaam blijft, is het in de R volledig uitschakelbaar. En dan zouden wissers op de zijruiten eigenlijk geen overbodige luxe zijn.
Want het is verrassend eenvoudig de Golf R in een indrukwekkende drift te krijgen. Even een tikje insturen, gas los en daar komt de achterkant. Tegensturen, beetje gas terug en hop daar ga je, hartstikke dwars. De Haldex stuurt flink wat kracht naar de achterwielen en daardoor luistert de auto heel secuur naar wat je hem met je rechtervoet opdraagt, zodat je hem mooi onder de gewenste hoek kunt houden. Al zul je dit soort grappen niet gauw in Nederland uithalen, het is leuk te weten dat het kan. De handgeschakelde zesbak in onze auto schakelt uiterst strak en snel, doordat de slagen voor de R nog een stukje zijn ingekort. Terwijl de spijkerbanden driftig in het ijs klauwen, op zoek naar de verloren grip, giert de TSI het uit. En dat is maar goed ook, want dan pas hoor je waar hij toe in staat is. Bij lagere toerentallen klinkt de nieuwe R echt veel te braaf en ingetogen.
De volledige rij-impressie van de Volkswagen Golf R staat in AutoWeek 5, die woensdag 29 januari verschijnt. En natuurlijk hebben we ook weer een videoverslag van onze ijzige ervaringen gemaakt. Dat volgt een dezer dagen hier op de site.