Renault 5

Het is inmiddels al meer dan 30 jaar geleden dat het doek viel voor de klassieke Renault 5. In 2024 kreeg de 5 een frisse start, want er verscheen een moderne interpretatie van het model op de markt. Net zoals voorheen is de Renault 5 een compacte hatchback, alleen is de nieuwe versie volledig elektrisch.

Renault 5 in de jaren ‘70

Voor 1972 heeft Renault al de compacte Renault 4, 8 en 10 in het gamma, maar de Renault 5, gelanceerd in januari 1972, is nog een stukje kleiner. De vorm van de auto is op zijn zachtst gezegd modern en kwam van Michel Boue. Hij paste als eerste schildbumpers toe - inmiddels doen alle autofabrikanten dat. Als het aan Boue had gelegen, was de 'R5' trouwens nog vooruitstrevender geworden met achterlichten die doorlopen van boven tot onder, maar dat gebeurt uiteindelijk niet. Onderhuids leunt de 5 fors op de techniek van de Renault 4, met een in lengterichting geplaatste viercilinder die de voorwielen aandrijft. Hij varieert van 728- tot en met 1.397 cc. De eerste modellen hadden nog een 'kapstok'-versnellingspook die uit het dashboard steekt, maar Renault verandert dit al vrij snel naar een op de vloer gemonteerde pook.

In Alpine-uitvoering is de Renault 5 stevig opgevoerd. De 1.397 cc motor levert nu 93 in plaats van 64 pk. Deze auto wordt ook ingezet op het circuit en in de rallysport en presteert daarin goed. In de Rally van Monte Carlo van 1977 worden 'vijfjes' zelfs eerste en tweede in een veld dat voornamelijk bestaat uit veel sterkere auto's. In 1978 komt Renault met een groep 4 rally-versie die opmerkelijk breed is uitgebouwd én is voorzien van een turbo, gemonteerd op een in het midden geplaatste motor. Nog altijd met 1.297 cc, maar nu soms goed voor 250 pk! In handen van Jean Ragnotti blijkt hij onverslaanbaar.

Tussen 1980 en 1986 verschijnen ook straatversies van deze auto, die nu aardig wat geld opbrengen. De Turbo 1 is de eerste serie van 1980, en die is behalve uitgebouwd ook voorzien van een apart interieur. Binnen twee jaar komt de Renault 5 Turbo 2. Die heeft een wat normaler interieur dat dichter bij dat van de gewone 5 staat, om de auto iets minder extreem te maken. Al blijft hij dat natuurlijk nog steeds: de motor zit immers achter de voorstoelen en drijft de achterwielen aan.

In de Franse fabriek werden er tussen 1972 en 1984 een enórme 5,47 miljoen Renaults 5 gebouwd. Daarvan zijn er opvallend weinig overgebleven, want het autootje roest hard. In Iran bouwt men de Renault 5 nog tot 2002, onder de naam Sepand.

Supercinq (1984 - 1990)

In 1984 verschijnt de tweede generatie Renault 5, die ook wel bekendstaat als de ‘Supercinq’. Hij werd ontworpen door Marcello Gandini en bouwde qua design voort op zijn voorganger. Wel werd de Supercinq een stuk groter dan de oer-R5. Hij groeide maar liefst 7 centimeter in de lengte en 6 centimeter in de breedte, al werd de nieuwe Renault 5 wel een stukje lager.

Naast de reguliere Supercinq komt er ook weer een sportieve versie op de markt: de Renault 5 GT Turbo. Deze heeft een 120 pk sterke 1,4-liter turbomotor onder de kap en was voor zijn tijd bijzonder snel. Dankzij zijn geringe gewicht en krachtige motor sprintte de Renault 5 GT Turbo in 8 seconden van 0 naar 100 km/u, wat hem tot een van de snelste hot hatches in zijn klasse maakte. Visueel onderscheidde de GT Turbo zich door sportievere bodykit. Ook het onderstel, de ophanging en de remmen werden aangepast voor betere prestaties en wegligging.

De Supercinq was daarnaast leverbaar met diverse benzine- en dieselmotoren, en werd geroemd om zijn praktische interieur, compacte buitenmaten en prettige rijeigenschappen. In 1990 werd de Supercinq opgevolgd door de Renault Clio, waarmee een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van Renault’s compacte modellen begon.

De nieuwe Renault 5 E-Tech Electric

Hoewel de Renault 5 lange tijd uit productie is geweest, verschijnt er in 2024 een nieuw model met deze typebenaming. Officieel draagt de retro-ogende hatchback de naam Renault 5 E-Tech Electric, maar we kennen hem ook wel als R5.

Renault brengt de R5 op de markt als vervanger van de Zoe, al is hij maar liefst 16 centimeter korter. Met zijn compacte formaat valt hij in het B-segment, waar hij concurreert met onder andere de Citroën ë-C3, Peugeot e-208 en Dacia Spring. Dat de Renault 5 kleiner is dan de Zoe merk je vrij goed, met name op de achterbank. Voor lange passagiers is het achterin de R5 eigenlijk te krap. Ook de bagageruimte is vrij beperkt: deze meet 326 liter.

De Renault 5 is gebouwd op het zogenaamde AmpR-Small-platform en leent onder andere de voorwielophanging van zijn grotere broers: de Renault Clio en Captur. Achter heeft hij een multilink ophanging, waardoor de achterwielen onafhankelijk van elkaar kunnen inveren. Dit type achterwielophanging zie je niet vaak in het B-segment en het zorgt er dan ook voor dat de Renault 5 opvallend fijn rijdt. Hij stuurt namelijk goed, maar behoudt wel zijn comfort.

In 2024 lanceert Renault twee versies van de R5: de urban range en de comfort range. Deze hebben een vermogen van respectievelijk 120 en 150 pk, gecombineerd met een 40 of 52 kWh accupakket. Daarmee komt de urban range in theorie 312 kilometer op een volle acculading. De comfort range zou 410 kilometer kunnen rijden zonder bij te laden. Later wordt er nog een 95 pk versie met 40 kWh batterij aan de prijslijst toegevoegd als instapmodel van de Renault 5 E-Tech Electric.

Voor de sportieve rijders is er ook een snelle versie van de nieuwe Renault 5: de Alpine A290. Deze is net zoals de Renault 5 volledig elektrisch en levert een vermogen van 180 of 220 pk. Daarnaast kreeg de Alpine A290 een stoerder uiterlijk en straffer onderstel.

  • comfort
    9,5
  • prestaties
    9,6
  • betrouwbaarheid
    9,5
  • kosten
    9,5

Uitgelichte tests

PRIVATE LEASE Renault 5

Meer over de Renault 5

Elektrische auto's
Renault 5
Koopgids

Update! Dit zijn de beste elektrische auto’s tot €30.000

AutoWeek zet de beste elektrische auto's tot €30.000 op een rij met alle feiten als verbruik,...

308
Gebruikersreview
Renault 5 E-TECH urban range FIVE (2025)
Gebruikersreview

Renault 5 E-TECH urban range Evolution (2025)

Later volgen er meerdere updates! Normaal koop ik echt geen auto zonder mijn verstand te gebruiken,...

7
Volkswagen ID.7 advertorial (ON-107605)
aangeboden door Volkswagen

Elektrisch op wintersport?

De Volkswagen ID.7 Tourer is gemaakt voor het afleggen van grote afstanden en kan...

Gebruikersreview
Renault 5 E-TECH comfort range techno (2025)
Gebruikersreview

Renault 5 E-TECH comfort range techno (2025)

Vanwege een nieuwe functie op het werk en meer projectlocaties bezoeken, heb ik toestemming...

6
Gebruikersreview
Renault 5 GT Turbo (1988)
Gebruikersreview

Renault 5 GT Turbo (1988)

Een brandweerrode 5 GT Turbo. Dan val je wel op. Wat resulteert in vele duimpjes als je onderweg...

2
Gebruikersreview
Renault 5 E-TECH comfort range techno (2025)
Gebruikersreview

Renault 5 E-TECH comfort range techno (2025)

Mensen, wat een genot met deze auto. Comfort is subliem. De auto heeft smoel en het retro...

8
Gebruikersreview
Renault 5 E-TECH comfort range techno (2025)
Gebruikersreview

Renault 5 E-TECH comfort range techno (2025)

Wat een heerlijke auto. Mijn ouders hadden in de jaren 70 en 80 drie keer een Renault 5; één...

16
Gebruikersreview
Renault 5 E-TECH comfort range Roland-Garros (2025)
Gebruikersreview

Renault 5 E-TECH comfort range Roland-Garros (2025)

Toen de Renault 5 die uit kwam.was ik meteen weg van. Echt een super auto die ook erg zuinig...

5
Renault advertorial (ON-106395)
aangeboden door Renault

De Renault 4 is forever!

Niet alleen door zijn tijdloze ontwerp, maar ook op het gebied van duurzaamheid. In de…

Gebruikersreview
Renault 5 E-TECH comfort range techno (2025)
Gebruikersreview

Renault 5 E-TECH comfort range techno (2025)

Daar was ze dan na 4 maanden wachten was daar ons geel monstertje. Na een jaar of 6/7 een...

6
Gebruikersreview
Renault 5 E-TECH comfort range iconic cinq (2025)
Gebruikersreview

Renault 5 E-TECH comfort range iconic cinq (2025)

De Renault 5 E-Tech Electric is niet alleen een nieuw elektrisch model, maar een auto die...

17
Nieuws
Renault 5 Evolution
Nieuws

Renault 5 met sterkste motor en grootste accu nu goedkoper

Wil je de Renault 5 met de sterkste motor en de grootste accu? Dan kun je nu iets minder kwijt...

93
Nieuws
Renault 5 Monte Carlo Edition
Nieuws

Renault 5 door Nederlanders in historische kleuren gestoken

De Renault 5 is van zichzelf al lekker retro, maar er kan altijd een schepje bovenop. Dat...

45
Nieuws
Renault 5 Delta4x4
Nieuws

Renault 5 als speelse en ruige offroader

Een Renault 5 met offroadbanden en een lekker ruige uitstraling: dit is de Renault 5 Delta4x4!...

35
Skoda advertentie (ON-105978)
advertentie

Rij nu de Škoda Elroq al vanaf €479 p/m

De 100% elektrische Škoda Elroq heeft een actieradius tot wel 571 km*.

Gebruikersreview
Renault 5 E-TECH comfort range techno (2025)
Gebruikersreview

Renault 5 E-TECH comfort range techno (2025)

Eindelijk is hij er! Twee maanden langer dan gepland, maar wat een schoonheid! Présence is...

13
Duurtest
Renault 5 E-Tech Electric
Duurtest

De Renault 5 E-Tech Electric is als Urban Range 120 pk al leuk genoeg

De Renault 5 E-Tech Electric is als Urban Range 120 pk al leuk genoeg. Dat concluderen we...

96
Gebruikersreview
Renault 5
Gebruikersreview

Renault 5 E-TECH urban range techno (2025)

Nou ben ik niet perse van de impuls aankopen. Maar voor het eerst van mijn leven heb ik het...

9
Nieuws
Renault 5 Back to Basics
Nieuws

De goedkoopste Renault 5 mist toch wat essentiële zaken – Back to basics

Waarom is de Renault 5 eigenlijk nog nooit behandeld in ‘Back to basics’? Simpel: omdat we...

108
autoweek bandenquiz
AutoWeek

Speel de AutoWeek bandenquiz en win!

Weet jij alles over banden? Speel dan mee en maak kans op geweldige prijzen!

ING advertentie (ON-104356)
advertentie

Goed verzekerd op weg

Profiteer van 5% korting in het eerste verzekeringsjaar.

Nieuws
Renault 5 basisversie
Nieuws

Renault 5 zakt onder de €25.000 door nieuwe basisversie

Renault belooft al vanaf het begin dat er een versie van de Renault 5 komt die minder dan...

243
Renault 5 GT Turbo
Klokje rond

Renault 5 GT Turbo (1990) - Klokje rond klassiek

28 jaar geleden kocht 18-jarige Bas Pijl een Renault 5 GT Turbo, die hij nog altijd bezit....

43
Vergelijkende test
Renault 5 GT Turbo vs. Peugeot 205 GTI 1.9
Vergelijkende test

Met deze Renault 5 GT Turbo en Peugeot 205 GTi geniet je van de gloriedagen van de hete hatchback

Met deze Renault 5 GT Turbo en Peugeot 205 GTi geniet je van de gloriedagen van de hete hatchback....

62
Oud & Nieuw
Renault 5
Oud & Nieuw

Terug naar 1972 met de Renault 5 E-Tech Electric

Terug naar 1972 met de Renault 5 E-Tech Electric. We zetten hem naast de oer-5

47
Nieuws
Renault 5 brandweerauto
Nieuws

Renault 5 als brandweerauto de weg op

De Renault 5 oogstte al de nodige lof, maar ook de brandweer is blijkbaar onder de indruk....

30
Nieuws
Renault 5 Turbo 3E
Nieuws

Heftige Renault 5 Turbo 3E te bestellen voor €155.000

De Renault 5 Turbo 3E is nu te bestellen! De prijs van de heftige 540 pk sterke elektrische...

78
Nieuws
Renault 5 vs. Mini Cooper dubbeltest
Nieuws

Renault 5 is EV van het jaar 2025

De Renault 5 is al veel gelauwerd, maar er kon weer een krans op de neus worden gelegd. Hij...

79
Renault 5 Turbo 3E
Nieuws

Renault 5 Turbo 3E is exclusief drift- en trackdaykanon met 4.800 Nm

De Renault 5 Turbo 3E is een exclusief drift- en trackdaykanon met 4.800 Nm. Hij heeft in...

101
Vergelijkende test
Renault 5 eerste generatie, Honda Civic eerste generatie
Vergelijkende test

De eerste Renault 5 en eerste Honda Civic waren de juiste auto’s op het juiste moment

De eerste Renault 5 en eerste Honda Civic waren de juiste auto’s op het juiste moment. In...

51
Nieuws
Renault 5 E-Tech Electric Roland Garros
Nieuws

Renault 5 nu ook te bestellen als Roland Garros

De Renault 5 werd bijna twee jaar geleden al getoond als speciale Roland Garros-uitvoering....

63
Gebruikersreview
Renault 5 E-TECH comfort range iconic cinq (2025)
Gebruikersreview

Renault 5 E-TECH comfort range iconic cinq (2025)

Als autoliefhebber ben ik er nog steeds van overtuigd dat voor het echte rijplezier een elektrische...

36
Gebruikersreview
Renault 5 E-TECH comfort range iconic cinq (2025)
Gebruikersreview

Renault 5 E-TECH comfort range iconic cinq (2025)

De R5 besteld in november, Iconic uitvoering dus geel interieur. Exterieur blauw met zwart...

12
Nieuws
Renault 5 E-Tech
Nieuws

Renault stelt systeem om accubranden snel mee te blussen gratis beschikbaar

Renault stelt Fireman Access - een systeem om accubranden snel mee te kunnen blussen - beschikbaar...

34
Renault 5 vs. Mini Cooper dubbeltest
Vergelijkende test

Renault 5 vs. Mini Cooper E: hartendieven op wielen – Dubbeltest

De Renault 5 is minstens zo leuk-retro als de populaire Mini Cooper. Kan de Renault die veel...

196
Gebruikersreview
Renault 5 E-TECH urban range iconic cinq (2025)
Gebruikersreview

Renault 5 E-TECH urban range iconic cinq (2025)

12-02-2025 gehaald. Zit prima en rijd prima. Het is een mooie auto en zeker in de kleur geel...

6
Gebruikersreview
Renault 5 E-TECH comfort range iconic cinq (2024)
Gebruikersreview

Renault 5 E-TECH comfort range iconic cinq (2024)

Sinds 30/01/2025 is een zwarte Renault 5 E-tech Iconic (52kWh) als tweede auto onderdeel van...

34
Nieuws
hyundai inster
Nieuws

Dit zijn de goedkoopste nieuwe elektrische auto's in Nederland

Per 2025 zijn heel wat auto's duurder dan vorig jaar. Wat zijn op dit moment de goedkoopste...

145
Gebruikersreview
Renault 5 E-TECH comfort range iconic cinq (2025)
Gebruikersreview

Renault 5 E-TECH comfort range iconic cinq (2025)

Achtergrond: Na lang wikken en wegen of er een elektrische auto moest komen werd er eind vorig...

35
Nieuws
Renault 5 Alpine A290 auto van het jaar
Nieuws

Tweemaal op rij: Renault 5 is Auto van het Jaar 2025!

Vorig jaar sleepte Renault al de titel ‘Auto van het Jaar’ binnen met de Scenic, dit jaar...

155