Opel 1100 Special (1968)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 1100 Special |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1968 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 6.400 km |
KM-stand laatst | 16.600 km |
Nostalgie
- 6.600 km
Mijn eerste auto ervaringen schijnen in een Volkswagen Kever te hebben plaatsgevonden, maar de zaken die ik mij echt kan herinneren zijn toch echt de Kadett B ervaringen.
Urenlang heb ik als klein jochie achter het grote stuur van de Opel gezeten om imaginaire reizen te maken aan de binnenkant van mijn ogen. Het kleine handje losjes op lange versnellingspook en de AM radio op één of andere krakerige zender.
Jaren later toen de Opels uit de gratie waren geraakt en plaats moesten maken voor Renault 16, Fiat 132 en andere veel exotischer modellen dan zo'n boeren Mercedes was alleen al de gedachte aan het bezitten van een Kadett een gruwel in de ogen van een opgroeiende puber..
En dan komt het moment dat je bij de zuiderburen een 4 deurs special te koop ziet staan. Een exemplaar in welhaast smetteloze staat. Met in nieuwstaat verkerend interieur dat onmiddellijk doet denken aan de verbrande blote beentjes op een zonovergoten dag zodra het blanke vlees de kokende skai bekleding wist te bereiken.
Een proefrit volstaat om op de volmaakte gelukzaligheid van de nostalgie te benaderen . Het gezoem van de cardanas in combinatie met het lichte janken van het differentieel doen terugdenken aan de vele terugreizen vanaf de adressen van verre ooms en tantes, op tijdstippen dat een klein kind eigenlijk al lang in zijn nest moest vertoeven.
Met het kinderlijke vertrouwen dat alles goed zou komen dommelde je op de achterbank (zonder gordels) in slaap om later wakker te worden met een paar fijne afdrukken van de skai bekleding op de wangen.
Okay, daar gaat de ratio volledig heen en neemt emotie de overhand.
In een vloek en een zucht heb ik de Kadett aangeschaft.
Natuurlijk valt er rationeel ook heel veel te verklaren.
Immers een auto uit 1968 met aantoonbaar slechts 6400 kilometer ervaring is toch eigenlijk nieuw te noemen.
De 1100 motor is betrouwbaar en zuunig. De auto heeft vier deuren dus ideaal voor het gezin.
Voeg daarbij dat een Kadett uiterst waardevast is. Ik heb nu al meer betaald dan zo'n ding ooit in zijn productiejaren gekost heeft.
De kofferbak is groot genoeg om, mocht het nodig zijn, de Lidl half leeg te hamsteren.
Opel is degelijk, gereformeerd, pretentieloos. Geen enkele patser waagt het om zich in een Kadett uit te sloven.
Kortom redenen genoeg om ook het thuisfront te behagen.
In België was de verkoper zo goed om de restanten van de jarenlange stilstand weg te toveren met een nieuwe waterpomp, thermostaat, voeringen en remcilinders voor de vier trommelremmen. Slokje nieuwe olie, nieuwe snaar er op en de vier whitewall diagonaalbanden vervangen door vier nieuwe radialen.
In de loop van de winter zal ik denk ik toch even moeten kijken naar de koppeling. Want dat pedaal zit knap hoog. Verder is een bezoek aan de plaatwerker gepland om de vliegroest van de motorkap te halen en een deukje uit het voorscherm.
Al rijdend met de auto snap je de term historisch erfgoed veel beter. Duimen gaan spontaan omhoog en fietsers keren zich op hun zadels om. De auto doet klaarblijkelijk bij meer mensen nostalgische gevoelens opleven.
Vooralsnog denk ik dat het een blijvertje is. Het is een sympathiek Opeltje.
Rijdende paracetamol
- 11.000 km
Hoe gaat het liedje van the Beatles ook al weer: When i find myself in times of trouble.......
Het laatste wat ik hier wil is een zielig verhaal gaan houden, maar we kennen allemaal wel van die dagen waarop je 's avonds zuchtend verklaard dat je er wel even klaar mee bent. Wonderlijk genoeg wend ik mij dan tot Herr Dr. Opel. Zieleknijper, manueel therapeut, drugsdealer noem maar op.
Wat ik maar wil zeggen is dat de Kadett werkt als balsem op de geschaafde huid, Valdispert op de neuroot en een joint op een stuffkikker.
Even een stukkie toeren met de Kadett is onthaasting in optima forma. De motor is uitermate schakellui te berijden. Het onderstel doet je alles behalve verlangen naar snelheden boven de 80 kilometer in het uur. De vriendelijk lachende en wuivende toeschouwers doen je beseffen dat de grote boze wereld geen grip krijgt op het bejaarde koetswerk. De Opel is een hartendief.
Dat de auto zich lekkerder voelt bij snelheden onder de 80 km/u heeft hoofdzakelijk te maken met de belabberde kwaliteit van de gemonteerde banden. Ik ben naarstig op zoek naar kwaliteitsrubber in de juiste maatvoering, maar 12 inch banden worden blijkbaar alleen nog gemaakt in een land dat bekend staat om de befaamde rijsttafels en de Babi Pangang. Zowel Vredestein als Michelin verloochenen de bandenmaat die het concern in het grijze verleden groot heeft gemaakt. De markt is overgelaten aan de bandenboeren die van hoogteslag een USP hebben gemaakt en bandenslijtage tot een nulpunt hebben gereduceerd waardoor keiharde compounds alleen nog maar vervangen dienen te worden als er droogtescheuren te zien zijn waar de Grand Canyon in al haar grootsheid jaloers op kan zijn. Mijn Kadett smeekt om zacht soepel rubber dat iedere 30.000 kilometer tot slicks smelt. Aub Michelin, bak nog een mooi setje voor mijn Opel.
Schreef ik in mijn vorige verslag nog over de op handen zijnde vervanging van de koppelingsplaat. Tot op heden blijkt vervanging een overbodige zaak. Het pedaal grijpt nog steeds zeer hoog aan, maar de auto trekt nog steeds soepel op en de vier verzetten gaan trefzeker met een droge klik van gang naar gang.
De hele kop heb ik laten spuiten om wat vliegroest weg te werken en de deuken in het linkervoorscherm vakkundig te repareren. Vervolgens is de auto professioneel gepoetst waardoor er een werkelijk nieuwe Kadett van bijna vijftig jaar oud in de stalling staat.
Binnenkort moet de auto voor de tweejaarlijkse APK maar een jaar geleden heb ik uit voorzorg alvast een stuurkogel vervangen. Door jarenlange stilstand gevolgd door redelijk intensief gebruik kwam er teveel speling op de kogel. Nog steeds blijkt een Kadett voordelig in onderdelen, en ook de beschikbaarheid van onderdelen is geen probleem. Een nieuwe uitlaat was bijna even snel gemonteerd als gescoord.
Ik kwam de knalpot ophalen waarbij de magazijnjongen met een Noord Afrikaanse tongval zich nieuwsgierig afvroeg welke scooter gebruikt maakte van deze compacte knalpot.
Ja jongen, vroeger waren uitlaten zowel betaalbaar, als draagbaar......
Over roest hoef ik het niet te hebben, zit er niet op, en komt er niet op. De auto staat keurig onderdak en wordt vertroeteld. Iedere kilometer is een genot zolang je niet teveel haast hebt. Het stuur losjes in de handpalm laat de auto zich graag dansend van bocht naar bocht bewegen, verwacht geen raffinement en state of the art weggedrag. De Opel is een no nonsens product bedoelt om hele gezinnen voor weinig geld comfortabel van a naar b te transporteren.
Iedereen in het gezin heeft de auto in het hart gesloten. Niet vanwege uitmuntende kwaliteiten op het gebied van wegligging, luxe of design, maar puur om zijn ontwapende gulle en vriendelijke karakter. Van zo'n auto kun je alleen maar steeds meer gaan houden.
Vrienden voor het leven
- 14.000 km
Het is even stil geweest rond de Kadett maar dat wil niet zeggen dat er niet volop is genoten. Iedere kilometer gaat met een glimlach op de snoet voorbij. En de Opel maakt overal waar hij komt de tongen los. Gewoon een jongen van de gestampte pot, ontwapenend en zonder pretenties. Gewoon heerlijk autorijden zoals het 50 jaar geleden ook ging.
Wel is ondertussen de koppelingsplaat en de drukgroep vervangen. De boel was dermate verouderd en vergaan dat vervanging noodzakelijk was. Ook het lager waarin het gaspedaal is opgehangen leek op een stuk verbrokkelt Old Amsterdam. Voor nog geen twintig euro stuurde een Duits bedrijf een degelijke reproductie op waarmee de Kadett zich spoorslags enkele peekaa’s extra veroorloofde af te geven. De speling op het pedaal was blijkbaar zo groot dat de Opel zijn tijd ver vooruit bleek te zijn en ik op een soort van Eco stand mijn kilometers heb volbracht. Niet dat de Kadett nu vleugels heeft gekregen maar het is niet langer een lamme eend.
Een halfjaar geleden heeft de auto een uitgebreide grote beurt gehad waarbij alle vloeistoffen, filters en aanverwante zaken zijn vervangen. Het gebeurt niet vaak dat een auto wordt uitgezwaaid aan de poort maar de monteurs bedankten mij dat ze weer eens aan zo’n leuke auto mochten werken. Mooi toch dat het niet alleen leuk rijden is in een Kadett maar blijkbaar ook fijn sleutelen.
Wat een fijne auto
- 16.600 km
Nu de Kadett veilig pekelvrij in de stalling staat heb ik even wat tijd om het afgelopen jaar de revue te laten passeren.
De auto is veelvuldig gebruikt als transport voor de watersportspullen, twee hobbies combineren is natuurlijk geweldig.
Er is relatief veel met de wagen gereden en ik kon merken dat de auto toe was aan groot onderhoud. De Kadett begon wat te stotteren en met name de lekkage van koelvloeistof vanuit de originele oude radiateur moest nodig verholpen worden.
En natuurlijk moest er nog even een laatste APK gegeven worden. De auto is nu verder vrijgesteld van deze keuring hetgeen niet betekend dat er nu achteloos mee omgesprongen gaat worden. Zelf heb je niet zo snel in de gaten dat de technische toestand langzaam verminderd, dus is het goed om periodiek een techneut naar de auto te laten kijken.
Welnu wat is er tijdens de laatste beurt gedaan:
De wiellagers zijn afgesteld, de remmen rondom nagelopen en afgesteld. Alle smeerpunten gecontroleerd en opnieuw gevuld met vet.
Stuurkogelhoezen vervangen, luchtfilter schoonspoelen en opnieuw in de olie zetten. Bougies vervangen kleppen gesteld, klepdekselpakking vervangen.
Nieuwe radiator geplaatst en het koelsysteem ontlucht en tenslotte een nieuwe accu geplaatst.
Fred Kadett kan er weer helemaal tegen. En dat is maar goed ook want ik ben verzot op die auto.
Nu alleen nog eens een set echt fijne 12 inch banden zien te kopen dan is het geluk volledig.
Mijn Opel is weer klaar voor een prachtig oldtimerseizoen.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Kleinste zevenzitter Mercedes-Benz: vanaf €57.486

Terugroepactie Toyota Corolla Cross om airbag, geen zorgen in Nederland

Vernieuwde Volkswagen Golf: nieuwe verlichting en infotainment

Vernieuwde Mercedes-Benz GLA: vanaf bijna €55.000

Volkswagen ID Buzz LWB: 25 centimeter langer en drie zitrijen
