AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Ford Fiesta Mk7 (2017-2023)

Ford Fiesta

Plus & Min

  • +Dynamisch rijgedrag
  • +Prettige zitpositie
  • +Brandstofverbruik
  • -Ruimte
  • -Rammeltjes in interieur
  • -Rijgeluiden

In 2017 lanceerde de zevende generatie Fiesta. Dit is tevens de laatste versie van de populaire modelreeks van Ford. Hij rijdt zoals we dat van een Fiesta verwachten: dynamisch en sportief. Daarmee blijft het een van de best sturende auto’s uit het B-segment. En dat maakte ook deze laatste generatie een succes.

Kopen of leasen

We hebben alle mogelijkheden om een Ford Fiesta te kopen op een rij gezet:

Tweedehands € 5.940 - € 29.945

Vergelijk Ford Fiesta occasions

Is de Ford Fiesta een goede keuze?

Voor wie op zoek is naar een leuk rijdende auto, is de Ford Fiesta een interessante optie. Zijn directe sturing en goede wegligging zorgen er voor dat je heerlijk sportief de bocht door kunt. Wil je een Fiesta die echt goed op de weg plakt? Dan kun je kiezen voor een exemplaar met sportonderstel. Dit vind je onder andere op de ST-line. 

Ga je voor de variant met het normale onderstel, dan rijdt dat al met al vrij comfortabel. Het speelse karakter van het sportonderstel gaat daarentegen wel iets ten koste van het rijcomfort, dus dat is een afweging die je moet maken. Niet alleen de vering scoort goed op comfort: de stoelen dragen hier ook aan bij. Die zitten lekker en bieden voldoende steun. Langere afstanden afleggen in de Ford Fiesta is zeker geen straf. 

Vanzelfsprekend wil je met een veilig gevoel de weg op. Ook daarin stelt de Fiesta niet teleur. Zo is hij voorzien van verschillende veiligheidssystemen zoals rijbaanassistentie, dodehoekdetectie, noodremsysteem en de optie voor automatisch inparkeren. 

Ben je op zoek naar een moderne auto? Dan kun je het beste kijken naar een faceliftmodel. In 2022 kreeg de Fiesta een flinke opfrisbeurt. Ford pakte niet alleen het uiterlijk aan, ook de opties werden aangevuld. Zo zijn de latere modellen van de Fiesta bijvoorbeeld uitgerust met een nieuw infotainmentsysteem. 

Als je gaat kijken tussen het occasionaanbod, kom je de Ford Fiesta tegen in verschillende luxeniveaus. De basisuitvoeringen - de Connected en de Trend - zijn voorzien van opties zoals elektrisch bedienbare ramen voor en elektrisch verstelbare buitenspiegels. Voor een panoramadak, 18 inch lichtmetalen velgen of een DAB+ radio kom je uit in de luxere uitvoeringen. 

Wil je een driedeurs Ford Fiesta? Dan kom je automatisch uit op een wat ouder exemplaar. Sinds 2019 werd het model alleen nog maar geleverd als vijfdeurs hatchback. 

Prestaties

Als je een Fiesta wilt rijden, heb je twee opties: benzine of diesel. Alle benzinemotoren die in deze generatie zijn geleverd, zijn driecilinders. De diesels zijn nog allemaal viercilinders, zoals we dat gewend zijn van de eerdere generaties. 

Benzinemotoren zijn er in veel soorten en maten. Tot 2019 was het instapmodel van de Fiesta de 1.1 70 pk, deze maakte later plaats voor de 1.1 75 pk. Het topmodel is de 200 pk sterke 1.5 EcoBoost ST. Hier zitten nog vier stappen tussen: de 85 pk 1.1, de 95 pk 1.0 EcoBoost, de 100 pk 1.0 EcoBoost  en de 125 pk 1.2 EcoBoost 125.

Voor de facelift was de 1.2 EcoBoost er in twee varianten. Toen werd hij nog geleverd met enkel een verbrandingsmotor of als mild hybride. Bij de mild hybride wordt de benzinemotor licht ondersteund door een elektromotor. Vanaf de facelift werd iedere Fiesta met 1.2 motor een mild hybride. 

Wie wil dieselen, heeft minder opties. De enige dieselmotor die in deze generatie Fiesta is geleverd, is de 85 pk 1.5 TDCi. Deze kachtbron verdween in 2020 van de prijslijst. 

Ruimte en praktische inzetbaarheid

De Ford Fiesta blinkt niet bepaald uit in ruimte, maar dat mag je van een B-segmenter verwachten. Je kunt als volwassene achterin zitten, alleen houd je dan niet veel hoofd- en beenruimte over. Voor kinderen is die ruimte achterin ruim voldoende. 

Ook de kofferbak van de Fiesta is niet al te ruim, al is die sinds de facelift van 2022 wel iets gegroeid. Eerdere exemplaren hebben een bagageruimte van 292 liter, die met een platgeklapte achterbank toeneemt naar 1.093 liter. 

Nieuwere modellen bieden met hun 303 liter kofferbakinhoud iets meer ruimte, maar blinken daarmee evenmin uit. Als je de achterbank neerklapt, wordt dit 984 liter. 

 

Betrouwbaarheid en problemen

Ga je kijken bij een tweedehands Ford Fiesta? Check dan eerst even in het onderhoudsboekje of hij het nodige onderhoud heeft gehad. Daarnaast is het verstandig om ook even te controleren op olielekkage. Deze generatie Fiesta wil namelijk nog wel eens wat olie druppelen of zweten onder de motorkap. 

Benieuwd naar de ervaringen van andere bestuurders? Lees dan ook eens de gebruikersreviews van de Ford Fiesta Mk7

Toyota Yaris vs. Ford Fiesta

Wat zijn alternatieven voor de Ford Fiesta?

Ook nog even kijken naar modellen die vergelijkbaar zijn aan de Ford Fiesta? Misschien vind je deze auto’s interessant: 

- Alfa Romeo Mito

- Audi A1

- Citroën C3

- Dacia Sandero

- Fiat Punto

- Honda Jazz

- Hyundai i20

- Kia Rio

- Mazda 2

- Mitsubishi Colt

- Nissan Micra

- Opel Corsa

- Peugeot 208

- Renault Clio

- Seat Ibiza

- Skoda Fabia

- Suzuki Swift

- Toyota Yaris

- Volkswagen Polo

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Prijzen en specificaties Ford Fiesta Mk7 (2017-2023)

Fiesta

Fiesta

3-deurs, hatchback, 2017-2019

  • Nieuw vanaf€ 16.115
Fiesta

Fiesta

5-deurs, hatchback, 2017-2022

  • Nieuw vanaf€ 16.385
Fiesta

Fiesta

5-deurs, hatchback, 2022-2024

  • Nieuw vanaf€ 19.870