
Zo zuinig is de Alfa Romeo Giulietta in de praktijk
Een Alfa Romeo koop je natuurlijk niet voor het aangenaam lage verbruik, maar waar kun je...
en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
De typenaam Giulietta is door Alfa Romeo een paar keer in de historie gebruikt. De eerste Alfa Romeo Giulietta komen we tegen in 1954 met de typecode 750.
Giulietta 750
De Sprint is in 1954 de eerste van een hele reeks Giulietta's en de eerste Alfa die bereikbaar is voor een breder publiek. De Giulietta-reeks moet namelijk voor een flinke omzetstijging zorgen. De elegante, net geen 4 meter metende coupé leunt qua design sterk op de grotere en duurdere Alfa 1900 Sprint. De grotendeels uit aluminium vervaardigde, 1290 cc metende viercilinder met dubbele bovenliggende nokkenas levert 65 pk bij 6.000 tpm en zorgt in combinatie met een gewicht van 850 kg voor spraakmakende prestaties: de topsnelheid bedraagt 160 km/h! De Sprints zullen worden gebouwd bij Bertone. Op de beurs in Turijn worden meteen al 700 orders geplaatst. De Sprint blijkt enige tijd later zo gewild, dat Bertone er zelfs een nieuwe fabriek voor moet neerzetten. De Giulietta Berlina (de sedanversie) heeft aanvankelijk problemen met de stijfheid van de carrosserie, waardoor de ontwerpers opnieuw aan de slag moeten. Hij gaat uiteindelijk in maart 1955 definitief in produktie, met een tot 53 pk teruggetunede motor. Het onderstel is identiek aan dat van de Sprint.
In 1956 volgt op aandringen van de Amerikaanse Alfa importeur Max Hoffman de door Pininfarina getekende en gebouwde Spider. In datzelfde jaar krijgt de Giulietta Sprint uitbreiding in de vorm van de Sprint Veloce. De 1,3 is tot 90 pk opgevoerd en het gewicht door toepassing van lichtmetaal bij motorkap, deuren en bumpers verlaagd tot 780 kilo. De topsnelheid neemt daardoor toe tot 180 km/h. Een tot 80 liter vergrote benzinetank maakt 'm bijzonder geschikt als gran turismo en als racer. Hij wordt dan ook veelvuldig ingezet bij races in Europa. In 1962 krijgen Giulietta Sprint en Spider een 1570 cc viercilinder met 92 pk plus vijfbak en evolueren daarmee tot Giulia. De Giulietta Berlina wordt opgevolgd door de nieuwe vierdeurs Giulia. De Sprint gaat mee tot 1964, de Spider wordt in 1966 opgevolgd door de Spider Duetto.
Tot 1964 zijn er 177.000 Alfa Giulietta's gebouwd en daarmee is het de opmaat voor Alfa Romeo als fabrikant van auto's voor de massa. Vanaf 1961 wordt het leveringsprogramma van de Alfa Romeo Giulietta langzaam afgebouwd om plaats te maken voor de Alfa Romeo Giulia, die als opvolger van de Giulietta geldt.
Giulietta 116
De tweede Alfa Romeo Giulietta is in productie van 1977 tot en met 1985 en draagt de typecode 116. Het is de opvolger van de Alfa Romeo Giulia. De Giulietta is altijd een vijfdeurs hatchback en heeft altijd een vijfversnellingsbak. De techniek van de Alfa Romeo Giulietta is grotendeels afkomstig van de grotere Alfetta; zo wordt ook de transaxle-aandrijflijn overgenomen. Ook de wielbasis is het zelfde, maar de Giulietta is korter en breder.
In 1981 verschijnt een gefacelifte Giulietta die te herkennen is aan de plastic beplating onderaan de zijkant. Het interieur wordt opgefrist met een nieuw stuurwiel en nieuwe zetels. Ook het instrumentenpaneel wordt gewijzigd. In 1983 gaat de derde serie in productie. Daarbij zijn de bumpers gewijzigd en is het dashboard herzien. In de loop van de jaren is deze Alfa Romeo Giulietta met 1,3,- 1,6-, 1,8 en 2,0-liter benzinemotoren te koop geweest. Van de laatste serie is ook een turboversie, waar 361 exemplaren zijn geproduceerd. De Giulietta wordt opgevolgd door de Alfa 75.
Giulietta 940
De derde Alfa Romeo Giulietta wordt geproduceerd van 2010 tot 2020, draagt de typecode 940 en is de opvolger van de Alfa Romeo 147. Het is opnieuw een vijfdeurs hatchback maar is voor het eerst een voorwielaandrijver. Aanvankelijk zou de Alfa Giulietta 'Milano' gaan heten, maar op het laatste moment werd de oude typeaanduiding 'Giulietta' weer van stal gehaald. De Alfa Romeo Giulietta is technisch nauw verwant aan de Fiat Bravo en de Lancia Delta. Wel zijn zaken als de wielophanging en de afstemming van het onderstel typisch voor de Alfa Romeo.
In 2013 wordt de Alfa Romeo Giulietta 940 voor het eerst gewijzigd. Er is dan een nieuw multimediasysteem, een vernieuwde grille en verbeterde stoelen. Ook is er een aantal nieuwe wielen en kleuren in het leveringsprogramma. Daarnaast zijn er wat wijzigingen in het motorenaanbod. In het voorjaar van 2016 wordt de Giulietta opnieuw gefacelift. Dan wordt de vormgeving van de voorzijde meer in lijn gebracht met de dan nieuwe Alfa Romeo Giulia. Ook het logo en het opschrift voor de typeaanduiding wordt dan veranderd.
In de loop van de jaren is de Alfa Romeo Giulietta te koop geweest met 1,4-liter turbobenzinemotoren met vermogens van 105 tot 170 pk. De versie met 120 pk was af-fabriek ook te koop met een LPG-installatie. De 1750 TBi motor is er met 235 en 240 pk voor de Alfa Romeo Giulietta QV; de sportieve variant. Diesels zijn de 1,6- en 2,0-liter Multijet met vermogens van 105 tot 175 pk. De 170 pk benzinemotor en de 2,0-liter diesel is er ook met de TCT-versnellingsbak; een automaat met dubbele koppeling. Als de Alfa Romeo Giulietta in 2020 uit productie gaat, staat er geen opvolger klaar.
Een Alfa Romeo koop je natuurlijk niet voor het aangenaam lage verbruik, maar waar kun je...
De Alfa Romeo Giulietta die eind jaren 70 verscheen en in 1985 werd afgelost door de Alfa...
Inpakken, riemen vast en de weg op. De compacte camper bevat alles voor een mooie reis.
Het is een cliché, maar de Giulietta was al een tijdje mijn droomauto. Nadat ik 6 jaar met...
Het is nu ruim een jaar geleden dat ik mijn allereerste Alfa Romeo heb gekocht, en ik heb...
Daar is die dan eindelijk ! :) Als eerste auto begonnen te zijn met een Alfa Romeo en tussentijd...
Wil je compact rijden, maar wel in een auto die zich kan meten met de duurdere merken en modellen,...
De nieuwe Dodge Hornet is een omgebouwde Alfa Romeo, en dat is nieuw. Maar niet helemaal.
De Giulietta is een erg fijne auto gebleken. Sportief, hangt goed aan het gas, remmen, ophanging,...
Van beroep ben ik veiligheidskundige. Dit houdt in dat ik verantwoordelijk ben voor het veiligheidsbeleid...
Toen het model in 2010 werd geintroduceerd, was ik direct verliefd. Ik zou nog 6 jaar moeten...
In Februari 2021 kocht ik mijn eerste Alfa Romeo, een Giulietta 1.4 Multi-air, dit na twee...
Na twee jaar een 2.0jtdm gereden te hebben die het laatste jaar meer stil stond dan reed mijzelf...
tijd voor een grote service beurt ! gedaan moet worden; distributieriem ( iedere 5 jaar of...
De Alfa Romeo Giulietta is een middenklasser die een beetje buiten de gebaande paden gaat....
Nu de dagen kort zijn en de nachten lang komt het gemis van de zomer extra hard aan. Om toch...
Het zat er al geruime tijd aan te komen, maar nu is het een feit: Alfa Romeo bouwt de Giulietta...
De Alfa Romeo Giulietta is nog steeds nieuw leverbaar. Echt waar. Niet voor lang meer, want...
Je slaat mogelijk stijl achterover van verbazing, maar wist je dat de Alfa Romeo Giulietta...
De auto in 2016 mogen ontvangen als nieuwe lease-auto. Aangezien de kinderen niet meer mee...
Hoi lezer, Ooit heel lang geleden, heel veel interesse naar het merk Alfa gekeken, bijna...
Een vermoedelijk distinctive uitvoering met veel upgrades zodat hij meer op exclusive lijkt,...
In juli 2017 kocht ik mijn eerste Giulietta. Daarvoor de nodige andere auto's gehad, te weten...
Ik kom van een Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Automaat af. Deze wagen zien staan voor een mooie...
Oké, laat duidelijk zijn dat ik als verstokte alfa rijder misschien ietwat bevooroordeeld...
De Alfa Romeo Giulietta belandde na 25 jaar afwezigheid in 2010 weer in de plaatselijke showrooms....
Na een jaar in een Alfa Mito gereden te hebben, is er een Giulietta gekomen. Met name het...
Met de Giulia en de Stelvio heeft Alfa Romeo laten zien dat het er weer bovenop wil komen,...
Ook maar is mijn ervaring delen. ;) De Giulietta is een fijne sportieve auto. Waar je bij...
Wat een gruwelijk fijne auto was mijn Giulietta, ik heb de auto 4jr in mijn bezit gehad heb...
De lease-BMW (serie 114 Sportuitvoering uit 2013) moest eruit en dan? Drie “eisen” waren...
EDIT: per ongeluk de 120 pk variant aangeklikt, ik heb de 170pk variant. Begin dit jaar mijn...
De Alfa is nu ruim een jaar in mijn bezit. Hiervoor een Mito 120 pk gehad met T jet motor...
Sinds afgelopen week rijd ik weer in een Bella, geimporteerd uit Duitsland. Feitelijk was...
Midden 2013 ging mijn lease-A4 de deur uit, en was ik weer aangewezen op een privé-auto. Alles...
Sinds vorige week ben ik eigenaar van deze mooie Alfa Romeo Giulietta Distinctive, 1.4 Multiair...
H was de Audi zat, te saai. Ok op zoek naar iets nieuws, dat valt niet mee. Best veel overwogen...
Sinds een week ben ik eigenaar van deze prachtige italiaanse auto. De Ford Mondeo die ik hiervoor...
ALGEMENE INDRUK Dit is mijn tweede Alfa, na de 147 waarover ik ook een review schreef. Die...
Zo even een klein stukje over de ervaring van mn Alfa Romeo Giulietta MA 170pk met een Tuningmodule...