Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive (2012)

autoreview

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive (2012)

Signalement

UitvoeringGiulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf124.000 km
KM-stand laatst142.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Sportief raspaardje

  • 142.000 km

In Februari 2021 kocht ik mijn eerste Alfa Romeo, een Giulietta 1.4 Multi-air, dit na twee Opel Ascona's, negen BMW's uit de 3- en 1-serie en een Mercedes C180, en een van mijn eerste rijervaringen tijdens mijn rijlessen in 1987 en 1988 in een Alfa Romeo 33 QV, wat ik indertijd een prachtwagen vond, de Alfa-rode kleur, het eigenwijze groene klavertje op de achterste stijl, het kenmerkend snerpend geluid van de boxermotor, het hád iets!
Indertijd stonden Alfa's echter niet bekend om hun robuustheid en betrouwbaarheid, dat de automobielen al roestten in de folder, allerlei technisch onheil, vooral op electronica-gebied, het weerhield mij er toch jaren van om een Alfa aan te schaffen.

Toch, als autoliefhebber, een persoon die autorijden meer als een soort hobby ziet dan een middel om simpelweg van AnaarB te komen, met een voorliefde voor niet te opvallende, doch ook geen wagens waarvan er dertien in een dozijn rondrijden, bleef het merk Alfa Romeo mij trekken.
Bij mijn frequent bezoek aan autoshows trokken Alfa's naast BMW en Mercedes toch vaak mijn aandacht, vooral de MiTo, schitterend vind ik ze!
Doch uit oogpunt van praktisch gebruiksgemak viel de MiTo af, vooral het formaat van de kofferbak vind ik net iets te klein, al blijf ik het prachtwagens vinden met als detail bijvoorbeeld de mooie ronde LED-achterlichtjes!

Zo kwam ik in Februari 2020 in de showroom van een garagebedrijf in Assen oog in oog te staan met een grijze Giulietta, met exact de juiste velgen en 'looks', de auto oogde gewoon goed. Zou dit trouwens niet zo zijn, dan loop ik ook zo bij een wagen weg, maar aan de andere kant kan ik ook op slag 'verliefd' op een auto worden, ik ben dan een gemakkelijke prooi voor de heren/ dames autoverkopers, of zoals het tegenwoordig heet: Mobiliteitsadviseurs M/V.
Zo ook bij deze Giulietta, de groene platen waren snel gemonteerd, de inruilprijs op mijn BMW 1-serie was leuk, de sonore uitlaatbrom die klonk en een heerlijke echo teweeg bracht in de showroom toen de verkoper de Alfa startte, dit maakte dat ik snel 'om' was, de koop snel gesloten!
Waarbij ik tot nu toe nog geen minuut spijt heb gehad, al moet je natuurlijk simpelweg in je achterhoofd houden dat het hier wel een Alfa Romeo betreft, niet geheel storingsvrij, doch sportiviteit alom!
Zo kan er af en toe eens een dashboardlampje uitvallen, welke na het rijden door een hobbeltje spontaan weer aanspringt, de achtervering kraakt en zucht wat als zo'n oude omastoel in zo'n visserswoninkje in Marken af en toe en vanzelfsprekend was ik al snel bekend met het euvel van de kabelboom in de kofferbak welke kwalitatief niet van de beste kwaliteit is zodat af en toe achterlichten uitvielen, vooral dat 'lijntje' vanaf de lampunit richting kofferbakdeksel, iets waar ik mij als liefhebber van symmetrie mateloos aan ergerde, de installatie van een nieuwe, verbeterde versie van deze doorvoerunit loste dit probleem op.
Als Alfa-rijder moet je een beetje leren leven met zulke 'kleinigheidjes', het hoort nu eenmaal een klein beetje bij dit roemrucht, doch sportief merk.

Verder ben ik over de Alfa meer dan tevreden, het eigenwijze dashboard met de aanduidingen op het tellerblok eigenwijs in de Italiaanse taal geschreven, het felle, bijterige motortje, vooral met de DNA-stand in de 'sport'-stand, iets wat ik trouwens niet eerder activeer dan nadat het blok zeker eerst een half uur is warmgedraaid op rustige wijze, het doet mijn hart sneller kloppen en geeft het autorijden simpelweg een extra dimensie!
Voorlopig blijf ik lekker tevreden doorsturen in de Alfa, al zou mijn volgende wagen best wel weer eentje uit de BMW-stal kunnen worden, dat merk zit nu ook eenmaal diep in de wortels van mijn genen verankerd!
Dat de Giulietta echter ook geen grijze muis is, al bezit zij wel deze kleur, dat maakt dat ik tot volle tevredenheid rondtoer, en parkeer ik de Alfa bij de supermarkt, dan doe ik dit weldoordacht, het liefst een beetje uit de buurt van andere automobilisten voor wie hun auto 'gewoon' een gebruiksvoorwerp is, en bijvoorbeeld zo hun standaard boodschappenkratje zonder blikken of blozen op jouw autodak neerzetten als zij hun kofferbak willen openen, een doodzonde in mijn ogen!
Mocht ik problemen of andere onregelmatigheden constateren aan de Giulietta dan houd ik jullie op de hoogte, vooralsnog blijf ik tevreden rondrijden en hoop dat U als lezer dat ook heeft met deze review!

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens