Dit zijn de 5 beste kleine budgetauto's tot € 5.000
Welke kleine budgetauto moet je hebben tot maximaal € 5.000?
De beste kleine auto tot € 5.000
Ben je om wat voor reden dan ook op zoek naar een auto die goedkoop is in aanschaf en waarvan de vaste en variabele lasten binnen de perken blijven, dan kom je al snel uit op iets kleins. We hebben het dan over het a-segment. Licht, zuinig, gemakkelijk te parkeren en in de meeste gevallen best geschikt voor langere reizen. Met een beperkt budget wordt dat dan wel een auto die al een beetje op leeftijd is. Geeft niet, zolang er altijd goed voor gezorgd is, kun je er nog jaren mee vooruit. Kijk dus goed naar de staat van de carrosserie, de onderkant, het interieur en natuurlijk de onderhoudshistorie. Staar je niet blind op een lage prijs, dat heeft meestal een reden. Een auto die na een paar maanden al toe is aan een beurt met nieuwe remmen en banden blijkt dan achteraf toch geen koopje. De kilometerstand is te controleren via de Nationale Auto Pas, maar je kunt ook via de AutoWeek Kentekencheck een uitgebreid voertuigrapport opvragen. Deze vijf kleintjes kun je op je lijst zetten, waarbij we € 2.500 als ondergrens nemen en een km-stand van maximaal 100.000. Heel terecht dat je de bekende Toyota Aygo op je lijstje zet, maar er valt meer te kiezen.
Gebruikersreviews Toyota Aygo
Gebruikersreviews Citroën C1
Gebruikersreviews Peugeot 107
Gebruikersreviews Fiat Panda
Gebruikersreviews Renault Twingo
Gebruikersreviews Kia Picanto
Gebruikersreviews Hyundai i10
Toyota Aygo/Citroën C1/Peugeot 107 (2005 - 2014)
Het is in 2025 precies twintig jaar geleden dat het inmiddels beroemde trio Citroën C1, Peugeot 107 en de de Toyota Aygo werd gepresenteerd. Hoogtepunt qua verkoop was 2011, in die tijd waren auto’s als deze vrijgesteld van bpm en mrb. Peugeot ging dat jaar met de 107 aan kop, met bijna 21.000 registraties, de Aygo vond ruim 15.000 kopers en voor de C1 waren dat er iets meer dan 11.000. Onder de korte motorkap snort in alle gevallen een betrouwbare, Japanse driecilinder met 68 pk. Gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak of een automaat (gerobotiseerde handbak). De C1 en de Aygo zijn er als 1.4 diesel, maar die versie is uiterst zeldzaam in ons land. Van de C1 bestond een goedkope instapper zonder stuurbekrachtiging, wel iets om even op te letten. In vergelijking met sommige concurrenten doet het geheel een beetje blikkerig en Spartaans aan, maar de zuinigheid en de betrouwbare techniek maken weer veel goed. In 2008 kregen alle drie de kleintjes een facelift en in 2012 nogmaals. De zogeheten Citybug kent enkele aandachtspunten, goed om op te letten. Dat deze budgetauto's tot grote daden in staat zijn, blijkt wel uit hun optredens in de populaire rubriek Klokje Rond. De Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 107 kwamen met tellerstanden tot boven de 450.000 kilometer voorbij!
Fiat Panda (2003 - 2012)
Zeg je klein, dan zeg je Panda. De tweede generatie verscheen in 2003 en is in alle opzichten een échte kleine Fiat. Doordacht, leuk interieur en heel praktisch, al was het maar vanwege de vier portieren, die aan de binnenkant ook nog eens volledig bekleed zijn. Net zoals vrijwel alle auto’s in dit segment, is de ruimte op de achterbank beperkt, dat zal niemand verbazen. Mede dankzij de viercilindermotor (1.1 of 1.2) rijdt de kleine Italiaan heel volwassen, maar hij is iets minder zuinig dan een Aygo. Er is zelfs een versie met vierwielaandrijving en een diesel (1.3 JTD) stond ook in de prijslijst. De allerleukste van het stel is de Panda 1.4 100HP met inderdaad 100 pk en een zesbak. Maar met de 1.2 (60 of 69 pk) kun je goed uit de voeten en met het korte, hoog gepositioneerde pookje schakel je gemakkelijk door de vijf versnellingen. Of je kiest voor de dualogic automaat, maar die heeft behoorlijk lange schakelpauzes. Ook de Panda komt wel eens langs in onze rubriek Klokje Rond, zoals deze budgetrijder die meer dan 400.000 km reed met zijn Fiat.
Fiat Panda
Renault Twingo (2007 - 2014)
Is de eerste Twingo inmiddels een klassieker, de tweede is volop als occasion aanwezig. De Fransoos is bijna twintig centimeter langer dan de Aygo/C1/107 en dat merk je in het interieur en zie je aan het formaat van de kofferbak. De wielbasis is niet veel langer, maar Renault is er toch in geslaagd om de Twingo een aardige dosis rijcomfort mee te geven. Hij leent zich dan ook goed voor vakantieritten, iets wat je niet van alle kleintjes kunt zeggen. De Renault Twingo werd aanvankelijk geleverd met de 60 pk sterke 1.2 viercilinder, vanaf 2009 met de 1.2 16V, die 75 pk levert. Snel en leuk, maar niet voor dit budget, is de Twingo RS. De belastingvrije en daarmee bijzonder budgetvriendelijke Twingo 1.5 dCi verkocht bijzonder goed in 2011 en dit exemplaar haalde bijna vijf ton! Minpunt van de Twingo is de 3-deurs koets, pluspunt is het ruime interieur met in sommige gevallen verschuifbare stoelen achter. En het is misschien wel de enige auto in dit segment die met cruise control werd geleverd. In 2011 kreeg de Twingo een facelift, te herkennen aan de twee extra lampen in de neus en op de achterkant. En, zoals bij de meeste kleintjes, is de automaat een conventionele versnellingsbak met een geautomatiseerde koppeling.
Kia Picanto (2004 - 2011)
Wie had ooit gedacht dat Kia het best verkopende merk in Nederland zou worden (stand begin 2025)? Ooit was de Pride de kleinste Kia, die zelfs nog met skaibekleding leverbaar was. Met de Picanto ging Kia 20 jaar geleden voortvarend te werk en dat vertaalde zich in goede verkoopcijfers. In 2005 was hij nummer 3 in zijn klasse, niet gek. En als merk lukte het Kia om dat jaar voor het eerste de top 10 binnen te komen. De eerste generatie Kia Picanto is 9 centimeter langer dan een Aygo en altijd een 5-deurs. Hij is redelijk ruim en voorzien van een 4-cilindermotor (1.0, 61 pk, 1.1, 65 pk). Kortom, veel auto voor je geld, zo kregen de Koreanen voet aan de grond in Europa. De 1.1 is er ook met een echte viertraps automaat. Vanaf de facelift in 2007 is de standaarduitrusting beter, inclusief elektrische stuurbekrachtiging. In 2014 hadden we deze Picanto met iets meer dan twee ton op de teller te gast in Klokje Rond.
Hyundai i10 (2008 - 2013)
Terwijl Kia de Picanto al had, ging Hyundai best nog lang door met de nogal oubollig ogende Atos, die bijna tien jaar in de prijslijst stond. Maar eind 2007 is het dan zo ver en brengt het merk de vijfdeurs i10 op de markt. Die is 7 centimeter langer en 7 centimeter hoger dan de Picanto. Dat zorgt voor een ruimer interieur en een bagageruimte met een inhoud van 225 liter. Hij ontpopte zich direct als een volwassen auto in het a-segment en in de verkoopstatistiek wist hij de Picanto al snel te passeren. De versie met 1,2-litermotor (78 of 85 pk) is lekker vlot en leent zich goed voor lange afstanden. Die motor is er ook met automatische transmissie. De 1.0 is eveneens een 4-cilinder, met 66 pk. In 2011 krijgt de Hyundai i10 een nieuw neusje en vanaf 2012 is er een 1.0 3-cilinder met 69 pk. Begin 2025 mochten we een i10 met 317.000 km aan ervaring in ons Klokje Rond theater verwelkomen.
Lees ook
Deze Saab 9-3 is pas net begonnen - Liefhebber Gezocht
Volkswagen Type 181 was een bijzonder 'ding' – In het Wild
Deze BMW Z1 valt in diverse opzichten op - In het Wild
Update! Dit zijn de beste elektrische auto’s tot €35.000
Een gebruikte elektrische auto van een nieuw merk: voor €25.000 koop je deze modellen
Lezersreacties (84) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.