Citroën C1 1.0-12V – 2007 – 456.961 km - Klokje Rond

Dappere auto, dapperder eigenaar

154 reacties

Video
AutoWeek 11 2022
AutoWeek 11 2022

Je leest het in AutoWeek 11 2022

Dat de drieling Aygo/107/C1 hoge kilometerstanden kan halen, hebben we in deze rubriek al vaker aangetoond. Maar Mustafa Bal maakt het wel erg bont. Hij kocht in 2007 deze Citroën C1 nieuw en koos voor een spartaanse uitvoering. Intussen gaat de kilometerstand van dit dappere ding een eind richting het half miljoen.

Als je bedenkt dat de Citroën C1 in 2005 op de markt kwam, durven we die van Mustafa Bal er gerust een van de eerste lichting te noemen. Toen hij de auto kocht, koos hij voor een uitvoering zonder airco. “Deze heeft bijvoorbeeld ook geen centrale deurvergrendeling en elektrische ramen. Dat kostte destijds € 1.500 extra. Dat had ik er niet voor over. Dat hij geen airco heeft, daar heb ik toen niet eens over nagedacht.”

Voor zijn werk bij defensie rijdt Mustafa door het hele land. “Ik reed er 30.000 tot 40.000 kilometer per jaar mee. Nu heb ik ook een Piaggio MP3-driewieler en doe ik met de C1 nog maar 20.000 per jaar.” We vinden het maar dapper: zoveel kilometers in zo’n rudimentaire auto. Daar moet Mustafa om lachen. “Maak je over mij maar geen zorgen. Op mijn werk is er een heel wagenpark. Ik rijd soms zware gepantserde auto’s of snelle strepenauto’s. Ik kom op auto­gebied wel aan mijn trekken.”

SLEUTELCLUB

Op zijn werk bij defensie is ook een sleutelclub. “Daar onderhoud ik de auto zelf. De meeste mensen die daar komen hebben klassiekers. Maar ze vinden mijn C1 ook geweldig. Ze vinden dat ik zeker tot het half miljoen moet gaan.” Onze keur­ meester Joep Schuurman mag beoordelen of deze auto dat nog gaat redden. En ­intussen zijn wij benieuwd hoe een C1 zich houdt als hij serieus op leeftijd komt en zoveel ­ kilometers op de teller heeft. Als we zo om ons heen kijken in het verkeer, is die informatie voor ­velen interessant.

Als Joep terugkomt van zijn proefrit is zijn oordeel niet heel positief. “Hij dreunt, bonkt en stuitert. Het is een oncomfortabel ding geworden.” Dat zou best kunnen, want heel veel heeft Mustafa er in al die jaren niet aan vervangen. “Als ik dat zo hoor, kan het geen beste auto meer zijn”, oordeelt Joep. “Maar van alle auto’s die ik heb gezien voor Klokje Rond is deze met de laagste kosten van allemaal bereden. Die bewering durf ik wel aan.” Bij het onderhoud doet Mustafa het hoognodige maar hij slaat ook weleens wat over, zo blijkt.

Joep: “De koppeling grijpt heel erg hoog aan. Die moet eigenlijk bij elke beurt worden versteld.” Dat wist de eigenaar niet. “Daar heb ik geen verstand van, dus daaraan ben ik nooit begonnen. Net als de remvloeistof: ik zou niet weten hoe je die moet ­ vervangen, dus dat is nog nooit gebeurd”, geeft hij ruiterlijk toe.

Mustafa haalde op zijn werk zijn militair rijbewijs. “Daar leer je efficiënt rijden en goed afremmen op de motor.” Die behoudende rijstijl zorgt niet alleen voor de ­ gigantische kilometerstand maar betekent ook dat de remschijven nu zijn verroest. Joep: “Dat is wel erg ver gegaan en ze zijn ook ver onder de maat. Die moeten vlug vervangen worden. Ze hadden allang afgekeurd moeten zijn bij de apk.”

Dan zijn we nog nieuwsgierig naar de roestvorming bij zo’n oude, ervaren C1. De dorpels zien er in elk geval nog vlekkeloos uit, maar op de chassisbalken aan de voorzijde begint het. “Dat is nog niet zo ernstig dat je je er zorgen over moet maken”, vindt Joep. Verder is een opvallend detail dat er aan de rechterzijde een coating op de bodem zit en links niet. “Dat is geen coating hoor”, zegt Joep. “Uit de motor komt wat olie die als een beschermende film over de bodem is gewaaid. Wel een goede ­ manier om roest tegen te gaan.”

UITGEWERKT

Als Joep de ophanging bekijkt ziet hij de originele schokdempers nog zitten. “Die zijn nu helemaal uitgewerkt. Dat verklaart het weggedrag wel een beetje. Op hoge snelheden veert hij heel zacht en op lage voelt hij bonkig aan.” Nieuwe schokdempers dan maar? Joep is onverschillig: “Ik zou er niets meer in investeren.”

Maar dan moeten de banden nog komen. Die zijn oud en afgesleten. Mustafa is daarvan op de hoogte. “Ik heb via de veiling voor € 70 vier gebruikte banden inclusief wielen gekocht.” Die worden dus zeer binnenkort vervangen. Maar gebruikte banden … dat is ook wel weer een bewijs dat deze auto op de centen wordt bereden. Hoe het met de C1 gaat aflopen? Joep: “Het olieverbruik is nu een liter op 4.000 kilometer. Dat is niet heel gek bij een auto met zo’n kilometerstand. Maar in de loop van de tijd zal dat steeds meer worden en dan gaat de motor stuk. Dan is deze auto wel afgeschreven.

Maar het half miljoen gaat hij  zeker nog wel halen – en nog een stuk meer ook.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Het is een vreselijke auto om mee te rijden. Geen idee waarom iemand zichzelf dit aandoet. Toch is hij met een paar kleine ingrepen nog prima geschikt te maken voor de apk en rijdt hij gemakkelijk door naar de 500.000.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Citroen
Model C1 1.0i Séduction
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 8.640

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 998 cc
Maximaal vermogen 50 kW / 68 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 93 Nm bij 3.600 tpm
Inhoud brandstoftank 35 l
Lengte / breedte / hoogte 3.435 mm / 1.630 mm / 1.465 mm
Wielbasis 2.340 mm
Massa leeg 775 kg
Laadvermogen 415 kg
Banden155/65R14Prijzen
Topsnelheid 157 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,7 s
Brandstofverbruik 4,6 l/100km
CO2-uitstoot 109 g/km

Lezersreacties (154) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.