Hyundai Atos 1.1i DynamicVersion (2007)

Schouder aan schouder

Hyundai Atos 1.1i DynamicVersion
De Hyundai Atos is smal, klein en vriendelijk geprijsd. Je moet dus je verwachtingspatroon wat aanpassen, maar als je dat doet, en je niet te veel op de snelwegen waagt, kun je prima boodschappen doen met de kleine Koreaan.

Grijs is de hoofdkleur in het interieur van de Hyundai Atos. De ronde vormen van het dashboard maken het toch aaibaar en prettig om te zien. Wij rijden de DynamicVersion, de best aangeklede versie. De audio-installatie is later gemonteerd en dat staat een beetje goedkoop. Dat het ding overigens absoluut niet gebruiksvriendelijk is, is een ander verhaal.
Aan bakjes, vakjes en bekerhouders is geen gebrek, maar een afsluitbaar dashboardkastje ontbreekt. De Atos DynamicVersion zit verder naar behoren in z'n spullen. Hij heeft elektrisch bedienbare portierramen vóór, centrale vergrendeling en stuurbekrachtiging. Buitenspiegels moeten met de hand wor-den versteld en aan het stuurwiel valt helemaal niets te verstellen. De stuurkolom prikt net te laag uit het schutbord, waardoor het grote stuur bijna op je knieën ligt.
De instap zowel voor- als achterin is eenvoudig vanwege de hoog gemon-teerde stoelen, maar het zitmeubilair is tamelijk ielig. De stoelen zijn kort, smal en geven weinig steun. Bovendien kan iemand van 1,80 meter of langer de stoel niet ver genoeg naar achteren schuiven. Het interieur is smal en dat merk je als je met twee volwassen kerels naast elkaar kruipt. Je zit schouder aan schouder in de Hyundai. Beenruimte heeft de Atos voorin voldoende; achterin is het een beetje krap en een bestuurder van zo'n 1,75 meter voelt al snel de knieën van de achterpassagier in zijn rug. De kofferbak is weliswaar niet om van achterover te slaan, een inhoud van 220 liter is in deze klasse toch groot. Leuning en zitting kun je samen naar voren vouwen. Maximaal meet de kofferruimte 889 liter en daarmee troeft de Atos z'n concurrentie af.


Instabiliteit
De Atos oogt zonder meer leuk. Maar ook geeft de Atos een wat wankele indruk. Dat is deels optisch bedrog. Doordat de Hyundai relatief zo'n eind de hoogte in steekt, lijkt hij nog smaller. De instabiliteit is niet louter suggestie, want de Atos helt in de bocht nadrukkelijk over. In extreme gevallen schuift hij echter conform de verwachtingen onderstuurd over de voor-wielen weg. Het onderstel is vrij zacht, zodat hij dus wil hellen in een curve. Een slecht wegdek weet het aan de andere kant behoorlijk te filteren.

In vergelijking met de concurrentie heeft de Atos een royaal bemeten motor. De 1,1-liter kracht-bron kan echter niet verhelen dat de Hyundai niet zo van snelwegen houdt, al hoef je A-wegen niet te mijden. Een actieve houding aannemen en goed antici-peren is wel een vereiste, want de Atos is niet de rapste. In de hoogste twee verzetten weet hij maar lastig te versnellen; je moet veel schakelen om de gang erin te houden. De Atos mag dan wel niet de allerrapste zijn, hij is wel stil. Hyundai weet adequaat geluiden vanuit het motorruim uit het interieur te weren en dat komt het comfort aan boord uiteraard ten goede. De 1,1-liter viercilinder voelt zich het lekkerst in de stad. In de eerste drie versnellingen kan de Atos het stadsverkeer gemakkelijk bijhouden. De Hyundai blijkt hier bovendien buitengewoon wendbaar. Alleen de besturing kenmerkt zich door een indirect karakter. De carrosserie is vanwege z'n hoekigheid heel overzich-telijk en dat is in stadsverkeer lekker makkelijk.

Signalement

Merk Hyundai
Model Atos 1.1i DynamicVersion
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 9.845

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.086 cc
Maximaal vermogen 46 kW / 63 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 97 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 35 l
Lengte / breedte / hoogte 3.565 mm / 1.525 mm / 1.570 mm
Wielbasis 2.380 mm
Massa leeg 859 kg
Laadvermogen 477 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 700 kg / 400 kg
Banden175/70R13Prijzen
Topsnelheid 148 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,8 s (fabrieksopgave: 15,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 8,0 s / 11,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 19,1 s / 26,6 s
Brandstofverbruik 5,5 l/100km
CO2-uitstoot 131 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.