Groene Ferrari's

Ferrari 612 Scaglietti groen
Terecht of niet, het milieu is hot, meer dan ooit. Al Gore kreeg vorige week voor z'n 'reclameboodschap' zelfs een Oscar en Honda trekt aandacht met een grote foto van onze planeet op z'n Formule 1-bolide. Dit laatste lijkt overigens een beetje tegenstrijdig: met een brandstofverslindende bolide aandacht vragen voor het broeikaseffect. Maar goed, blijkbaar kun je zo wel scoren.
Vorige week sprak ik tijdens een lunch met Amadeo Felisa, grote baas van Ferrari SpA. Het gesprek ging in eerste instantie over versnellingsbakken, mede daarvoor was ik in Maranello, maar al snel kwamen we over het milieu te spreken. Inderdaad het blijkt bij de sportwagenfabrikant ook een hot item te zijn. In de toekomst zullen de auto's met het steigerende paard op de neus uitgerust worden met zeven versnellingen. Die zullen niet meer met de hand bediend kunnen worden (wat overigens ruimte biedt aan andere schakeltechnieken). Maar waarom meer versnellingen? Niet de prestaties. De V8's en V12's hebben in principe genoeg in huis om het met minder versnellingen af te kunnen. De reden voor meer versnellingen is volgens Felisa het milieu. Hoe meer versnellingen je hebt, des te makkelijker kun je de motor in een bepaald (lees: schoner) toerengebied houden.
Momenteel kunnen ze bij Ferrari middels de elektronica in de meeste landen nog aan de emissie-eisen voldoen en waar dat niet lukt... och, daar wordt gewoon voor toelating betaald (o.a. in de USA). "Maar goed", zei Felisa, "dat kan niet tot in lengte van dagen duren. 120 g CO2 per kilometer is een pittige uitdaging voor onze ingenieurs, we zullen flink wat moeten investeren in onderzoek en ontwikkeling. En we werken ook aan alternatieven, zo zijn we samen met Bosch bezig met E85 (bio-ethanol) en ook hebben directe injectie en turbo's onze aandacht," aldus een vrij open managing director. En diesel? "No... not yet."

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.