Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI DSG Highline (2014)
Prijzige pakezel
Leek de stationwagonversie bij de vorige editie van de Golf nog een variatie die er even gauw aangeplakt moest worden, bij de jongste generatie ziet de Variant er niet verkeerd uit. En dat niet alleen, als we de getallen erbij pakken, blijkt hij bijna even ruim als de veel grotere Passat.
Riante bagageruimte
De testauto is voorzien van de welbekende 1,4-liter viercilinder TSI-motor met 122 pk, gecombineerd met de zeventraps DSG-transmissie. Tel daar de vrij rijk uitgeruste Highline-uitmonstering bij op en er staat een auto van bijna 30 mille voor je neus.
Praktisch nut staat bij een stationwagon voorop en achter de wijd openzwaaiende achterklep gaat een bagageruimte van maar liefst 605 liter schuil. Althans met de kofferbakbodem in de laagste stand en als je geen reservewiel wenst. Handig is dat je de achterbank staand achter de auto, zonder te bukken kunt neerklappen. Bovendien kun je de afdekrolhoes onder de vloer opbergen. Heel handig allemaal. Ook op de achterbank heerst geen ruimtegebrek, zeker voor je benen is er plek zat. Voorin biedt de Golf stevige stoelen met prettig lange zittingen. Het vinden van de juiste positie achter het stuur is dan ook geen probleem, ook niet voor langere bestuurders. Wat verder opvalt, zijn de mooie materialen en de ingetogen vormgeving. Het dashboard oogt niet heel spannend, maar het bedieningsgemak is groot. Met z'n DSG-versnellingsbak schakelt de auto zelf én razendsnel. Hierdoor zit de viercilinder vrijwel altijd op het juiste toerental. Motor en bak kunnen het schijnbaar op hun sloffen af, toch komen we niet eens in de buurt van het opgegeven verbruik van 1 op 19,6. Onze score bedraagt een matige 1 op 11,8. De gemiddelde leaserijder zal er niet om malen, want het verlaagde bijtellingstarief van 20 procent blijft onverkort van kracht.
'Dynamic Driving Control'
Bij het rijgedrag ligt de nadruk op comfort. De Golf is uiterst koersvast, maar oneffenheden in het wegdek worden keurig weggewerkt. Wie meer scherpte wil, kan 'Dynamic Driving Control' bestellen, een elektronisch keuzepakket dat drie verschillende dempingsafstemmingen kent. Het is één van de vele manieren waarop je de Golf op je persoonlijke wensen kunt afstemmen, maar uiteraard heeft een en ander ook gevolgen voor het prijskaartje.
Oordeel
De Golf Variant is een stationwagon van de oude stempel, met de nadruk op praktisch gebruiksgemak en comfort. Met de 1,2-liter turbomotor is hij aangenaam vlot, maar niet bepaald zuinig. En goedkoop is een Golf nog nooit geweest.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 1.5 TSI R-Line Bns Automaat BJ.2021 / Panodak / Navi / Virt.Dashb. / 18"Lmv / Trekhaak !!
- 2021
- 121.393 km

Volkswagen Golf E-DITION 36 kWh, SOH 91% / DynAudio / Keyless / Sensoren + Camera / Carplay + Android Auto / Stoelverwarming / 17" LMV
- 2019
- 45.975 km

Volkswagen Golf Life Edition 1.5 TSI 85 kW / 116 pk Hatchback 6 ve
- 2025
- 3 km
Lees ook
Waarom de Volkswagen Golf GTE wel en de Audi A3 e-tron niet in trek is bij snelle jongens
Volkswagen Golf GTE (2016) - Op de rollenbank
De Volkswagen Golf Variant had ooit een dikkere tweelingbroer
Met deze Volkswagen Golf ben je (bijna) klaar voor de lente - Liefhebber Gezocht
Dubbeltest: Volkswagen Golf vs Mazda 3 - Wil je meer of wil je beter?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (5) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.