Volkswagen Golf R Abt
R kan nog meer bij
Tuner Abt Sportsline geeft de VW Golf R een krachtkuurtje met extra vermogen, een sportuitlaat, straffer afgestelde stabilisatorstangen en gesmede wielen. Hoe effectief is deze kuur?
Akkoord, een briljante sportwagen voor alledag was de Golf R al vóór de facelift. Maar met de sport accessoires die je kunt bijbestellen, zoals de geperforeerde Performanceremmen, de griprijke sportbanden en de eindpijpen van Akrapovic, kun je er qua sportiviteit en individualiteit af fabriek nog een schepje bovenop laten doen. Doordat steeds meer merken dit soort activiteiten ontplooien, wordt het er voor tuners niet makkelijker op. De mannen van tuner Abt laat zich daar echter niet door afschrikken, ze hebben de vierwielaangedreven überGolf naar hun eigen fitnessstudio gestuurd. Het eerste doel: meer spiermassa. Dankzij het door Abt gemonteerde extra motormanagement systeem stijgt het vermogen in twee niveaus: je kunt kiezen voor een variant met 370 pk, de door ons geteste versie met sportkatalysator levert zelfs 400 pk. Deze vermogensboost komt duidelijk naar voren in de prestaties, de AbtGolf presteert aan merkelijk beter dan de standaard-R met 310 pk en 400 Nm. Zo knalt de Golf R Abt dankzij de launch control naar de 100 km/h in slechts 4,3 in plaats van 4,7 seconden. Bij de sprint naar 200 km/h is hij zelfs twee volle seconden sneller dan de Golf R.
EERDER OPGEBOUWD
De vermogensafgifte en de gretigheid om toeren te maken verschillen niet van die van de basisversie, wel wordt het koppel wat eerder opgebouwd. Boven de 5.500 tpm zwakt het echter een beetje af. Vooral op de snelweg kan de zevende versnelling dankzij het koppel van 500 Nm vaker en langer ingelegd blijven. Het standaard onderstel van de Golf R weet goed raad met het extra vermogen. Desondanks koos Abt voor de montage van straffere sportstabilisatoren op beide assen. De dure gesmede wielen in de maat 19 inch met 235banden van Conti nental verlagen het onafgeveerde gewicht en moeten zo een bijdrage leveren aan een beter rijgedrag.
En inderdaad, de Abt lijkt nog net wat stabieler op de weg te liggen, de banden lijken zich vast te bijten in het asfalt. Zelfs in de hardste demperstand blijft er nog genoeg veercomfort over. Omdat het onderstel niet is verlaagd, blijft de bodemspeling ook groot genoeg om weerstand te bieden aan hindernissen, zoals drempels. Op deze manier kun je relaxed over provinciale wegen rijden, waar je kunt genieten van het wilde gebrul uit de Abteindpijpen. Heerlijk ongegeneerd brengen de zwart verchroomde eindpijpen van de Golf een indrukwekkend geluid voort zodra je van het gas gaat en bij het terugschakelen; het is nog net niet storend qua geluidsniveau. Wie waarde hecht aan een lekker uitlaatgeluid, kan beter voor het Abtsysteem kiezen dan voor het veel duur dere en minder heftig klinkende titanium Akrapovicsysteem uit de Volkswagen prijslijst.
Het feit dat de Abtonderdelen worden gemonteerd door de Volkswagen dealer en dat je er garantie op krijgt, wekt vertrouwen. De totaalprijs van meer dan € 70.000 is echter ronduit belachelijk. Merkbaar meer vermogen, een lekker geluid en een strakker rijgedrag zonder veel concessies spreken in het voordeel van de Abttuning. Daar komt bij dat je deze eenvoudig bij de Volkswagendealer kunt laten inbouwen. Zodoende heb je ook garantie op de gemonteerde onderdelen. Daarvoor moet je overigens wel diep in de buidel tasten bij de tuner.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
PLUS & MIN
- +Nog altijd een allrounder
- +Klinkt beter dan standaard-r met akrapovic-uitlaat
- -Dure tuning
- -'maar' vier tiende sneller op 0-100 sprint
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Praktijkervaring Honda Jazz: eigenaren over hun hybride mini-MPV

Designreview Volvo C40: ‘voldoet aan alle verwachtingen, en dat is een probleem’

De Citroën Méhari is 55: op pad met de leukste badeend

Deze topsedan van Nissan uit 1985 was geavanceerder dan de Audi V8

Alfa Romeo Giulia - Back to Basics

Citroën LNA (1981) - In het Wild
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (61) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.