Volkswagen Golf Pikes Peak (1987) - Reportage
Monstergolf
- AutoBild
- Achtergrond
De Bimotor-VW waarmee het merk in 1987 deelnam aan de Pikes Peak-race, dwingt zelfs vandaag de dag nog respect af, zo ondervonden we bij een nadere kennismaking aan den lijve. En niet alleen als je de 652 paarden de sporen geeft, maar vooral als je hem probeert tot stilstand te brengen!
Waar is de handrem in hemelsnaam? We hebben de eerste versnelling ingelegd – geen twijfel mogelijk! Maar toch is er iets dat deze Golf hardnekkig op zijn plek houdt als we willen wegrijden. In het opgeruimde interieur is echter geen handremgreep te bekennen.
Een monteur trekt het portier open. Wil hij ons nu al uit de kuipstoel trekken, bij gebrek aan vertrouwen in de rijkunsten? Nee, dat is het probleem niet. De monteur reikt naarbinnen om een schakelaar om te zetten, van ‘Vorne’ naar ‘Hinten’. De toerenteller, die net nog trilde rond 2.000 tpm, valt prompt naar het nulpunt, terwijl het motorgebrul aanhoudt. “De motor achterin is nog uit”, schreeuwt de monteur om boven de herrie uit te komen die kennelijk zelfs één motor kan veroorzaken. Aha, er is dus maar één toerenteller voor twee motoren. Dat is ook een vorm van gewichtsbesparing!
Na een druk op de knop komt de motor achter mij woest tot leven. Nu draaien ze wel allebei en kan ik wegrijden. “Dat kan in de tweede versnelling”, adviseert Jochi Kleint (70). De voormalige rallyprof nam met deze bizarre Golf in 1987 deel aan heuvelklim van Pikes Peak, Colorado. Dat was in de jaren 80 een fenomeen, ook voor Europese fabrikanten. De Golf met de twee motoren was het ‘lowtech’ antwoord van VW op de flink getunede vierwielaandrijvers van Audi en Peugeot. Hij beschikte zelfs over meer vermogen dan die twee kanonnen. De twee viercilinders uit de Golf GTI kregen beide een turbo en leverden samen maar liefst 652 pk. De techniek is inmiddels gerestaureerd en verkeert na dik 30 jaar weer in topconditie. Omdat de twee niet volledig synchroon draaiende motoren hun kracht ongelijkmatig afgeven, schudt de tweemotorige racer continu een beetje. Hij sleurt mij echter met zo’n gretigheid naar de horizon, dat ik het nauwelijks kan bevatten.
Soms zoek ik secondenlang naar de volgende versnelling. Schakelen is in deze Golf een beetje als door de soep roeren. Na een korte gewenningsfase stijgt het vertrouwen. We halen flink door tot de volgende scherpe, maar helaas flink onderschatte bocht. De reminstallatie van de 652 pk sterke Golf is namelijk ondermaats, en dat is een understatement. “Pikes Peak was indertijd nog een gravelweg, remmen was amper nodig”, zei Kleint eerder al. “Ik zette de auto simpelweg dwars voor langzamere bochten.” Zodoende gaven de ingenieurs de monster-Golf het minuscule remsysteem van een Polo mee – ook dat past in het streven naar een laag gewicht. Een uitloopzone is nu mijn redding, anders was het met de Golf slecht afgelopen. Gelukkig is de monteur van daarnet te ver weg om nogmaals de deur te kunnen opentrekken. De monsterlijke Golf komt veilig tot stilstand.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 180kW/245PK GTE DSG · Panoramadak · Leder · Camera + Parkeersensoren
- 2022
- 62.931 km

Volkswagen Golf 1.5eTSI/130PK R-Line Business DSG · Navigatie · Camera + Parkeersensoren · Stuur- & Stoelverwarming · Garantie april 2026 of 100000km.
- 2022
- 52.808 km

Volkswagen Golf 1.5 eTSI R-Line Panorama/HUD/Harman Kardon/Keyless
- 2021
- 65.900 km