Toyota Corolla 1.6 XLi (1994)
Sportieve zakelijkheid van Japanse bodem
Toen Toyota medio "92 volt trots de zevende generatie Corolla aan de internationale vakpers voorstelde, was iedereen het er over eens dat de nieuweling als zo vaak weer een stukje groter was gegroeid. Dat gold niet alleen in letterlijke zin, maar ook wat zijn plaats in de markt betreft. Ten opzichte van zijn voorganger was de Corolla flink in prijs gestegen; vooral bij de eenvoudigste uitvoeringen scheelde dat zomaar drie- à vierduizend gulden. De algemene trend was duidelijk: de nieuwe Corolla had meer te bieden, maar dat ging niet voor niets.
Vergeleken met de concurrentie is die ontwikkeling overigens niet zo dramatisch. Na hun al of niet recente modelvernieuwingen zijn ook de goedkoopste compacts van de concurrenten met 1.3- of 1.4-motor bijna ongemerkt de 30-millegrens genaderd en met een paar honderd cc"s meer wordt dat bedrag al gauw overschreden.
Met zulke prijzen beland je snel in het zakelijke segment; het ligt dan ook voor de hand dat de "92-Corolla en zijn mededingers zich steeds meer in dat deel van de markt manifesteren. In dat licht moeten we de geteste 1.6 XLi Hatchback dan ook bezien: als een auto waarin je minstens een paar uur per dag prettig moet kunnen leven, die je gerieflijk en ontspannen in korte tijd van A naar B brengt en waarin je zonder moeite een paar mensen met hun bagage moet kunnen meenemen.
Probleemloze auto
Aan de meeste van die vereisten voldoet de Corolla zonder moeite: zowel het rij- als het zitcomfort is van prima kwaliteit, de interieurruimte heeft ten opzichte van het vorige model weer wat gewonnen en de rij-eigenschappen beantwoorden nog steeds aan de traditioneel-probleemloze Corolla-reputatie. Nadelen van het vlotte hatchbackmodel zijn uiteraard de wat moeizame achter-instap en de krappe kofferruimte, maar als iedereen eenmaal op zijn plaats zit, geeft de inrichting weinig reden tot klagen.
Bij een eerste kennismaking doet het uitrustingsniveau misschien een beetje sober aan, maar bij nader inzien ontbreekt er weinig wezenlijks. Eerlijkheidshalve moet daarbij wel worden vermeld dat de testwagen voor ruim 2000 gulden was voorzien van wat extra"s, zoals een toerenteller, centrale portiervergrendeling en stuurbekrachtiging. Zeker de laatste toevoeging is heel zinvol en in deze prijsklasse eigenlijk vanzelfsprekend.
Vooral bij het krap parkeren komt die besturingshulp prima tot zijn recht, maar ook op bochtige, snelle trajecten bevalt het lichte, precieze sturen uitstekend. Hooguit had de overbrenging iets minder indirect mogen zijn, maar echt bezwaarlijk is dat niet.
De besturing harmonieert overigens prima met het goedige bochtgedrag van de Corolla: zelfs als je het merendeel van de 114 gretige pk"s op de voorwielen loslaat, blijft de auto makkelijk te beheersen en toont hij ook "aan de grens" weinig neiging tot onverwachte capriolen.
Levendig karakter
Bij zo"n karakter is de verleiding groot om de zestienklepper wat vaker stevig de sporen te geven en daar heeft de levendige Japanse vierpitter geen enkel bezwaar tegen.
Met een béétje toeren op de klok reageert hij heel vinnig op het gas en dat is, bijvoorbeeld bij het inhalen op de snelweg, heel plezierig. Bij 80 km/h even terug naar "4" en binnen de 10 seconden zit de 1.6 XLi op de 120. Heel kwiek en - wat belangrijk is - zonder veel misbaar. Want hoewel je bij zulke prestaties best wat gerucht uit het vooronder verneemt, blijft het motorgeluid toch behoorlijk binnen de perken.
Natuurlijk vraagt de pittige motor wel iets terug voor zijn arbeid, zoals blijkt uit een verbruik van 1:11,5 gedurende de testperiode, waarin de Corolla zich veelvuldig van zijn beste kant moest laten zien.
Aan de andere kant kan zo"n multiklepper ook best zuinig zijn, want met wat beheersing is 1:13 à 1:14 onder normale Nederlandse omstandigheden heel goed haalbaar.
Ook economisch
Voor een economische bedrijfsvoering is een redelijk verbruik natuurlijk een prettige eigenschap, maar het is ook lang niet onplezierig dat de 1.6 Corolla tevens over de potentie beschikt om wat speelser uit de hoek te komen.
Dat past zeker bij de hatchback, die met zijn sportieve lijn nu eenmaal verwachtingen in die richting wekt. In dat opzicht komt de berijder van de 1.6 XLi hatchback weinig tekort, want in zijn klasse vormt deze Toyota een geslaagd compromis tussen verantwoorde zakelijkheid en een sportief getint karakter.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Corolla 1.6 XLi |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 14.696 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.587 cc |
Maximaal vermogen | 84 kW / 114 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 145 Nm bij 4.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.095 mm / 1.685 mm / 1.380 mm |
Wielbasis | 2.465 mm |
Massa leeg | 1.040 kg |
Laadvermogen | 555 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 450 kg |
Banden | 175/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,3 s (fabrieksopgave: 10,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
PRIVATE LEASE Toyota Corolla
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.