Toyota Corolla 1.6 XLi (1994)

Sportieve zakelijkheid van Japanse bodem

Toyota Corolla 1.6 XLi
De Toyota Corolla heeft sinds zijn introductie half '92 in snel tempo de Nederlandse markt veroverd. Reden om een van de pittigste varianten, de 1.6 XLi eens lekker aan de tand te voelen.

Toen Toyota medio "92 volt trots de zevende generatie Corolla aan de internationale vakpers voorstelde, was iedereen het er over eens dat de nieuweling als zo vaak weer een stukje groter was gegroeid. Dat gold niet alleen in letterlijke zin, maar ook wat zijn plaats in de markt betreft. Ten opzichte van zijn voorganger was de Corolla flink in prijs gestegen; vooral bij de eenvoudigste uitvoeringen scheelde dat zomaar drie- à vierduizend gulden. De algemene trend was duidelijk: de nieuwe Corolla had meer te bieden, maar dat ging niet voor niets.
Vergeleken met de concurrentie is die ontwikkeling overigens niet zo dramatisch. Na hun al of niet recente modelvernieuwingen zijn ook de goedkoopste compacts van de concurrenten met 1.3- of 1.4-motor bijna ongemerkt de 30-millegrens genaderd en met een paar honderd cc"s meer wordt dat bedrag al gauw overschreden.
Met zulke prijzen beland je snel in het zakelijke segment; het ligt dan ook voor de hand dat de "92-Corolla en zijn mededingers zich steeds meer in dat deel van de markt manifesteren. In dat licht moeten we de geteste 1.6 XLi Hatchback dan ook bezien: als een auto waarin je minstens een paar uur per dag prettig moet kunnen leven, die je gerieflijk en ontspannen in korte tijd van A naar B brengt en waarin je zonder moeite een paar mensen met hun bagage moet kunnen meenemen.

Probleemloze auto

Aan de meeste van die vereisten voldoet de Corolla zonder moeite: zowel het rij- als het zitcomfort is van prima kwaliteit, de interieurruimte heeft ten opzichte van het vorige model weer wat gewonnen en de rij-eigenschappen beantwoorden nog steeds aan de traditioneel-probleemloze Corolla-reputatie. Nadelen van het vlotte hatchbackmodel zijn uiteraard de wat moeizame achter-instap en de krappe kofferruimte, maar als iedereen eenmaal op zijn plaats zit, geeft de inrichting weinig reden tot klagen.
Bij een eerste kennismaking doet het uitrustingsniveau misschien een beetje sober aan, maar bij nader inzien ontbreekt er weinig wezenlijks. Eerlijkheidshalve moet daarbij wel worden vermeld dat de testwagen voor ruim 2000 gulden was voorzien van wat extra"s, zoals een toerenteller, centrale portiervergrendeling en stuurbekrachtiging. Zeker de laatste toevoeging is heel zinvol en in deze prijsklasse eigenlijk vanzelfsprekend.
Vooral bij het krap parkeren komt die besturingshulp prima tot zijn recht, maar ook op bochtige, snelle trajecten bevalt het lichte, precieze sturen uitstekend. Hooguit had de overbrenging iets minder indirect mogen zijn, maar echt bezwaarlijk is dat niet.
De besturing harmonieert overigens prima met het goedige bochtgedrag van de Corolla: zelfs als je het merendeel van de 114 gretige pk"s op de voorwielen loslaat, blijft de auto makkelijk te beheersen en toont hij ook "aan de grens" weinig neiging tot onverwachte capriolen.

Levendig karakter

Bij zo"n karakter is de verleiding groot om de zestienklepper wat vaker stevig de sporen te geven en daar heeft de levendige Japanse vierpitter geen enkel bezwaar tegen.
Met een béétje toeren op de klok reageert hij heel vinnig op het gas en dat is, bijvoorbeeld bij het inhalen op de snelweg, heel plezierig. Bij 80 km/h even terug naar "4" en binnen de 10 seconden zit de 1.6 XLi op de 120. Heel kwiek en - wat belangrijk is - zonder veel misbaar. Want hoewel je bij zulke prestaties best wat gerucht uit het vooronder verneemt, blijft het motorgeluid toch behoorlijk binnen de perken.
Natuurlijk vraagt de pittige motor wel iets terug voor zijn arbeid, zoals blijkt uit een verbruik van 1:11,5 gedurende de testperiode, waarin de Corolla zich veelvuldig van zijn beste kant moest laten zien.
Aan de andere kant kan zo"n multiklepper ook best zuinig zijn, want met wat beheersing is 1:13 à 1:14 onder normale Nederlandse omstandigheden heel goed haalbaar.

Ook economisch

Voor een economische bedrijfsvoering is een redelijk verbruik natuurlijk een prettige eigenschap, maar het is ook lang niet onplezierig dat de 1.6 Corolla tevens over de potentie beschikt om wat speelser uit de hoek te komen.
Dat past zeker bij de hatchback, die met zijn sportieve lijn nu eenmaal verwachtingen in die richting wekt. In dat opzicht komt de berijder van de 1.6 XLi hatchback weinig tekort, want in zijn klasse vormt deze Toyota een geslaagd compromis tussen verantwoorde zakelijkheid en een sportief getint karakter.

Signalement

Merk Toyota
Model Corolla 1.6 XLi
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 14.696

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.587 cc
Maximaal vermogen 84 kW / 114 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 145 Nm bij 4.800 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.095 mm / 1.685 mm / 1.380 mm
Wielbasis 2.465 mm
Massa leeg 1.040 kg
Laadvermogen 555 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 450 kg
Banden175/65R14Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,3 s (fabrieksopgave: 10,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum