Toyota Corolla 1.3 XLi (1995)

autoreview

Toyota Corolla

Signalement

UitvoeringCorolla 1.3 XLi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf107.000 km
KM-stand laatst223.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 194.000 km

Deze auto schafte ik aan in 2004 toen mijn mazda total loss ging en tot op heden naar tevredenheid mag ik wel zeggen.
Kocht 'm voor 3000 euro bij een toyota dealer, de klok stond op 107000 en kreeg een half jaar garantie.
Dit is een echte doorsnee auto waar totaal geen enkele luxe op zit: geen bekrachtiging (behalve de remmen) in welke vorm dan ook en niets elektrisch.
Rijden doet de auto goed als je geen echte hoge verwachtingen hebt, het is geen sportauto natuurlijk.
Ik vind deze auto redelijk comfortabel geveerd en de wegligging is voor een auto uit die tijd oke.
De motor is wel wat aanwezig en zeker als je boven de 120 komt.
Ben geen scheurder en daar is deze auto ook niet voor gemaakt natuurlijk maar wat ie moet doen dat doet ie ook want hij heeft me nog nooit laten staan.
Het verbruik vind ik erg netjes: zomers 1:18 en in de winter doet ie 1:15.
Wel lust de auto wat olie: een halve liter per 2000 km.
Ik heb deze auto gekocht omdat ze erg betrouwbaar schenen te zijn want ik vind niets zo vervelend als je 's ochtends niet weg kan rijden of zo nu en dan langs de snelweg te staan.
Nou was m'n mazda indertijd ook al probleemloos maar de toyota doet het net zo goed: behalve een paar onderhoudsbeurten en APK's heb ik nog helemaal niets gehad, zelfs geen lampje dus goedkoper rijden kan eigenlijk niet.
Natuurlijk zijn de banden na 80000 km vernieuwd en de distributieriem vervangen, maar ja dat is het reguliere onderhoud zullen we maar zeggen.
Alleen de radiateur is onderaan aan het verpulveren dus die moet wel een keertje vervangen worden maar voorlopig rijd ik er nog mee, het wordt ook een beetje een sport om zo weinig mogelijk uit te geven en de auto lekker rijdt.
Ik heb 'm ook al anderhalf jaar niet gewassen dus de auto wordt niet echt verwend zullen we maar zeggen.
Echt een aanrader voor mensen die niet veel geld hebben of willen uitgeven en toch van een auto afhankelijk zijn.
Het is een saaie auto met een saai verhaal: er gebeurt nooit wat kun je wel zeggen.
Verwacht er nog wel een tijdje mee te rijden en dan gaat ie nog wel naar Afrika denk ik want ik vond al 3 keer een kaartje of ik de auto wilde verkopen.

Aanschaf en kosten

2004 gekocht voor 3000 euro
2005 kleine beurt bij 135000km ruim 100 euro
2006 grote beurt bij 155000km 300 euro inclusief gashuis reinigen
2008 Distributiesnaar en ruitenwissers bij 180000 km
2008 4 nieuwe banden bij 188000 km
En elk jaar APK ongeveer 50 euro

update 12-08-2010

  • 215.000 km

Ben alweer ruim een jaar verder en rij nog steeds fris en fruitig rond.
Met de APK december 2009 kwam ik erachter dat de accu zwak was en werd vervangen.
Dit was het eerste wat vervangen werd door mij in de zes jaar dat ik 'm heb, zelfs de lampjes heb ik nog niet hoeven te vernieuwen.
Het was de originele accu die vervangen werd en kostte me 105 euro voor een Varta want ik wou toch wel weer een beetje kwaliteit maar of ie het ook zo lang blijft doen zoals de originele vraag ik me af.
We zagen ook toen ie op de brug stond dat er nog steeds de originele uitlaat van Toyota onder zat, vind ik wel knap!
Voor de rest geen bijzonderheden, ook de behoorlijk strenge winter dit jaar weer probleemloos doorgekomen.

update

  • 223.000 km

Afgelopen december 2010 weer de APK gehad en geen problemen.
Op 25 april 2011 maar 'ns de radiateur laten vervangen want zeker een derde van de lamellen waren zo ongeveer verpulverd en/of gewoon weg.
De koeling was dus niet zo best meer want als ik bij warm weer boven de 120 kwam dan ging de temperatuur oplopen dus het was geen overbodige luxe.
Ook meteen de ruitewisserbladen laten vervangen en olie- en luchtfilter laten doen en er was een o-ringetje voor de carter nodig.
De kosten voor deze kleine beurt en vervanging van de radiateur waren in totaal 408 euro, dat vind ik een redelijk bedrag.
Al met al is deze beurt inclusief radiateur het duurste wat ik de afgelopen 6 jaar heb gehad dus ik mag niet klagen en hoop nu weer een tijd lang zonder kosten te kunnen rijden.
Ik heb trouwens van de winter een weekmaker toegevoegd aan de motorolie want een keerring was al lange tijd een beetje aan het lekken en ik moet zeggen dat dit goed heeft geholpen want m'n toch wat hoge olieverbruik waar ik altijd wat last van had is een stuk minder geworden.
Dat ik dit niet eerder heb gedaan was omdat ik er simpelweg nog nooit van had gehoord, de kosten van zoiets zijn te verwaarlozen want een flesje kostte me zo'n 6 euro.
Uiteindelijk is de auto in najaar 2011 aan een kennis verkocht want ik kocht de Mercedes van mijn vader voor weinig geld.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.