Toyota Corolla 1.3 XLi (1996)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Corolla 1.3 XLi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 126.000 km |
KM-stand laatst | 143.000 km |
- 140.000 km
Nadat mijn vader 8 jaar lang probleemloos in een corolla heeft rondgereden wilde ik ook eens een rolla proberen.
Dit is alweer mijn tweede toyota corolla. De eerste heb ik verkocht met een km stand van 200000, deze auto reed nog steeds probleemloos. Ik wilde alleen iets anders. Na hierna een tijdje in een mazda mx-3 rond te hebben gereden werden de gebruikerskosten me van deze auto te hoog. Deze werd dus verkocht en dan heb je opeens geen auto meer. Dus zoeken zoeken en nog eens zoeken. Opeens was hij daar weer een toyota corolla. De wagen waar ik goede ervaring mee had. Gebeld, gekeken, gereden, verkocht!
Het betreft een corolla uit 1996 met 126000 km op de klok. Gekocht bij kamphof auto`s in Hollandschveld (PRIMA zaak overigens). Deze toyota was ingeruild op een nieuw model. Boekjes aanwezig, eigenaren bekend.(zelfs apk formulieren van de afgelopen 10 jaar aanwezig).
Het gaat hier om een Toyota corolla 1.3 xli sport in de kleur metallic zwart.
Het sport houdt in dat hij is voorzien van:
- Een spoiler met geiintegreerde derde remlicht
- Een toerenteller (dit was ook een eis van mij)
- Hoofdsteunen achter.
- stuurbekrachtiging/airbag bestuurder
Dit was het volgens mij wel.
Deze auto was ook voorzien van centrale deurvergrendeling/spatlappen vanaf fabriek en een middenarmsteun.
Omdat ik de auto standaard een wat kaal uiterlijk vind hebben, heb ik er het een en ander aan veranderd.
- 17 inch lichtmetalen velgen gemonteerd.
- bumperlip voor.
- Gtsi sideskirts.
- Gtsi+ interieur.
- 40mm verlaagd d.m.v. weitec verlagingsveren.
- xenon tellerverlichting gemonteerd.
- nieuwe sebring einddemper met e-keur (geen herriepijp)
- spatlappen in kleur achter
Omdat mijn 1.3 uit 1996 komt heb ik een motor met 75pk, waar de corolla 1.3 uit eerdere jaren nog 86 had. Wel heeft mijn versie iets meer koppel. Op het corollaforum (leuk forum) heb ik gelezen dat het vermogenverlies vooral te wijten valt aan de inlaatspruitstuk. Met een beetje handigheid past het inlaatspruitstuk van een corolla e11 1.3 (type vanaf 1997)op mijn corolla. Dus ik ben aan het zoeken gegaan en heb er via internet 1 gevonden die er uitzag als een nieuwe. Laten monteren bij de garage en mijn corolla had en heeft ook 86pk. Hij was merkbaar vlotter door de betere "flow" in het uitlaatsysteem. Ook had hij een iets andere sound gekregen, wat een fijne bijeenkomstigheid is. Verder heb ik de auto professioneel laten chiptunen. Deze chip had ik nog uit mijn vorige corolla en heb ik bij dit bedrijf (aspen chiptuning) weer laten inbouwen. Hoeveel pk dit nou opleverd weet ik niet exact maar hij is duidelijk een stuk feller.
Ik rijd nogal wat korte afstanden, dit in combinatie met de motorische aanpassingen en brede banden resulteerd in een verbruik van 1 op 12,5 (Ik ben geen hele rustige rijder maar ben wel zuinig op mijn auto dus rij hem altijd rustig warm). Hierbij wil ik wel vermelden dat wanneer de auto standaard is 1 op 14 goed haalbaar is. Mijn ouders zijn met de corolla van Groningen naar Zeeland gereden (met 100km/u, reden namelijk achter iemand aan met een kar)daar aangekomen en getankt bleek de toyota ruim 1 op 19 te hebben gereden!!
Ik kan iedereen deze auto aanbevelen. Om deze revieuw nog wat inhoud te geven zal ik proberen wat negatieve punten van de corolla op te noemen.
- standaard vind ik ze persoonlijk aan de saaie kant.
- tweedehands zijn ze nog redelijk aan de prijs in vergelijking tot sommige andere auto`s.
- toyota blokken uit deze serie zijn vrijwel onverwoestbaar (dit hoor ik ook overal waar ik met de auto kom) echter lusten de meeste wel een slokje olie.
- standaard stoelen vind ik persoonlijk niet echt lekker zitten en de xli heeft een saai interieur.
- Let bij aankoop op de staat van de auto, in sommige gevallen wil er wel eens roest optreden.
- er zijn niet heel veel corolla`s op de sloperijen te vinden omdat ze als ze in nederland afgeschreven zijn vaak geexporteerd worden naar afrika waar ze vrolijk weer verder rijden.
Meer negatieve punten kan ik niet noemen, ik blijf het een geweldige wagen vinden. Ik moet wel zeggen dat ik mijn auto wel goed onderhoudt.
Problemen: ashoes vervangen: zat een klein scheurtje in, was door de jaren heen wat poreus geworden.
Had wat last van trillen bij het remmen, prefentief heb ik zelf compleet nieuwe remschijven en blokken gemonteerd. Achter nieuwe remschoenen.
Eigenlijk geen noemenswaardige problemen slechts slijtage onderdelen die bij iedere auto voorkomen.
Leuk om te vermelden: Zowel deze als mijn vorige toyota rijden nog met de originele uitlaat rond! 16jaar oud! Ik heb mij laten vertellen dat dit standaard rvs was bij toyota. Mocht dit niet zo zijn, is het gewoon uitstekend metaal.
- 143.000 km
Even een kleine update.. De rolla moest voor de APK..zonder zenuwen heengebracht en met een lach weer opgehaald. Een jaar apk zonder ook maar een opmerking! En dat voor een auto van 14jaar oud! Daarom, Toyota!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.