Toyota Camry (2001) - Test
Nieuwe kansen voor de Camry
- Arno Böckling
- Eerste rijtest
We kennen hem wel, de Toyota Camry, maar toch ook weer niet. Want je ziet hem niet zo heel veel en hij valt ook niet op. De nieuwe Camry moet proberen de te kansen te keren en de top-Toyota een bekendere verschijning op de Europese wegen te maken.
Het grootste model van Toyota, dat is de Camry; een wagen die concurreert met bijvoorbeeld de Peugeot 607, de Volvo S60 en de Opel Omega. Het model dat nu wordt afgelost viel niet erg op. En de nieuwe Camry? Nee dat is ook geen verschijning die er uitspringt. Het is een 'dikkere' auto geworden, en hij doet mee met de mode, met z'n New Edge-achtige koplampen en achterlichtunits, maar een model dat meteen een onuitwisbare indruk op het netvlies achterlaat is het nog steeds niet. Er zijn mensen die dat prima vinden; trouwe Camry kopers. Ze willen een grote middenklasser met een hoog kwaliteitsniveau - en daarvan ben je bij Toyota verzekerd - maar ze vinden het helemaal niet erg dat de buren niet meteen zien dat er een wagen uit de betere klasse voor de deur staat. De Nederlandse Toyota-importeur wil natuurlijk graag wat meer Camry's aan de man brengen, maar echt reden tot ontevredenheid is er niet. Want anders dan Amerika, waar de grote Toyota een regelrechte bestseller is, is Europa niet zo'n Camry-continent. En als dan een van elke zes Camry's die in dit werelddeel verkocht worden een Nederlandse eigenaar vindt, doe je het eigenlijk heel aardig.
Groter en meer vermogen
Wat brengt het nieuwe model mee om het nog aardiger te doen. In ieder geval meer Camry, want de wagen is groter geworden. De wielbasis - nu 2,72 m - kreeg er een paar centimeter bij en ook in de totale lengte, de breedte en de hoogte is er sprake van groei. Ook zit er meer onder de motorkap; in ieder geval bij de uitvoering met viercilider motor. De 2.2i is vervangen door de 2.4 16v VVT-i die we al kennen uit de Previa. Een grotere cilinderinhoud, dat wijst op meer vermogen en een hoger koppel; en variabele kleptiming (Variable Valve Timing) verhoogt de trekkracht bij lagere toeren en in het middelste gedeelte van het toerengebied. Dus; wat zien we voor verschillen? Om te beginnen het vermogen; dat ging van 96 kW/130 pk naar 112 kW/152 pk. Het koppel steeg van 196 naar 218 Nm. Bovendien is het maximum koppel nu al paraat bij 3.800 in plaats van 4.200 toeren. Wat dat voor de prestaties doet? Het levert een snellere acceleratie op. De sprint van nul tot honderd moet nu in 9,4 seconden gehaald kunnen worden in plaats van in 10,4 s. De topsnelheid gaat omhoog van 200 naar 210 km/h. Het brandstofverbruik zakt juist van 8,8 naar 8,6 l/100 km. We hebben het dan over de 2.4 16v VVT-i, zoals hij standaard geleverd wordt; met handgeschakelde vijfversnellingsbak.
Een viertrapsautomaat is standaard op de Camry 3.0i 24V V6. De 3 liter V6 motor bleef - als topkrachtbron - in het programma, maar er werd wel een beetje aan gedokterd. Zo ging het brandstofverbruik omlaag van 11,6 naar 11 l/100 km. Dat heeft een beetje vermogen en koppel gekost. In plaats van 140 kW/190 pk levert de zescilinder nu 137 kW/186 pk. Het maximum koppel zakte van 275 naar 273 Nm, maar is nu wel wat vroeger beschikbaar. Op de topsnelheid hebben die kleine verliezen geen invloed gehad, want de Camry 3.0i 24v V6 moet nu geen 220, maar 225 km/h kunnen lopen. Voor de acceleratie 0-100 heeft hij nu 9,1 s nodig; een tiende van een seconde meer dan eerst.
Op zoek naar sportiviteit
We zeiden het al; de Camry is een groot succes in Amerika, maar toch hebben de mensen van Toyota bij het ontwikkelen van het nieuwe model, meer dan tot nu toe, naar de Europese markt gekeken. Dat kan helemaal geen kwaad, want de Amerikanen kunnen 'Europese' - lees 'sportievere' - rijeigenschappen best waarderen. Met het prestatieniveau van de nieuwe Camry is in ieder geval niets mis; of het nu gaat om de 2.4 16v VVT-i of de 3.0i 24v V6. Maar of de wagen nu ook een sportieve inslag heeft? Neem de 3.0i 24v V6. Die maakt toch vooral een comfortabele indruk. Z'n motor is stil en soepel, z'n viertrapsautomaat wisselt schokvrij van versnelling en z'n vering en demping voelen beslist niet stug aan. Eerder wat soepeler dan je zou verwachten. Bij het vlottere bochtenwerk ging 'onze' testauto zowaar een beetje hangen. Over besturing en weggedrag geen klachten. De Camry ligt keurig stabiel op de weg, volgt netjes de koers waarin de chauffeur hem dirigeert en heeft helemaal geen moeite met sneller bochten. Maar een sportief rijgevoel of 'messcherpe' besturing; dat is toch wat anders. We kijken een test van het vorige model er nog eens op na en lezen bijvoorbeeld dat de auto duikt bij het nemen van verkeersdrempels. Daar hebben we deze keer niks van gemerkt. Dus toch winst. Toyota heeft ook nog wel wat elektronica in de strijd geworpen om rijgedrag van de Camry 3.0i 24v V6 te controleren. Zo krijgt hij standaard stabiliteitscontrole mee; een systeem dat zorgt dat de wagen de opgegeven koers blijft volgen door - als dat nodig is - wielen die hun grip dreigen te verliezen af te remmen en het motorvermogen te reduceren. Tractie-controle is op de 3.0i 24v V6 ook vaste prik, net als ABS natuurlijk, en noodstopbekrachtiging. Ook de 2.4 16v VVT-i krijgt ABS en noodstopbekrachtiging standaard mee, maar tractiecontrole en stabiliteitscontrole zijn op Camry's met deze krachtbron opties; net als automatische transmissie. Met de hand schakelen is dan wel wat meer werk, maar veder geen punt. De vijfbak laat zich prima bedienen en veel schakelen is met de makkelijk uit lagere toerentallen oppakkende motor ook niet nodig. Het onderstel van 'onze' 2.4 16v VVT-i maakte een stevigere indruk dan dat van de 3.0i 24v V6, maar door de wol geverfde collega's hadden precies de tegenovergestelde ervaring. Hier valt dus nog wat onderzoek te doen als we de nieuwe Camry voor een test bij ons komt logeren.
Het interieur van de nieuwe Camry ziet er uit zoals we dat van Toyota gewend zijn; eenvoudig. Maar een luxe-element als afwerking met sierhout is op alle versies standaard. Andere zaken die je op elke Camry zult vinden: Een regensensor waarmee je de ruitenwissers automatisch kunt laten wissen, een sensor die de verlichting automatisch aan- en uitschakelt, climate control, een radio met CD speler en zes speakers. Voor de veiligheid binnen zorgen - onder meer - voor- en zijairbags en hoofdairbags voor en achter. En nu daar toch zijn; achterpassagiers hebben flink de ruimte en flink wat ruimte is er ook voor bagage.
Interesse? de nieuwe Camry staat al bij de dealer; met een prijs vanaf f 69.968 ofwel € 31.750, (was f 58,995, € 26.771). Zelfontbrandende vraag: Komt er ook een diesel? De belangstelling voor diesels groeit immers met name ook in het 'zakelijke' segment. Antwoord: Er komt geen diesel, want de Camry wordt toch eerst en vooral geproduceerd voor de Amerikaanse markt en daar wordt nauwelijks gedieseld. Jammer maar helaas, want voor het succes van de Camry in Europa betekent dat een gemiste kans.