Toyota Camry 3.0i 24v Linea Luna (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Camry 3.0i 24v Linea Luna |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 99.000 km |
KM-stand laatst | 165.000 km |
- 100.000 km
Ik heb mijn Camry 2.2 ingeruild voor deze Camry v6. Weliswaar ruim 12 jaar oud maar met maar 99.000 op de teller. En hij ziet er uit als nagenoeg nieuw. Een en ander bij een Toyota dealer met garantie. Eerste indruk: het rijdt fantastisch. Eerste keer getankt ,gemiddeld 1:11 l/km
Klasse
- 100.900 km
Nu bijna zo'n 2000 km gereden met deze Camry. Het valt me echt op dat hij er nog zo mooi uitziet voor de leeftijd. Wel heb ik bij keuze voor de auto daarop gelet en ik heb ook de luna versie gezocht want die heeft stoffen bekleding. De Camry's met leren bekleden hadden vrijwel allemaal duidelijke gebruikssporen, vooral op de bestuurders stoel. Dat heeft deze luna niet. Het comfort is werkelijk klasse. Deze auto rijdt niet, hij zoeft. De motor is echt stil en maakt weinig toeren. De vering is heel prettig. Strak zou ik die willen noemen. Wat verder op valt is dat er geen rammeltje of kraakje te horen is tijdens het rijden.Het bezineverbruik maakte ik me wel zorgen over maar dat valt ronduit mee. Op de verschillende trajecten kom ik in uit tussen ruim 10 km/liter tot 1l/12km. Dat is iets minder zuinig dan de handgeschakelde 2.2, maar daarvoor rij je ook een v6 automaat. De kunst is om het gaspedaal niet te ver in te trappen.Die verleiding is er wel wat het accelereert fantastisch en dat is een gevaar met deze auto, je rijdt ongemerkt gauw te snel.
Deze Camry is kwa afmetingen nagenoeg gelijk aan de 2.2 alleen iets hoger. De zit is ook hoger en dat voelt heel prettig. De stroomlijn van deze Camry lijkt ook beter. Dat heeft wel een nadeeltje dat je voorkant van de sterk aflopende motorkap niet goed kunt inschatten. Ook de hogere achterkant vergt wat meer navigatie kunst.
Olieverbuik kan ik niet constateren. Wel een probleempje gehad. Na twee weken , startte de auto niet meer. Accu dus. Even terug naar de dealer en ik werd zonder meer direct geholpen met een nieuwe accu. Tja, dat kan gebeuren. Is mij bij mijn vorige camry ook gebeurd in de garantie termijn. Maar verder een heerlijke, riante auto , die echt wel zeldzaam aan het worden is in Europa maar waarmee ik nog vele km's hoop te maken. For me is the Camry myCar.
110.000
- 110.000 km
Inmiddels 10.000 km gereden met mijn "nieuwe Camry"".
Een deel daarvan van met caravan. Een Hobby met max gewicht van 1350 kg. Nou dat is werkelijk super. Even inhalen bij 100 km/h tegen de heuvel op geen enkel probleem. En je hoeft niets te doen, de automaat schakelt perfekt voor je. Dat is toch wel duidelijk luxer dat de handgeschakelde 2.2.
Olie verbruik kan ik niet constateren. en het bezineverbruik met caravan is gelijk zo niet iets gunstiger dan de 2.2 !
Zonder caravan haal ik gemiddeld 1:11.
Zowel met als zonder caravan blijft het gevaar dat je met deze auto gemakkelijk te hard rijdt. Verder geen problemen ervaren. Klein puntje van kritiek op de ruit van de linker voorportier die ietwat rammelt in de stand halfopen.Deze ruitbediening werkt anders dan in de vorige Camry. Maar het is en blijft een dijk van een auto. Zeer comfortabel, sterk en snel als het moet.
122000 km
- 122.000 km
De teller staat nu op 122000 km. Grote beurt gehad bij 115000. Airco bijgevuld en twee nieuwe banden. Ik heb er weer Yokohama's op laten zetten. Die bevallen me al jaren goed, ik heb het idee dat ze lang mee gaan hoewel ik dat nooit precies heb gemeten. Verder niets dan lof. Hij blijft fantastisch rijden. Ook als ik kijk naar de staat van de auto kwa lak , deur-en raam-rubbers enzo, het ziet als nieuw uit.
Deze auto gaat nog jaren mee (hoop ik)
130000
- 130.000 km
Niet zoveel gereden (vanwege ziekte van mijn vrouw). Nog altijd een top auto. Ik heb het verbruik bij gehouden en ik haal toch de 1:12,5 (konstante snelheid op de snelweg) en 1:8 met caravan (100km/u snelweg).
Verder geen enkel probleem, nou eentje dan. Kenteken verlichting lampje kapot. Kun je niet zelf doen volgens het instructie boekje !
Klepdeksel pakking
- 150.000 km
Jaarlijkse onderhoudsbeurt is weer gedaan. Inmiddels 150000 op de teller.
Slechts klein probleempje. Ik zag een vloeistof lekkage bij het rechter voorwiel. Het bleek de klepdekselpakking te zijn. Is bij de dealer verholpen.
Versnellingsbak lekkage
- 155.000 km
Helaas ondervond ik dit jaar nog een probleempje. Na de klepdeksel pakking te hebben laten vervangen zag ik weer sporen van een vloeistof lekkage. Nu bleek dat een bochtje in de leiding naar de oliekoeler van de automaatbak te zijn gecorrodeerd. Dat zijn twee stukjes leiding die links achter te voorbumper zitten en met een aantal slangen verbonden zijn met de oliekoeler aan een kant en de bak aan de andere kant. De dealer kon die onderdelen nog bestellen en ze zijn met de slangen vervangen. Het is keurig gemaakt maar kostte wel zo'n 600,-- eurootjes.
Stuurbekrachtiginglekkage
- 159.000 km
Kort na de onderhoudsbeurt waarbij uit voorzorg een slang van het koelsysteem is vervangen ontdekte ik weer een vloeistof lekkage !
Het bleek de leiding van de stuurbekrachtiging. Evenals de leidingen van de versnellingsbak bleek ook deze een rot plekje te hebben. Reparatie was niet duur (100,- bij dealer) maar wel een minpuntje voor Toyota. Gebruik betere leidingen of coating lijkt me.
Verder, rijplezier als vanouds
Still going strong
- 165.000 km
Daar staat die dan (zie laatste foto) bij de dealer na een grote onderhoudsbeurt. 20 jaar oud maar nog altijd fantastisch. Nee ,ik heb hem niet verkocht maar rijd gewoon door. Het was een erg dure beurt: Nieuwe remschijven, uitlaatdemper, distributieriem, twee banden en twee draagarmen voor omdat de rubbers waren vergaan. Maar voor het bedrag koop ik geen andere Camry. Nu is hij weer top, dus ik ga voor nog tenminste vijf jaar,
- Betrouwbaarheid0
- Prestaties0
- Comfort0
- Kosten0
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.