Toyota Camry 2.4 16v VVT-i Linea Sol (2003)

autoreview

Toyota Camry 2.4 16v VVT-i Linea Sol (2003)

Signalement

UitvoeringCamry 2.4 16v VVT-i Linea Sol
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Wie vindt dat Toyota een saai merk is, moet voor de gein eens in deze auto rijden. Wat een auto! Ik heb nu deze Camry een kleine week.
Ik heb altijd geroepen dat een Toyota kaal en saai is, maar ik kon er nooit om heen, omdat ik geen hoge kosten wilde en betrouwbaarheid belangrijk vond. Maar deze auto om in te rijden is een heel ander verhaal, en dat met dezelfde Toyota kwaliteit. Wat een degelijkheid, wat een luxe en wat een afwerking. Ik ergerde me altijd aan de kaalheid van de Carina E, maar deze Camry - chapeau! Mercedes S luxe en rijgedrag in een jap, wie had dat kunnen denken.
Even over Toyota wat betrouwbaarheid betreft - Ik heb meerdere Japanners gehad (Mazda 626, Mitsubishi’s), maar zelfs tegenover deze Japanners die ik heb gehad, steekt Toyota er met kop en schouders boven uit, alhoewel de 626 2.0 hatchback uit 1986 a hell of a car was, zo lekker.
Over mijn nieuwe aanwinst: Van buiten is de Camry een doodgewone zakenauto. En dan heb je alles gezegd - behalve dan de, vind ik, lelijke ´peugeot´-koplampen. Mijn vorige auto, een Carina E kan het oog meer bekoren dan deze recht-toe-rechtaan bak zonder flauwekul. Je kunt van Toyota natuurlijk niet vragen of ze hun zakelijke segment auto’s net zo spannend in uiterlijk kunnen ontwerpen als bijvoorbeeld een BMW 5-serie, maar wat meer chroomstripjes -de bovenboog zijkant bijvoorbeeld- had best gemogen, en kost bijna niets. Met zoiets kleins val je al op. Wel lichtmetalen velgen, dat nou weer wel en mistlampen voor. Kijk naar de foto´s - niet echt bijzonder - tot hij op de parkeerplaats tussen andere middenklassertjes staat, dan lijken die wel zielige stukjes blik, maar dat komt eerder door de breedte en de lengte dan het model.
Het feest begint echter pas binnen. Dat ziet er ongelooflijk sjiek uit. Echt klasse gedaan. Leren bekleding is standaard (incl stuur, automaatpook en de armensteun cq.middenbak), net zoals een middenarmsteun achterin. In andere reviews lees ik negatieve puntjes over de stoelen. Ze zouden te weinig steun bieden, maar ja, deze auto is in feite een slee, geen porsche. De stoelen zitten fantastisch. Je zou zo een sigaartje op steken, en spontaan op zoek gaan naar de tv-gids en de krant.
Alleen wat gelijk opvalt is de hoge zit. Het lijkt wel of je de hoogte hebt tussen een gewone sedan en een lage SUV. De electrische fauteuil brengt geen uitkomst - de hoogte kan niet worden versteld. Dat hoge gevoel krijg je ook als je aan het parkeren bent en in de spiegel kijkt en je tegen de bovenkant van de auto achter je kijkt. Ik ben niet zo´n hoogzitter, maar goed, anderen denken daar anders over.
Het starten van de motor is ook al een feest: je hoort hem niet. Nu ben ik wel een beetje doof, maar moest even de toerenteller checken.
Het optrekken en rijden: allemachtig, is dit een Japanner? Het geluid dat hoort bij een grote motor, een directiewagen op en top. Het is trouwens maar goed dat er standaard cruise control in zit. De motor hoor je amper, en de wagen trekt goed. Voor je het weet zit je op 170 en staat zomaar de camera van wegmisbruikers voor je verbaasde smoelwerk. Goeie tip - zet de cruise control vast op 100 of 120 op de snelweg en het ongedisciplineerde jongetje in je verdwijnt. Ook heel handig bij wegwerkzaamheden, zet hem vast op 90 of 70, want anders blijf je met het pedaal spelen.
Als je de technische gegevens doorneemt, zou je niet zeggen dat deze Camry een vlotte optrekker zou zijn. 2.4 liter is niet echt gigantisch, maar toch staat hij zijn mannetje. Ik moest een keer de snelweg op, waarvan ik wist dat de aanloop kort was. Met plankgas erop: dat ging verrassend snel. Alleen het overschakelen van de automaat vond ik qua geluid een beetje ruw gaan bij de hoge toeren, maar dat heb je alleen als je hem tegen de bodem trapt en je voelt dat je tegen de volgende versnelling drukt, en dan doortrapt. Daarnaast is het enorm wennen aan alle luxe, vooral als je weinig gewend bent. Die auto regelt gewoon alles zelf, je hoeft niets te doen. Klimaat, licht, regen (nu was de regensensor wel stuk, maar goed, er zit nog garantie op). En dan al die verlichting in de auto. Met dimmertjes rond de opmaakspiegel. Ik vraag me trouwens af of dat voor de vrouwelijke chauffeur wel zo gezond is, want het dimmerlampje zit ook rond het zonneklepspiegeltje van de bestuurder.
Het navigatiesysteem ziet er wat gedateerd uit, maar de nauwkeurigheid is top! Hij brengt je tot aan de deur, dat heb ik bij andere systemen wel minder meegemaakt! De stem van de navigatiedame is wel wat aan de doffe kant, komt waarschijnlijk door de grote speakers, zodat je goed moet luisten, maar ik zei al, ik ben wat aan de dove kant. Wel jammer dat je de toonkleur van de navigatie niet kunt regelen.
Zoals met elk slagschip op wielen is parkeren een lastig karwei. Dat is een nadeel. Het achteruit inparkeren is verschrikkelijk. Had ik eindelijk de Carina onder de knie, zit ik nu met bijna een halve meter extra. Vooral als je in de rij langs de weg moet parkeren. Veel plekken zijn gewoon te klein. Daarnaast is het moeilijk schatten met zo´n kofferbak van heb ik jou daar. Soms denk je al tegen de auto achter je te zitten, maar na uitstappen blijkt het wel me te vallen. Toch zou een parkeersensor geen overbodige luxe zijn. Zonde dat Toyota dat niet heeft gedaan, vreemd ook, want alles zit er op en eraan, zoals een inklapbare buitenspiegels (die maken de luxe compleet). Laat dan de opvallende letters Camry uit de matten weg -staat best leuk en sjiek hoor-, maar dan kun je er voor weinig een parkeersensor op zetten.
Het ontwasemen van de ruiten is ook een verhaal apart. Daarvoor moet je het knopje dat daarvoor is bestemd indrukken, maar dan gaat ook plotseling de airco aan. Als je dan denkt, dat wil ik helemaal niet, en je drukt de airco uit, dan beslaat de voorruit direct weer bij regen. Volgens mij is het slecht om steeds de airco aan en uit te doen.
Een Camry-eigenaar maakte hier op deze site de opmerking dat ze de kofferbak wel wat kleiner hadden mogen maken, om de passagiers meer ruimte te geven. Niet dat de passagiers iets tekort komen, maar hij heeft wel gelijk. De kofferbak is, om zijn worden te gebruiken, gi-gan-tisch. Er komt geen eind aan. Ruimte genoeg om in vreemd te gaan. Bij de Carina was ik onder de indruk van de ruime achterzit. Bij de Camry heb ik dat minder, terwijl je toch heel goed kunt zitten. Waar het aan ligt, ben ik nog niet achter. De voorstoelen zijn een stuk dikker en misschien verwacht je dat bij zo´n auto je benen helemaal kunt strekken, maar het is geen verlengde limousine. Ik heb een beetje het gevoel dat de Carina -toch een kleinere auto - iets meer beenruimte achterin had, maar ik kan het mis hebben.
Ik heb de auto te kort om het benzine verbuik te meten. Wel al gereden meet heel erg slecht weer. Voor me op de snelweg zag ik soms al twee sleuven voor me gevuld met regenwater, die ik parelend van het angstzweet niet kon ontwijken. Niets aan de hand, met een snelheid van 100.
Voor de rest wil ik niets anders meer. Je rijdt als een koning rond, zo erg zelfs, dat je je schuldig voelt. Iemand op deze site schreef een keer over deze auto dat een Avensis maar een stuk blik leek ten opzichte van de Camry. Ik heb een Carina E gehad, voorloper van de Avensis, en de schrijver heeft gelijk!
Bij de waarderingen heb ik betrouwbaarheid op uitstekend beoordeeld, terwijl ik dat nog niet kan weten, maar ik herken de Toyota in de auto, de degelijkheid, de liefde van de hardwerkende Japanner achter tekentafels en rollende banden voor het perfect product dat straks rolt uit zijn 24 uurs-handen en moegewerkte rug. Mijn Carina had mij ook nog nooit in de steek gelaten, zelfs toen de waterpomp het niet meer deed!
Verder de gebruikskosten - kan ik ook niet goed beoordelen, maar het benzineverbruik lijkt op die van de Carina - heel zuinig op de snelweg, en lust wel een slokje in de stad. Verder vond ik de prijs van de auto pittig / dat is het sterretje minder. Een beetje erbij je hebt er een nieuwe Opel Kadett voor, eh Astra, sorry. Nou ja, tien jaar mee en zand erover. De 1 jaar garantie helpt al op weg.
Ik zie trouwens dat je de beginkilometerstand op deze site niet in kunt voeren.
Is 99500. ongeveer.
Collega toyotarijders - laat de anderen maar lullen. Goed, twee andere auto´s in deze klasse, de Peugeot 607 en de Citroen C6, zijn werkelijk juweeltjes van modellen, maar daarachter schuilt vaak een wereld van onderhouds- en reparatieleed. Als er een BMW 5 naast de Camry staat, dan kijken ze allemaal naar die BMW. Nou dan zet je hem toch naast een Opel Omega, die valt in het niet bij de Camry.

PROBLEMEN

Contactsleutel met plakband aan elkaar geplakt. De dealer liet hem alleen zien en bestelt direct een nieuwe. Bij de andere contactsleutel blijkt het knopje voor het openen van de kofferbak niet te werken. Niet erg, maar dit gaat wel mee met de garantie. Regensensor werkt niet. Dat is heel ongelukkig, want Toyota heeft geen intervalstand ingebouwd, Dus het is aan of uit. Garantiewerk dus.
Het geluid van de radio-cd valt enigszins tegen. Hij kan heus wel loeiend hard, en er zit een flinke bas in, maar de kwaliteit kan beter.
De auto had maandenlang stilgestaan bij de dealer. Dat kon je ruiken -leer of zo-, vooral met de airco aan. De gang naar Halfords voor een geurverfrisser bleek echter achteraf niet nodig, na een paar ritten met alles even doorblazen zonder geurkiller was de geur verdwenen. Ik heb het daarna niet meer geroken en Halfords zit nog in de doos.
Twee lampjes van de automatic climatecontrol doen het niet. Geen onoverkomelijk euvel, niet erg (garantie), maar volgens mij een typisch Toyotaprobleem. Bij mijn Carina moest ik op het laatst de knoppen van de ventalitie en kachel bij donker op de tast zoeken. Erg is het niet, maar slordig en donker staat het wel.
Als de weg een beetje oneffen is, wil de wagen wel eens een beetje hobbelen. Mijn Carina had dat trouwens ook, maar die had dat erger. Geen idee hoe dat komt. Toyota-eigen denk ik.
De trekhaak is door de dealer er afgeschroefd en ligt werkeloos in het oneindige (de kofferbak). Geen idee waarom.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens