Toyota Camry 2.4 16v VVT-i Linea Luna (2002)

autoreview

Toyota Camry 2.4 16v VVT-i Linea Luna (2002)

Signalement

UitvoeringCamry 2.4 16v VVT-i Linea Luna
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf147.000 km
KM-stand laatst311.048 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste ruim 10.000 km met de 'nieuwe' Camry

  • 157.500 km

Ik heb deze auto nu 9 maanden in mijn bezit en heb er inmiddels zo'n 10.500 km mee afgelegd. Ik ben (nog steeds) erg tevreden met de auto. Van de 12 maanden garantie die ik bij de Toyota-dealer heb gekregen heb ik nog geen gebruik hoeven maken. Het enige dat is vervangen is één van de voorlampen (en die is me niet in rekening gebracht).

Het betreft de eenvoudige Linea Luna uitvoering met 5 versnellingen, 2,4 VVT-i motor en verder (op de trekhaak na) geen extra's gemonteerd.

Een aantal van de voordelen: de auto biedt veel ruimte voor de passagiers, heeft een gigantische kofferbak (met ruim 580 liter groter dan de meeste auto's), hij is heerlijk stil, heeft een soepele motor waarmee ik ook mijn caravan goed kan trekken. Ondanks zijn ruim 8 jaar is er nergens een plekje roest te bekennen, zelfs niet onder de motorkap. Dat viel me ook al aan de vorige Camry op. Die is met zo´n 180000, leeftijd van bijna 11 jaar en zonder roest ingeruild. Ook valt het verbruik binnen de grenzen. Als ik de vakantie met caravantrekken niet meetel, komt hij op een gemiddelde van 1:11,5 (en ik vind dat gezien meer dan 50% kilometers binnen bebouwde kom helemaal geen verkeerd getal).

Wat minpuntjes: in vergelijking met de vorige Camry heb ik wel erg veel kracht nodig om de koppeling te bedienen, en de 'kont' is onoverzichtelijk (en op deze -goedkoopste- uitvoering zit geen achteruitrijsignalering, dat moet ik nog steeds monteren). De stoelen zijn al beter dan in de vorige Camry (een 96-er model) maar nog steeds zijn de zittingen te kort. Gemaakt voor kleine Japanners? Dat vind ik een wat grotere tekortkoming. Doordat ik echter in deze auto de cruise controle kan instellen, kan ik nu zo nu en dan verzitten waardoor ik in de auto niet meer zo'n last van mijn rug heb.

Op naar de volgende 10.000 (hopelijk tevreden) kilometers.

Bijna 2 ton

  • 198.000 km

Tja, ik heb de Camry nog steeds. Tot een maand of 2 geleden zéér tevreden. Helaas duikt er nu om de haverklap een rare motormanagement storing op. Die lijkt te duiden op het vervangen van nóg een Lambda sonde. Jammer. Verder rijdt hij nog steeds bijzonder comfortabel, stil en zuinig. Bij een aangepaste rijstijl (max. 115 km/u) en tóch 50% stadswerk draait de motor zijn rondjes zuiniger dan 1:12. Ennuh, waarom zou ik 135 rijden waar ik 130 mag of 125 waar ik 120 mag, of nog harder. Stress is er toch al genoeg en ik ben toch niet eerder op mijn bestemming;-) Als de reparatie beperkt blijft tot vervanging van de lambda sonde (uitgaande van de normale beurten die ik elk jaar heb) rijd ik gewoon nog een tijdje door met deze Camry. Misschien nog wel een héél tijdje. Een andere kost (nog steeds) bakken geld! En van dit 2e handsje weet ik nu inmiddels wel waar ik aan toe ben.... Tot de volgende ronde.

Hij rijdt nog steeds uitstekend

  • 237.000 km

Tja, ik heb hem nog steeds. Bij 230000 moesten er 4 nieuwe schijfremmen onder, het flexibel uitlaatstuk is bij 227000 vervangen en ik heb de originele lichtmetalen velgen gevonden, laten opknappen en daar nieuwe banden op laten leggen. Nu dus ook winterbanden en wát een verschil dat dat maakt! Inmiddels ook de auto laten chiptunen; met een zwaardere caravan is dat wel lekker. Ook zou het een beter brandstofverbruik moeten geven. Even afwachten of dat zo is. De auto bevalt zó goed dat we er nog wel een tijdje in zullen doorrijden. Op naar de 3 ton! Jammer alleen dat hij niet meer zo glanzend is te krijgen, misschien iemand een (goede) tip? Helaas werkt die speciale waxoyl behandeling niet zo goed als beloofd... Ook worden de koplampen langzaamaan wat dof, nadat ik die eerder weer netjes had gemaak. Ach ja, géén roest, geen oliegebruik, net brandstofverbruik rond de 1:12 en dan mag ik niet klagen. Tot de volgende update!

Eigenlijk niets te melden

  • 250.000 km

Een jaar verder en eigenlijk is er niets te melden. Oh ja, APK afkeur: gescheurd ruitenwisserrubber.... Hoe erg kan het zijn. Dus was er niets mis met de auto. De auto draait nog steeds zijn rondjes, inmiddels zo rond de 1:12-12,5. Hij is nu getuned, wat inhoud dat hij een pk'tje of 14 en zo'n 30Nm extra heeft ten opzichte van het standaardmodel. Volgens de beschrijving dan. Met een zwaardere caravan is dat wel lekker. Gezien de kosten, laag dus, lijkt het me zinvol nog een tijdje door te rijden met deze heerlijke auto. Hij bevalt nog steeds, de lak is nog goed genoeg, gebruikt geen olie, interieur is nog netjes, brengt het gezin stilletjes van A naar B, wat wil je nog meer. Laten we zeggen dat 'ie met deze kilometerstand lekker ingereden is.

Onverlaten

  • 261.500 km

Tja, jammer. Ik houd van een nette auto. Maar je hebt van die onverlaten! Ik stond op meer dan een deurlengte van een zilverkleurige Audi stationwagon. Toch heeft de eigenaar/bestuurder van deze Audi mijn auto beschadigd met het verlaten van de parkeerplaats. Geen camerabeelden bij het vakantiepark, niet even netjes een briefje achter gelaten en daar sta je dan. Daar ben ik niet (meer) voor verzekerd!
Waarborgfonds ingeschakeld.... Kijken of dit nog wat oplevert. Ik ben de Camry nog lange niet zat.
Hopelijk is 'ie binnenkort weer netjes!

Weer onverlaten

  • 268.000 km

Jammer. Ziet de bumper er weer fantastisch uit, is 's nachts door een lolbroek de spiegel vanuit 'slaapstand' helemaal tegen het spatbord geslagen. Met als gevolg dat het intrekmechanisme niet meer werkt. Niemand heeft het weer gezien, gewoon achter bij mijn garage, aan de straat.
Als ik een keer tegen een buitenspiegel aanloop, dan zal ik die kopen (evt. laten spuiten) en monteren. De garage gaf aan dat het niet reparabel is, anders dan een nieuwe spiegel.
Ik heb de tankbeurten maar eens bijgewerkt, draai gemiddeld nog steeds zuiniger dan 1:11, ondanks de vakantieritten met caravan. Anders zou de auto nog zuiniger zijn!
Stil, ruim, zuinig, snel en keurig in onderhoud. Plezierig rijden!
En met de ervaringen van Jac Naus in het achterhoofd, is het mijn verwachting dat ik nog wel een paar jaar met de Camry doorrijd.

2009 gekocht!

  • 285.551 km

Hij is weer een jaartje ouder ten opzichte van de vorige ervaring. De auto is nog steeds in mijn bezit en dit is het 10-e jaar. Eigenlijk vind ik het wel een leuk idee om hem 'oud te maken'..... Een jaar zonder problemen. Hoewel bij de wisseling van winter- naar zomerbanden me liet zien dat het rechter achterwiel niet meer goed uitgelijnd is. Dat kost me wel banden.... Dacht eerst nog dat er iets echt mis was met de wielophanging. Werd mij ingefluisterd dat ik rechtsachter een keer een stoepje had geraakt.... Dat verklaart alles. De beurt liet zoals gewoonlijk ook weer geen rare dingen zien. Er rijdt dus nog steeds een goeddeels originele Camry rond!
Op naar een volgende ervaring! Hopelijk wordt het 10-e jaar net als het 9-e een redelijk probleemloos jaar (zonder onverlaten!).

Het waren 10 mooie jaren

  • 310.000 km

Het waren 10 mooie jaren. Maar, er komen kosten aan. Koppeling, katalysator, spiegels (repareren?) en filter in tank. Verder is ‘ie nog hélemaal roestvrij, verbruikt ‘ie geen olie, is ‘ie nog steeds zuinig (voor zo’n sloep!).
Hoewel het best een beetje ‘pijn’ doet heb ik ‘m vandaag ingeruild voor ‘n RAV4 AWD uit maart 2013, die met ruim 142.000km een leven bij mij gaat krijgen. Ik hoop dat ik er net zoveel plezier aan beleef als aan mijn Camry.
Dit is dus de afsluitende review van mijn Camry. Hij zal naar verwachting naar Afrika gaan, dus zal nog wel makkelijk het miljoen halen. Ik heb er 163.000km tegenaan gezet.
Nog een weekje om afscheid te nemen en dan haal ik de nieuwe Toyo op.
Wie weet tot de volgende review, maar dan van de RAV4.

Benzinetabel gecompleteerd

  • 311.048 km

Zo, de auto is ingeleverd. Even nog alle ('achterstallige') benzinebonnen ingevoerd. Het was wel een dubbel gevoel hoor! De Camry was een heerlijke wagen! Nu de RAV4. Leuk hoe mijn zoon het uitdrukte: de Camry was écht bijzonder, je zag ze heel weinig. De RAV4 zie je veel vaker!

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens