Suzuki Ignis 1.5-16V Sport - Op de Rollenbank

“Geen betere dan de Ignis Sport”

37 reacties

Video
AutoWeek 17 2020
AutoWeek 17 2020

Je leest het in AutoWeek 17 2020

We hebben het op deze pagina’s weleens vaker gemeld. Voor wie een lekker sportieve auto zoeken voor niet te veel geld is er de Suzuki Ignis Sport. Bram Scholten heeft dat goed begrepen. Hij heeft er een gekocht die hij langzaam maar zeker weer helemaal netjes gaat maken. Vandaag de vraag of de motor technisch nog helemaal gezond is.

Als Bram ons meetroont voor een rondje om zijn auto, wordt algauw duidelijk dat we hier met een liefhebber hebben te maken. Minutieus legt hij ons uit welke delen hij wil aanpakken, waar alle deukjes zitten en welke delen hij opnieuw wil laten spuiten. “Ik heb hem gekocht als liefhebbersauto”, zegt hij en dreunt de motorcodes op van de meest uiteenlopende Japanners. Deze Ignis heeft het beste baasje dat hij kan wensen. “Bij een auto gaat het mij niet om de topsnelheid, het zijn meer de acceleratie en de tussensprints die ik interessant vind. En dan is er wat mij betreft geen betere dan de Ignis Sport.” Zie je wel.

Wij zijn niet de enigen die het zeggen. Een voorspelling voor de rollenbanktest geeft hij ook alvast. “Ik denk wel dat er meer vermogen in zit dan is opgegeven.” Dat vinden wij grote woorden, want doorgaans geven Japanse auto’s van deze bouwjaren altijd exact het vermogen dat op de papieren staat vermeld.

ZELDZAAM

Als Bram toch zo van de hoed en de rand weet over de Ignis Sport, vragen we hem maar eens door, terwijl Ghisbert de auto insnoert op de bank. Valt er nog wat te tunen aan deze auto met rallygenen? “Er is wel een compressorkit voor deze motor, maar die is zeldzaam en dus duur. Bij deze auto gaat het meer om aanpassingen aan het onderstel. Ik ben met deze auto echter niets van plan; zelfs de verlagingsset komt er niet op. Mijn budget besteed ik liever aan het weer helemaal nieuw maken van de auto.”

Als de meting eenmaal is gedaan, blijkt dat Bram gelijk had. De Ignis verrast ons inderdaad met wat extra vermogen, al is het geen karrenvracht. Met zes extra pk’s mag Bram het strijd toneel verlaten. En reken maar dat hij daar blij mee is. Sterker nog: de uitslag wordt meteen op de groepsapp van de club gedeeld. Een club? Voor de Ignis? “Jazeker. We zijn met een man of twintig inmiddels.

Als de auto binnenkort helemaal toonbaar is, wil ik er ritten mee gaan maken.” Dat doet ons deugd. De Ignis Sport heeft inmiddels het liefhebberscircuit bereikt. Mooi!

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Suzuki
Model Ignis 1.5 Sport
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 12.999

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.490 cc
Maximaal vermogen 80 kW / 109 pk bij 6.400 tpm
Maximaal koppel 140 Nm bij 4.100 tpm
Inhoud brandstoftank 41 l
Lengte / breedte / hoogte 3.620 mm / 1.650 mm / 1.525 mm
Wielbasis 2.360 mm
Massa leeg 910 kg
Laadvermogen 520 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 800 kg / 350 kg
Banden185/55R15Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,9 s
Brandstofverbruik 6,9 l/100km
CO2-uitstoot 164 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (37) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum