Suzuki Celerio 1.0 Exclusive (2015)

Ruime nieuwkomer zonder fratsen

Suzuki Celerio
Suzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki Celerio

Als opvolger van de Alto presenteert Suzuki de Celerio. De nieuwkomer is vooral qua ruimteaanbod en comfort een hele verbetering.

Net als de Hyundai i10 en Fiat Panda biedt de nieuwe Suzuki standaard vijf deuren, en dat voor een aantrekkelijke vanafprijs van € 9.999. De complete Exclusive-uitvoering is 2 mille duurder, maar die biedt standaard dan ook hoofdairbags en elektrische ramen voor en achter, airco en centrale vergrendeling.

Vanbuiten ziet de Suzuki Celerio er allesbehalve spectaculair uit. Het hoekige koetswerk heeft wel iets stoers, maar ondanks de lichtmetalen wielen (€ 700) en de spatbordverbreders die bij het GT-pakket (€ 769) horen, blijft het toch een vrij anonieme auto. In de cockpit domineren de tinten grijs en zwart en draait alles om doelmatigheid. Maar de indeling van het dashboard is logisch en alles doet volwassen aan. Wat dat betreft is de Celerio een flinke stap voorwaarts ten opzichte van de Alto.

Vooral voor grote mensen (de schrijver van deze test is 2,04 m lang) is de zitpositie voorin verre van optimaal. Aan hoofdruimte geen gebrek, maar het prominente dashboard vecht met je rechterknie terwijl de smalle stoel geen goede gastheer is voor brede billen en ruggen. Mensen van bescheidener formaat hebben minder klachten, maar we raden potentiële kopers desondanks aan uitgebreid te gaan proefzitten. Verder is er weinig reden tot klagen; op de achterbank zit je weliswaar erg rechtop, maar de ruimte is meer dan voldoende. De kofferbak biedt niet alleen een behoorlijke inhoud (254 liter), maar is ook praktisch dankzij de hoekige vormen en de lage tildrempel.

De bedieningsorganen voelen stevig aan en als geheel maakt de Suzuki een solide indruk. Ook de afstemming van het onderstel is prima. Het biedt geen heel kwieke reacties, maar wel een goede koersvastheid en voldoende comfort, zonder dat de auto zoekerig wordt in grenssituaties.

Natuurlijk is de kleine Japanner geen snelle auto, maar de 1,0-liter driecilindermotor reageert voldoende alert. In de vierde versnelling is de tussenacceleratie van 80 tot 120 km/h in 12,2 seconden achter de rug. Ook voor het gemiddeld benzineverbruik van 1 op 17,7 hoeft de Celerio zich niet te schamen.

Video

Oordeel

4 sterren

De Suzuki Celerio betekent een grote verbetering ten opzichte van de Alto. Hij is stukken ruimer, comfortabeler en volwassener. Het is geen auto die sterke emoties teweegbrengt, maar objectief gezien is het een slimme koop.

Signalement

Merk Suzuki
Model Celerio 1.0 Exclusive
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 13.144

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 998 cc
Maximaal vermogen 50 kW / 68 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 90 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 35 l
Lengte / breedte / hoogte 3.600 mm / 1.600 mm / 1.530 mm
Wielbasis 2.425 mm
Massa leeg 790 kg
Laadvermogen 470 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 400 kg / 400 kg
Banden165/65R14Prijzen
Topsnelheid 155 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 15,3 s (fabrieksopgave: 14,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,9 s / 7,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 15,3 s / 22,3 s
Brandstofverbruik 5,6 l/100km (fabrieksopgave: 3,6 l/100km)
CO2-uitstoot 84 g/km

Lezersreacties (26) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.