Suzuki Celerio 1.0 Exclusive (2015)
Ruime nieuwkomer zonder fratsen
Als opvolger van de Alto presenteert Suzuki de Celerio. De nieuwkomer is vooral qua ruimteaanbod en comfort een hele verbetering.
Net als de Hyundai i10 en Fiat Panda biedt de nieuwe Suzuki standaard vijf deuren, en dat voor een aantrekkelijke vanafprijs van € 9.999. De complete Exclusive-uitvoering is 2 mille duurder, maar die biedt standaard dan ook hoofdairbags en elektrische ramen voor en achter, airco en centrale vergrendeling.
Vanbuiten ziet de Suzuki Celerio er allesbehalve spectaculair uit. Het hoekige koetswerk heeft wel iets stoers, maar ondanks de lichtmetalen wielen (€ 700) en de spatbordverbreders die bij het GT-pakket (€ 769) horen, blijft het toch een vrij anonieme auto. In de cockpit domineren de tinten grijs en zwart en draait alles om doelmatigheid. Maar de indeling van het dashboard is logisch en alles doet volwassen aan. Wat dat betreft is de Celerio een flinke stap voorwaarts ten opzichte van de Alto.
Vooral voor grote mensen (de schrijver van deze test is 2,04 m lang) is de zitpositie voorin verre van optimaal. Aan hoofdruimte geen gebrek, maar het prominente dashboard vecht met je rechterknie terwijl de smalle stoel geen goede gastheer is voor brede billen en ruggen. Mensen van bescheidener formaat hebben minder klachten, maar we raden potentiële kopers desondanks aan uitgebreid te gaan proefzitten. Verder is er weinig reden tot klagen; op de achterbank zit je weliswaar erg rechtop, maar de ruimte is meer dan voldoende. De kofferbak biedt niet alleen een behoorlijke inhoud (254 liter), maar is ook praktisch dankzij de hoekige vormen en de lage tildrempel.
De bedieningsorganen voelen stevig aan en als geheel maakt de Suzuki een solide indruk. Ook de afstemming van het onderstel is prima. Het biedt geen heel kwieke reacties, maar wel een goede koersvastheid en voldoende comfort, zonder dat de auto zoekerig wordt in grenssituaties.
Natuurlijk is de kleine Japanner geen snelle auto, maar de 1,0-liter driecilindermotor reageert voldoende alert. In de vierde versnelling is de tussenacceleratie van 80 tot 120 km/h in 12,2 seconden achter de rug. Ook voor het gemiddeld benzineverbruik van 1 op 17,7 hoeft de Celerio zich niet te schamen.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
De Suzuki Celerio betekent een grote verbetering ten opzichte van de Alto. Hij is stukken ruimer, comfortabeler en volwassener. Het is geen auto die sterke emoties teweegbrengt, maar objectief gezien is het een slimme koop.
Signalement
Merk | Suzuki |
---|---|
Model | Celerio 1.0 Exclusive |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 13.144 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 998 cc |
Maximaal vermogen | 50 kW / 68 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 90 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.600 mm / 1.600 mm / 1.530 mm |
Wielbasis | 2.425 mm |
Massa leeg | 790 kg |
Laadvermogen | 470 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 400 kg / 400 kg |
Banden | 165/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 155 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 15,3 s (fabrieksopgave: 14,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,9 s / 7,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 15,3 s / 22,3 s |
Brandstofverbruik | 5,6 l/100km (fabrieksopgave: 3,6 l/100km) |
CO2-uitstoot | 84 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Test: Suzuki Celerio vs Space Star vs Peugeot 108

Test: Suzuki Celerio (2015)

Nieuwe Skoda Superb als Combi én als liftback

Toyota kondigt elektrische SUV met zeven zitplaatsen aan

Wat is de goedkoopste private-leaseauto? Met de top-10

Tesla Model Y nieuwe best verkochte auto ter wereld
Lezersreacties (26) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.