Suzuki Celerio 1.0 Economy (2015)

autoreview

Suzuki Celerio
Suzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki Celerio

Signalement

UitvoeringCelerio 1.0 Economy
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf100 km
KM-stand laatst9.000 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Celerio Economy: wat onevenwichtig toegerust

  • 9.000 km

Nadat de motor van mijn trouwe Suzuki Alto uit 2003 (4e generatie) na 3 ton de geest had gegeven, moest er een nieuwe auto komen. Ik zocht opnieuw naar een zo zuinig mogelijke kleine auto zonder toeters en bellen. Met name wilde ik geen fratsen zoals elektrisch bedienbare ramen (dat is zo irritant als je ze niet kunt bedienen als je de sleutel al uit het kontakt hebt), centrale deurvergrendeling (geen zin in batterijtjes die leeg kunnen raken), stuurbekrachtiging (ik ben niet gehandicapt) etc.. Zo kwam ik op de Suzuki Celerio Economy uit.

Een kleine tegenvaller was dat hij maar in weinig kleuren leverbaar was; vooral grijstinten en maar twee echte frisse kleuren: rood en blauw. De gele versie die op het internet te vinden is, wordt niet in Nederland geleverd; groen is helemaal geen optie.

Een wat serieuzere tegenvaller was dat ik ontdekte dat niet alleen een achterruitenwisser ontbreekt, maar ook een achterruitverwarming. Dat vind ik niet veilig, omdat je met een beslagen achterruit nog maar weinig in de achteruitkijkspiegel kunt zien. Ik ging er van uit dat de bedrading er al wel zou liggen en dat het niet zo' n probleem was om de achterruit te laten vervangen door een exemplaar met verwarming. Dat viel tegen: de bedrading lag er niet, en de ruit moest er uit gezaagd worden. Méérkosten in totaal: 1000 Euro.

Een ander zeer opmerkelijk en vrij ergerlijk minpunt is het ontbreken van een slot in het rechter voorportier. Ik had nog nooit een auto zonder centrale deurvergrendeling gezien die niet aan beide zijden een slotje heeft. Als ik nu de auto op slot heb, en ik wil iets van de rechter achterbank pakken, dan moet ik eerst om de auto heen lopen, de bestuurdersportier openen, een diepe duik door de cabine heen nemen om de rechter achterdeur te ontgrendelen. En dan natuurlijk weer omlopen om die tas van de achterbank te pakken: uiterst onpraktisch, zeker als de auto langs een drukke weg geparkeerd staat. Ik vroeg me af of er überhaupt wel rechter deursloten leverbaar zijn, en dat bleek het geval: voor de (Engelse) versie met het stuur rechts. Maar om een onbegrijpelijke reden moet zo'n slot inclusief inbouwen ruim 650 Euro kosten! Tjonge, waar is dat voor nodig? Ik vind eigenlijk dat een fabrikant het niet kan maken om een auto zonder centrale deurvergrendeling te leveren zonder sloten aan beide zijden.

Wat kleiner zeer vind ik dat er geen moeite is gedaan om een prullenbakje te plaatsen. Is dat geen valse besparing? Er zat alleen een gapend, en ook nog iets taps toelopend gat in de middenconsole, waarin ik dan maar zelf een prullenbakje heb geknutseld en met het lakstiftje de kleur van het exterieur heb gegeven. Daartegenover staat dan wel weer dat er voor elke inzittende een opening is waarin je een drinkflesje of frisdrankblikje kunt stoppen, wat heel praktisch is. Ook de bagagevakjes in de deuren zijn prima in orde: er is zelfs aan de achterpassagiers gedacht.

Is dat dan allemaal nodig om de prijs van deze auto onder de 10.000 Euro te krijgen? Je zou het denken, maar hoe verklaren we dan dat er wel een elektronische remkrachtverdeling in zit, en een hill hold control: een systeem waarbij je de hellingproef kunt doen zonder de handrem te gebruiken. Heel aardig, maar die luxe lijkt me geen logische optie voor het allergoedkoopste model. Hetzelfde geldt voor stuurbekrachtiging: mijns inziens een kostenverhogende extra die nergens voor nodig is: zo'n lichte auto van nog geen 800 kg laat zich prima sturen zonder bekrachtiging, dat deed mijn vorige auto ook.
Ook de standaard toerenteller verbaasde mij op deze versie. Niet echt noodzakelijk, en de display geeft toch al een schakeladvies. Ik had op die plaats liever bv. een koelwatertemperatuurmeter gezien, want die ontbreekt.
Een opmerkelijk detail is dat de achterklep van binnenuit elektrisch kan worden ver- en ontgrendeld. Wel handig, maar je zou dat niet verwachten in de goedkoopste uitvoering.

Is het dan allemaal kommer en kwel? Welnee, hij heeft ook veel pluspunten: het is een auto die zéér zuinig rijdt. Het start-stopsysteem, het lage gewicht, het schakeladvies in het display en het verbruiksmetertje helpen daarbij. Mij lukt het om gemiddeld (deels stad, deels provinciaal en deels snelweg) volgens de interne computer 3,6 liter per 100 km te verstoken; voor Nederlanders is dat 1:27. Ik heb het verbruik ook handmatig bijgehouden en kom dan op een iets ander getal: ongeveer 5 liter per 100 km; dat is nog steeds niet gek: 1:20. Op LPG wel te verstaan, want ik heb hem laten ombouwen om nog goedkoper te rijden. De Suzuki-website schrijft dat de Celerio niet geschikt is voor LPG, maar het kan dus wel degelijk.
Ik betaal met mijn lpg-auto nog geen 3 cent brandstofkosten per kilometer! Omdat LPG per liter wat minder energie geeft, moet je er met benzine die 1:27 wel uit kunnen halen. Dat is een prachtige prestatie.

De auto heeft een best comfortabel weggedrag, zeker voor deze prijsklasse. Een 'woonerfhobbel' in de weg neemt hij soepel. Dat zal deels ook komen doordat hij vrij hoog op de pootjes staat, zodat de veerweg aangenaam lang is. Bij rechtuit sturen is hij wel wat zoekerig. De zijwindgevoeligheid valt me mee bij deze hoogte en zachte vering; waarschijnlijk omdat hij vrij breed is.

De auto is voor een compactklasse opvallend ruim van binnen: vier volwassenen kunnen er goed in zitten; zelfs nog wel met een hoedje op, en dan is er nog steeds een redelijke bagageruimte over voor een aantal boodschappentassen of zelfs een paar flinke koffers: heel niet slecht. Als je de achterbank plat legt heb je een tweezitter die uiteraard een heel riante bagageruimte biedt. Jammer daarbij is wel dat de achterbank halverwege een ongelijke vloer met een wel heel fors hoogteverschil van zo'n 20 cm veroorzaakt; bij de Alto was ik een vlakke vloer gewend, wat natuurlijk handiger is als je bv. dozen of kratten via de ruime achterklep naar voren wilt doorschuiven.
Uiteraard hebben die ruime interieurafmetingen ook hun weerslag op de buitenkant van de auto, want hij is zo'n 10 cm hoger, breder en langer dan mijn Alto was, zodat het iets meer puzzelen is om hem netjes in de garage te rijden.

Een positief puntje van de Celerio Economy dat ik niet onvermeld wil laten is dat alle vier de portierramen helemaal naar beneden toe open kunnen. Bij veel auto's (waaronder de laatste generatie Alto's) kunnen de achterruiten alleen met zo'n beugeltje wat naar achteren geklapt worden; handen schudden met de achterpassagier is er dan niet bij.

Wat is me nog meer opgevallen aan deze auto? Het display oogt rommelig: de controlelampjes lijken met de losse hand te zijn uitgestrooid en zitten vaak niet op een logische plek. Misschien ben ik ouderwets dat ik de kilometerstand midden onder de snelheidsmeter verwacht en niet weggestopt in de rechter onderhoek, en gedeeld met veel andere functies zoals de verbruiksmeter. Alles went, maar echt mooi vind ik het niet.
Het viel me op dat de auto geen sleepogen heeft. Het instructieboekje geeft aan dat je in geval je gesleept moet worden, de auto met de voor- of achterwielen op een lepel moet worden gezet. Ja, dàg! Als ik per ongeluk met de wielen in een plas blubber kom en er niet zelf meer uit kan komen dan wil ik dat een willekeurige auto mij met een sleepkabel los kan trekken. En omgekeerd wil ik ook mijn sleepdiensten kunnen aanbieden als er een andere auto in de problemen zit. Aan de voorkant van de auto zit niet echt een sleepoog waarmee ik zomaar gesleept zou kunnen worden, dat vind ik geen fijn idee. Aan de achterkant zit wel een oog, maar dat is officieel alleen bedoeld voor fixatie tijdens transport op een schip of trein. We zullen wel merken hoe stevig het bij een sleepactie in de praktijk is; hopelijk valt het mee: het oogt behoorlijk sterk.

Concluderend is de Suzuki Celerio Economy een auto met een zuinigheid die een nieuwe norm stelt, maar ook een auto die niet echt harmonisch is qua uitrusting. Er zitten opties op die je bij een goedkope basis-uitrusting niet zou verwachten, en anderzijds ontbreken zaken die m.i. echt niet hadden mogen ontbreken, zoals met name een rechter voorportierslot.
Ik hoop dat de fabrikant zich deze kritiekpuntjes ter harte neemt en dat dat terug te vinden zal zijn in de volgende generatie Celerio's, die nu ongetwijfeld op de tekentafel staat.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens