Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 170pk RS (2007)
Sportief dieselen
De Skoda Octavia 2.0 TDI Combi RS is het 170 pk sterke broertje van de benzinegestookte 2.0 T FSI van 200 pk. Nu mogen die diesels van tegenwoordig wel krachtig en snel zijn, ze klinken nog altijd nergens naar als je van een sportieve
sound houdt. De prestaties zijn er echter niet minder om en doen maar weinig onder voor die van de benzine-RS. Oké, op de 0-100-sprint moet de RS TDI een seconde toegeven, maar op tussensprints zijn ze nagenoeg elkaars gelijke. In z'n drie is de TDI zelfs sneller op het 50-80-sprintje. Zolang de naald van de toerenteller maar boven de 2.000 blijft, heb je altijd meer dan genoeg trekkracht. Op de snelweg kun je 'm dan ook rustig in het hoogste (zesde) verzet laten staan om een inhaalmanoeuvre te maken.
Bij 100 km/h draait de motor slechts 1.800 toeren, bij 120 2.200. Onder de 1.000 tpm krijgt de TDI 't een beetje moeilijk maar zelfs dan pakt-ie weer vrij gemakkelijk op. Net als z'n benzine-broeder is de RS TDI geen echte top-sporter. Feitelijk is 't enige verschil met een 'normale' Octavia de hardere afstemming van de dempers, waardoor oneffenheden in het wegdek duidelijk worden doorgegeven en de auto minder overhelt in de bocht. Door de wat doodse, weinig directe besturing verleidt de RS nooit tot stevig bochtenwerk. Bediening van koppeling en bak gaat erg licht; wat meer weerstand zou zeker bijdragen aan een sportiever gevoel.
Het verbruik van 7,9 liter per 100 kilometer ligt flink boven de fabrieksopgave van 5,8 l/100 km, en we hebben de RS echt niet continu op z'n staart getrapt.
Doffe plof
De Octavia is degelijk in elkaar geschroefd. Een graadmeter is de dofheid van de plof die je hoort als je een portier dichtgooit. En die plof is behoorlijk dof. Het dashboard is robuust en tierlantijnen hoef je niet te verwachten. Het VW-gehalte ligt behoorlijk hoog. Eigenlijk wijken alleen de vorm van pookknop en stuurwiel, plus de lay-out van de wijzerplaten af. Over de breedte van het dashboard en de portieren loopt een matzilveren strip en dat past prima bij de sportieve inborst van deze RS. Het overgrote deel van de kunststoffen voelt zacht aan en op de afwerking valt weinig aan te merken. In de forse, maar niet zo diepe, portiervakken kun heel wat kwijt, inclusief een grote fles in de speciaal voorgevormde houders. Twee kleinere exemplaren vind je in de middenconsole. Ook handig: een audioaansluiting voor mp3-apparatuur en een aparte zonnebrilhouder boven de binnenspiegel. De beenruimte voor de achterpassagiers is goed en aan laadruimte ontbreekt het de Octavia evenmin. De leuning van de achterbank is in de verhouding 60:40 neer te klappen, waardoor 1.620 liter bagageruimte ontstaat. Met passagiers op de achterbank kun je nog altijd 580 liter verstouwen.
Skoda zorgt ervoor dat de Octavia TDI RS standaard goed in de spullen zit. We noemen xenonverlichting met follow-me-home-functie, automatische airco, cruisecontrol, regensensor, radio/cd-speler, lichtmetalen 17-inchwielen en parkeersensoren achter. De sportstoelen met verstelbare lendensteun zijn vrij hard maar bieden met hun dikke wangen goede ondersteuning. Onze testauto was voorzien van een drietal opties: het prijzige navigatie-systeem Nexus met kleurenscherm, donkergetinte achterruiten en 18-inchwielen van het type Zenith.
Signalement
Merk | Skoda |
---|---|
Model | Octavia 1.9 TDI Go |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 22.500 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.896 cc |
Maximaal vermogen | 77 kW / 105 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.569 mm / 1.769 mm / 1.445 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.280 kg |
Laadvermogen | 690 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 650 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 192 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,8 s (fabrieksopgave: 11,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 2,8 s / 4,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 5,8 s / 7,6 s |
Brandstofverbruik | 5,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 135 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (3) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.