Skoda Octavia 1.8 TSI Elegance Businessline (2011)

autoreview

Skoda Octavia 1.8 TSI Elegance Businessline (2011)

Signalement

UitvoeringOctavia 1.8 TSI Elegance Businessline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf35.000 km
KM-stand laatst134.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Betrouwbare woon-werk auto

  • 127.000 km

Sinds juni 2013 ben ik de eigenaar van een metallic zwarte Skoda Octavia 1.8 Tsi Elegance businessline. Destijds aangeschaft bij de lokale VAG dealer met 35.000 kilometer op de teller.

Wanneer iemand tien jaar terug had gezegd dat ik ooit een Skoda zou rijden, had ik hem of haar waarschijnlijk hard uitgelachen. Maar de tijden zijn veranderd en zo ook de kwaliteit van de Skoda.

Zoals bij de meesten ongetwijfeld bekend, is Skoda sinds jaren een VAG product en tref je heel veel VAG gerelateerde onderdelen aan op en aan de Skoda. Om te beginnen het onderstel, dat gelijk is aan het onderstel van de Golf.
Bewezen rij eigenschappen derhalve. De Octavia stuurt strak en heeft bij snel genomen bochtenwerk niet of nauwelijks de neiging om uit te breken o.i.d.

De 1.8 Tsi motor is voor mij destijds de hoofdreden geweest om de auto aan te schaffen. Ik had ooit een eindje gereden in een Passat met deze motorisering en was toen direct verliefd. De motor is stil en heeft, met zijn 160 PK, meer dan voldoende vermogen.
Wat ik zelf prettig vind is dat je de auto zeer schakel lui kan rijden. In zijn drie de bocht om is geen enkel probleem, de auto pakt ook in die versnelling, vanaf lage toeren gemakkelijk op.
Als je wilt, is de auto eveneens op zijn Verstappens te rijden. Van nul tot honderd kilometer per uur in minder dan acht seconden en een top van 225 km per uur........ En dat in een Skodaatje!
Die topsnelheid heb ik overigens nog nooit gereden. Slechts een keer heb ik op de Afsluitdijk kort de 200 km/u aangetikt, maar uit angst mijn rijbewijs te verliezen heb ik toen heel snel het gas weer losgelaten. Wat mij destijds opviel is het feit dat de auto, ook op hoge snelheden, een flinke acceleratie tevoorschijn kan toveren. Kortom: ik ben nog steeds "in love" met deze motorisering.

Uiteraard is het mij bekend dat er bijzonder veel dramatische verhalen over de 1.8 Tsi motor van VW/Skoda/Audi op internet staan. Vanwege een probleem met de olieschraapveren zou er na 100.000 km een fors olieverbruik kunnen ontstaan. Er staan op het web voorbeelden van een verbruik van 1 liter olie op 500 km.............
Op het moment van schrijven van deze review heeft mijn Octavia ongeveer 127.000 km gereden en het moet gezegd, tot 100.000 km hoefde ik tussen de onderhoudsbeurten ( iedere 30.000 km ) helemaal geen olie bij te vullen. Tegenwoordig moet er af en toe een half litertje bij, maar in mijn geval is dat dan na ongeveer 7.500 km. Nog niet iets om mij echt zorgen om te maken lijkt mij.

Overigens moet ik er bij zeggen dat de auto, sinds de aanschaf door mij, alleen maar voor lange afstanden wordt gebruikt. Voorheen een dagelijks woon-werkverkeer van ongeveer 50 kilometer enkele reis en tegenwoordig zijn het, een paar keer per week, woon-werkritten van 85 km.

Het comfort van de auto vind ik, voor een auto in deze klasse, ruim voldoende. De stoelen zitten goed, de auto schakelt makkelijk en direct door de zes versnellingen, het motorgeluid vind ik nooit storend en het windgeruis blijft, eveneens voor een auto in deze klasse, ruim binnen de perken.
Wel vind ik het afrolgeluid van de banden fors, maar dit kan wellicht ook met het merk en/of type banden te maken hebben.

Dan het verbruik: geloof het of niet, maar een gemiddeld verbruik tussen de 6 en de 7 liter benzine per 100 kilometer is goed haalbaar. Wat je daarvoor moet doen? Veel 80 en 100 km wegen rijden. Zoals ik hierboven al heb gemeld, rijd ik lange afstanden woon-werk verkeer. Een deel daarvan gaat over 80 km/u wegen, waar veel door oom agent wordt gecontroleerd, hetgeen impliceert dat je in een rij auto's, met ongeveer 80 km/u op de cruisecontrol, achter elkaar aan sukkelt. Eenmaal op de snelweg is de spitsstrook open en dat betekent tussen de 100 en de 110 km/u, eveneens op de cruisecontrol.

Het is dus heel leuk, een auto die d.m.v. 160 PK een topsnelheid van 235 km/u haalt, maar in de praktijk heb je er weinig aan.
Voordeel is wel dat de auto ook bij deze lage snelheden, mede gezien zijn relatief forse motor, zeer comfortabel rijdt.

Onderhoudskosten zijn de afgelopen jaren nooit schokkend geweest. Door de longlife interval krijgt de auto iedere 30.000 km een beurt bij de plaatselijke VAG dealer, en gemiddeld reken ik dan iets van vierhonderd euro per keer af. Dan nog twee keer per jaar de kosten van de bandenwissel van zomer -naar winterband en vice versa, waarvoor ook iedere keer een paar tientjes moet worden afgetikt, en dan hebben we het wel gehad.
Bijzondere kosten, naast regulier onderhoud, zijn er nog niet geweest.

Tot slot nog even een pluim op de hoed ( of een veer in de r.... ) van deze Octavia voor de gigantische bagageruimte. Mijn vrouw wil, evenals de meeste vrouwen, graag heel veel meenemen als we drie weken naar Zuid Frankrijk gaan, en dit is nimmer een probleem gebleken. De achterbank blijft altijd vrij, alles past in het forse ruim.

Helemaal tot slot, toch nog een minpuntje: ook bij deze auto vind ik de audio niet om over naar huis te schrijven. De versterker in de Columbus is volgens mij wel voldoende, maar de speakers zijn niet echt van topklasse. Navigatie van de Columbus heeft wel een fraai groot scherm. Dit scherm komt ook goed van pas als de parkeersensoren in werking treden.

Ik zal proberen om deze review af en toe te updaten, want gezien de kilometerstand kan het de komende jaren allemaal wellicht wat spannender worden dan de afgelopen bijna 100.000 km en 3,5 jaar.

Nu met onderhoudshistorie vanaf aanschaf in 2013

  • 128.000 km

Ik heb wat facturen van het onderhoud e.d. van de Skoda terug gevonden.

46.104 km, d.d. 5 november 2013:
Aankoop vier Semperit Speedgrip2 banden op lm velgen inclusief montage.

51.210 km, d.d. 20 januari 2014:
Longlife service, olie, oliefilter, remvloeistof verversen, interieurfilter vervangen, verlichting dashboardkastje is hersteld

57.388 km, d.d. 4 april 2014:
Ruitenwisserbladen vervangen, wissel winter naar zomerset.

66.151 km, d.d. 18 augustus 2014:
vier (zomer) banden vervangen voor Continental Premium Contact 5

76.407 km, d.d. 28 november 2014:
Wissel zomer naar winterset. Vervangen beide draagarmrubbers.

82.058 km, d.d. 23 februari 2015:
Longlife onderhoud, olie, oliefilter, luchtfilterelement, bougies vervangen. Wielen gewisseld van winter naar zomerset

88.948 km, d.d. 21 mei 2015:
Beide lampjes knipperlichten voorzijde vervangen

107.066 km, d.d. 7 december 2015:
Ruitenwisserbladen vervangen en wissel zomer naar winterset

112.299 km, d.d. 30 maart 2016:
Longlife onderhoud, olie, oliefilter, remvloeistof vervangen, interieurfilter vervangen, wissel winter naar zomerset

123.196 km d.d. 12 december 2016:
Wissel zomer naar winterset

Exit

  • 134.000 km

Toch nog eerder dan verwacht eindigt deze review. Ik heb de auto afgelopen donderdag ingeruild.
Eindconclusie: vier jaar lang en honderdduizend kilometer met enorm veel genoegen in deze auto gereden, zonder noemenswaardige kosten of technische problemen.

Het is dat ik vanaf 1 januari, vanwege een nieuwe werkgever, véél meer kilometers woon-werk ben gaan maken, anders had ik met veel plezier nog jaren doorgereden in deze Octavia.

Nu gekozen voor een klasse hoger én een diesel.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens