Skoda Octavia 1.6 TDI Ambition Businessline (2010)

autoreview

Skoda Octavia
Skoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda Octavia

Signalement

UitvoeringOctavia 1.6 TDI Ambition Businessline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst145.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 300 km

Na een rondje dealers en proefritten in Skoda Octavia, Toyota Avensis, Citroën C-5 uiteindelijk bij de Skoda dealer teruggekeerd.
De Octavia had de beste prijs-kwaliteit verhouding en kon onder de 30 mille geleverd worden met een automaat (DSG-7). Bij andere merken zit je dan al gauw op de 37, 38 mille. Veel te veel geld.

Eerste ervaringen: Plus 1: Beer van een motor. Ongelooflijk veel trekkracht die bij laag toeren al beginnen. De Avensis 2.0 legt het af tegen deze motor.
Plus 2 : De automaat. Veel mogelijkheden. Ik rijdt nu veel in de S-stand om hem niet te laag toeren te laten lopen i.v.m. inrijden. In de D-stand schakelt hij erg vlot op naar een hogere versnelling. In combinatie met de krachtige motor ongelooflijk luxe rijden.
Plus 3 : Afwerking interieur. Doet niet onder voor een Audi.
Plus 4 : Complete uitrusting. Unit Amundsen heeft een goede radio, cd, mp3 aansluiting en een SD-sleuf waar een kaartje in kan van 32 gb. Je hebt dus helemaal geen mp-3 nodig. Touch-screen en knopbediening

Min 1 : Amundsen heeft een klein beeldscherm (ik had in de Nissan een 7,5 inch scherm) en de navigatie is grafisch erg grof en je kunt niet ver vooruit kijken. Jammer, maar het zal me best wel brengen waar ik zijn moet.

Min 2: Cruise control. Gebruik ik redelijk veel. Het knopje om de cruise control er even af te doen is lastig te bedienen met het risico dat je de richtingaanwijzer naar beneden drukt ( en die gaat dan direct drie keer knipperen). Ik zal dus wat vaker op de rem trappen en eigenlijk vindt ik dat niet de bedoeling.

Overall een prima keuze. Bediening is altijd even wennen. Je hebt zo je gewoontes na vier jaar in een bepaalde auto gereden te hebben.

Komende weken een paar lange ritten en dan meldt ik de ervaringen weer.

2000 kilometer alweer

  • 2.000 km

Auto nu twee weken in mijn bezit.

Verbruik gemiddeld 1 op 16 tot 18. Lange ritten naar Limburg 1 op 20, snelheid dan vrijwel continu 120-130 op de cruise control (dat kan tegenwoordig op een filevrije A-2). Ik geloofde andere reviews niet dat je op één tank (55 liter) 1200 km kon rijden, maar als je het nog rustiger doet dan moet dat zeker kunnen. Ik vindt 100 km/h nu eenmaal geen snelheid, dus ik zal het niet halen.

DSG doet het prima. Ik vindt hem in D wel wat vlot opschakelen naar een hogere versnelling, maar het blijft fantastisch om het gaspedaal diep in te trappen, de bak denkt kort na en daarna zie je op display vliegensvlug twee versnellingen terugschakelen en ..... gaan met die banaan. Super. Kan ik iedereen aanraden. Ook in de file (helaas kom ik er toch wel eens één tegen). Lekker laten kruipen, heerlijk ontspannen rijden.
In lange bochten van afritten van snelwegen wil ik hem nog wel eens in S zetten, omdat hij dan niet onverwacht opschakelt. Ik vindt het prettig om met toeren in een bocht te rijden.
Volledig in S gaat het als een raket.

Hoewel ik eraan wen blijft de navigatie een minpunt en het tijdelijk afzetten van de cruisecontrol. Voor de tipgevers, een automaat heeft geen koppeling, dus die kan ik niet intrappen.
Volgende keer maar de Columbus navigatie nemen. Die heeft een groot scherm en misschien betere software.

Geluidscomfort in de auto is prima. Op slecht wegdek wel behoorlijk wat bandengerommel, maar minder dan ik in mijn Nissan gewend was.
De auto is nauwelijks windgevoelig. Het stormt behoorlijk de laatste dagen, maar het onderstel geeft geen krimp.

Tussen twee afspraken in even de Autobahn 52 bij Roermond op geweest. De auto loopt erg vlot naar de 180-190 in D7. Heel knap. Daarna is de vut er wel wat uit. Terug naar S6 en dan loopt hij door naar de 200. Ik zie uit naar de vakantie in februari.

Nu eerst maar eens naar de 10.000 en dan schrijf ik weer een stukje.

Zuinig

  • 10.000 km

Ja, dat is de Skoda. De motor is lekker los. Versnellingsbak gaat nog soepeler dan in het begin.

Gemiddeld 1:20 vindt ik ongelooflijk zuinig, aangezien ik de auto niet spaar. Recent een lange rit rond de 100 km gereden. 1:25 met gemak. Ongelooflijk.

Je kunt er als een oude tut mee rijden, maar ook lekker speren. De auto geeft me veel rijplezier.

Langste rit aan één stuk ca. 2,5 uur. Goede stoelen, want ik kom er niet vermoeid uit.

Amundsen blijft een bijzonder apparaat. Audio is prima, maar navigatie niet bijster goed. Recent even niet eigenwijs geweest en gewoon de aanwijzingen van mijn Belgische vriendin opgevolgd. We kwamen op 50 meter langs de bestemming, maar om onverklaarbare reden werden we nog een paar blokjes rond gestuurd. Snel denken is haar niet gegeven.

In de koude periode van december viel me wel op dat de motor langzaam op temperatuur komt en daardoor de kachel niet bijster goed op gang komt. Het duurt een tijd voordat er warmte komt, ook al reed ik soms in S om hem wat op toeren te houden.

Volgende maand vakantie. Vier personen, volle bak met skibox. Eens kijken wat het verbruik dan doet en hoe de wegligging is.

Ik merk op een aantal punten dat mijn Nissan Primera net even beter doordacht was.

24000 tevreden kilometers

  • 24.000 km

24000 kilometers in 6 maanden. Ongekend veel voor mij. Normaal kom ik op 35000 per jaar. Met nog veel werk in Limburg in het verschiet, dit jaar een autovakantie van zo'n 5000 km, gaat het het jaar worden waarin ik de meeste kilometers ooit afleg.

Dat zullen ook tevreden kilometers worden. Zeldzaam veel rijplezier in deze Skoda. De kracht van de motor en de DSG zijn echt een supercombinatie. In antwoord op één van de vragen, de motor loopt 2200 toeren bij 120 km/u.
Op 23.000 km 1 liter olie verbruikt. Niet verkeerd, zeker omdat het vanaf nul kilometer is. Na de eerste beurt (30.000) maar eens kijken hoe het dan is.

Het comfort is wat beter dan in het begin, wat minder stoterig. Het mag nog wel wat comfortabeler van mij.

Navigatie blijft een raar ding. Het brengt me overal waar ik moet zijn, maar als je "erop" gaat rijden dan kom je op meest onbekende plekken. Ze ziet files die er niet zijn (ze staan niet op de tmc) en begint spontaan omleidingsroutes aan te geven, terwijl ik dat volgens mij heb uitgezet.
Eigen muziek is geweldig. Al mijn cd's in mp3 op een 32 gb kaartje en je kunt heeeel lang muziek draaien.

40.000 km

  • 40.000 km

Nog nooit zoveel gereden in negen maanden. Nog steeds met plezier.
Zojuist 4500 vakantiekilometers onder de wielen.
Naar Italië. In de bergen heerlijk gereden. De diesel trekt overal mieters tegenop. De DSG doet het ook dan prima. Af en toe de S-stand ingeschakeld, om wat toeren te houden. In D schakelt hij soms wat te snel op en afremmen op de motor is in S beter mogelijk.
Met volle bepakking (4 personen en kofferbak vol)merk je dat het onderstel niet meer van deze tijd is. Het comfort neemt af. Er worden relatief veel trillingen doorgegeven aan de bestuurder en passagiers. Door de volle lading heeft de demping van de vering achter weinig of geen marge meer. Voorin is het nog goed te doen, maar voor het eerst kwamen er klachten vanaf de achterbank. Het valt ook niet mee om 1500 km in twee dagen op je billen te zitten. Daar komt nog bij dat de wegen in Italië bijzonder slecht zijn, dus de auto heeft heel wat te verduren.
Niettemin blijven we tevreden over de auto en tja, vakantie doen we niet elke dag.
De Nissan was in het opzicht van vering/demping comfortabeler. De Skoda is echter weer veel stiller en dat draagt ook bij aan het reiscomfort.

De navigatie raak ik meer aan gewend. Ze rekent soms wat traag, maar ze is met een marge van vijf minuten in staat om de aankomsttijd uit te rekenen, zelfs als de TMC-info wordt meegerekend i.v.m. files komt ze meestal goed uit.

Brandstofgebruik over 40.000 km is 1 op 18,4. Niet verkeerd, want de auto wordt niet gespaard. Olieverbruik is 1 liter op 10.000. Dat vindt ik wat veel, maar ik zal de garage eens vragen of dat normaal is.

Geen rammeltjes en kraakjes in het interieur.

Veel kilometers in één jaar

  • 58.000 km

58 weken rijdt ik nu in de auto.... en 58.000 km verder. Makkelijk rekenen naar aantal km per week.
Zoveel heb ik nog nooit in ruim een jaar gereden. Gelukkig zijn het hele plezierige kilometers. De automaat blijft fantastisch, de trekkracht van de motor brengt iedere keer nog veel plezier.
Geen rammeltje te bekennen. Winterbandjes er weer om (zijn stiller dan de zomerbanden)en het geluidscomfort blijft prima.
Prettig dat hij maar om de 30.000 naar de garage hoeft. Binnenkort de 60.000 beurt. Geen mankementen tussentijds, ik hoor alleen iets kraken in de voorwielophanging. Dat lijkt op een droog rubber of iets dergelijks. Niet spannend genoeg om tussentijds naar de garage te gaan. Na 53.000 km twee koplampen vervangen. Ook niet gek, want ik rijdt altijd met licht op. Eén lamp kon misschien nog wel een tijdje mee, maar ja, je weet het, als de één gaat, gaat de ander kort erna.

Olieverbruik was in het begin wat hoog, maar is nu stabiel. Na de 60.000 eens regelmatig meten hoeveel het verbruik is.

Alweer 18.000 km verder

  • 76.000 km

Bij 60.000 een grote beurt. Niets bijzonders.

Zojuist het oliepeil gecontroleerd. Halve liter olie op ca. 15.000 km. Acceptabel.

Verder geen bijzonderheden. Nog steeds tevreden.

Ook handig, maar ik hoop dat niemand het nodig heeft.Sleutel van de auto was gestolen bij een woninginbraak. De auto heeft geen echte sloten meer. Gelukkig was het mogelijk om de nog aanwezige sleutel om te programmeren naar een nieuwe toegangs- en startonderbrekercode. De auto was daardoor niet meer te stelen. Bij de auto van mijn vrouw (wel echte sloten) een grap van bijna 700 euro.

Ruim 100.000 erop

  • 100.000 km

27 maanden en ruim 100.000 km verder.

Geen problemen gehad. Je kunt wel merken dat de motor z'n kilometers maakt. Stationair wordt hij iets brommeriger, maar niet storend.

De combinatie 1.6 tdi + DSG blijft me elke dag aangenaam verrassen. Wat een rijgemak, wat een power.

Verbruik gemiddeld 1 op 19. Ik ben geen rustige rijder, dus dat vindt ik niet verkeerd.

De laatste 15.000 km zijn aangebroken

  • 130.000 km

Verrassend nieuws, ik dacht ik tot 160.000 moest (bepaald geen straf met deze auto), maar kreeg plots de melding dat de auto vervangen gaat worden. Dus op zoek naar een andere auto. Wat zijn er ontzettend veel merken, typen en uitvoeringen. Uiteraard begonnen bij de nieuwe Octavia.
Langer, breder, ruimer, beter. Dat zijn de kenmerken die me direct opvallen.
Interieur is nog mooier dan mijn huidige Octavia. Interieur vind ik belangrijker dan exterieur. Ik zit tenslotte in de auto en niet buiten de auto. Natuurlijk moet hij wel een beetje smoelen, maar voor mij niet doorslaggevend.
Short-list gemaakt. Skoda Octavia Hatchback, Toyota Auris Sports Tourer (station), Peugeot 508 (station).
Mijn keuze wordt beperkt doordat ik een automaat wil. Dat maakt het (luxe) keuzeprobleem eenvoudiger.
Eerst allemaal bekeken. Van binnen blijven de Skoda en de Peugeot over. De Toyota vindt ik van binnen niet mooi. Heeft bovendien een "loei"automaat. Heeft wel een zeer lage bijtelling, maar ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.
De Peugeot is wel weer erg groot en heeft een half-automaat waarover ik niet zulke positieve berichten hoor.
Dus proefrijden in de Skoda. Als het tegenvalt komen de anderen nog in beeld.
Proefrit in een 2.0 tdi met dsg in Elegance Business line uitvoering.
Ik moet binnen een minuut de stoel en stuur goed hebben staan. Als ik wegrij moet ik binnen een kilometer de hoofdfuncties eenvoudig kunnen bedienen. Nou, dat is bij deze Skoda ook geen enkel probleem.
De DSG is net weer even verfijnder als mijn huidige DSG. Sturen gaat strak (is bovendien instelbaar). Hij is comfortabeler, minder stoterig. Stiller en er zit een ongelooflijke hoeveelheid elektronica op deze auto. Belangrijk vind ik de xenon-lampen voor. Dat er ook led op de achterlichten zit is mooi, maar vind ik minder spannend.
Het thuisfront laten kijken en de kinderen laten proefzitten (12 en 15 jaar, de langste inmiddels 180 cm. ). Het komt mooi uit dat de Octavia meer beenruimte heeft gekregen. Die lange past er goed in.
Kofferbak nog groter dan de huidige.
Ik ben overtuigd. Dit wordt hem, maar dan 1.6 TDI. 2.0 zou een bonnenmachine worden, wat gaat dat ding hard zonder dat je het in de gaten hebt. Nu de kleur en interieur nog en dan bestellen maar. Het leuke is, voor netto minder geld heb ik veel meer auto dan nu.

Op naar de volgende Skoda

  • 145.000 km

Volgende week de auto inleveren. Dan staan er ongeveer 145.000 op de teller. Plezierige kilometers, bijna met weemoed afscheid nemen....maar er staat een nieuwe Octavia Elegance Businessline 1.6 TDI klaar, dus zo erg is het ook niet.
De nieuwe is zeer compleet, ruimer, lichter en comfortabeler. Daar kijk ik dus wel naar uit. Eerste verslag van de nieuwe geef ik bij ongeveer 10.000 km. In april gaan er al ruim 2000 km op. De auto gaat dan terug naar zijn geboorteplaats Mlada Boleslav. Ik breng een bezoek aan het museum en de fabriek.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.