Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Skoda Octavia

Toontje hoger

1
Skoda Octavia
Skoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda Octavia
  • Albert-Jan Cornelissen
  • Eerste rijtest
18 december 2008 om 08:48
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 45 2008
AutoWeek 45 2008

Je leest het in AutoWeek 45 2008

De tijd dat Skoda het armlastige broertje van Volkswagen was, ligt al heel ver achter ons. Stap aan boord van de vernieuwde Octavia en je waant je zomaar in een Passat. Ook de uitstraling van het exterieur werd bij de opfrisbeurt chiquer, zodat we Skoda wéér een tandje serieuzer mogen nemen.

Bij de introductie van de eerste generatie Skoda Octavia in 1996 – in de jaren '60 was er overigens ook al een model met die typenaam – kregen de Tsjechen voor het eerst vrije toegang tot de VW-magazijnen. De Octavia maakte zelfs eerder gebruik van nieuwe techniek dan de Golf IV, die een jaar later volgde. Alleen wat interieuraankleding betreft, moest Skoda genoegen nemen met B-kwaliteit. Op die manier zorgde het moederbedrijf voor een kunstmatige afstand tot de producten met een Volkswagen-logo op de neus. Dat is definitief verleden tijd. Open het portier van de opgefriste Octavia en de hoogwaardigheid straalt je tegemoet. Fraaie soft touch plastics had het dashboard van het uit 2005 stammende model reeds, de facelift voegt daar chique sierstrips in de deurpanelen en een opgewaardeerde middenconsole aan toe. Het wat suf ogende en harde materiaal dat daar zat, heeft plaatsgemaakt voor een omlijsting die naar wens van aluminium of pianolak is. Ook de bedieningselementen zijn opgefrist. Fraaie, prettig aanvoelende chromen knoppen zetten de toon, verder zien we het navigatiesysteem met 30 GB harde schijf en aanraakscherm uit de Passat CC terug. De opfrisbeurt wordt binnenin afgerond met verbeterde actieve hoofdsteunen en montage van het Superb-stuur, dat er keurig uitziet en door zijn kleinere diameter lekkerder in de hand ligt.

Veel binnenruimte

Als vanouds vind je in de Octavia lekker veel binnenruimte, waarmee we direct zijn grootste pluspunt ten opzichte van een vergelijkbaar geprijsde Golf of Focus te pakken hebben. Voor zit je op stevige stoelen die het lichaam perfect ondersteunen en je treft tevens meer dan voldoende bewegingsruimte aan. Op de achterbank geldt dat eveneens, over zowel hoofd- en beenruimte valt niets te klagen. Bovendien is de tweede zitrij voortaan tegen meerprijs verwarmbaar, in dit segment bepaald geen vanzelfsprekendheid. Dat geldt ook voor de gigantische bagageruimte met een inhoud van liefst 560 liter, die je als vanouds via een grote vijfde deur bereikt. Met zoveel ruimte vraag je jezelf af waarom je in vredesnaam nog een auto uit een hoger segment zou kopen. De sierlijk gelijnde Combi biedt nog 20 liter extra bagageruimte en nog wat meer flexibiliteit. Dan blijft er weinig meer te wensen over. Ook met de details zit het wel snor. Zo is een aansluiting voor mp3-spelers en dergelijke standaard. Weliswaar een kleinigheid, maar veel merken kloppen er graag nog wat extra geld voor uit je zak. Slim bedacht zijn ook de portiergrepen waarbij het omhoogstekende gedeelte aan de voorkant zit, precies daar waar je vingertoppen zitten bij het openen. Klinkt simpel, maar alle andere fabrikanten doen dat precies andersom. Op het gebied van ergonomie laat de Duitse invloed zich gelden, daar valt bar weinig op aan te merken. Alle bedieningselementen zitten op een logische plek en hebben duidelijke grote knoppen. Het instrumentarium is voortaan wit verlicht in plaats van het toch wat irriterende groen. De lay-out waarbij de snelheidsaanduidingen als op de wijzerplaat van een chronograaf schuin zijn geplaatst, staat leuk, maar een conventionele opzet leest prettiger af.

Heerlijk torretje

Net als voorheen staat de Octavia op de bodemplaat van de Golf V en dus niet op die van de recentelijk voorgestelde VI. Daardoor heeft de Skoda met 2,58 meter een relatief korte wielbasis ten opzichte van zijn forse 4,57 meter totaallengte, wat ervoor zorgt dat korte oneffenheden een tikje stoterig worden doorgegeven, waar ook de relatief stugge dempers aan bijdragen. In zijn totaliteit is het veercomfort echter best voor elkaar en ook in dynamisch opzicht presteert de Tsjech verrassend goed. De bevelen die je met het lekker aanvoelende stuurtje geeft, worden direct en nauwkeurig omgezet in daden, bovendien is de besturing mooi lineair opgezet. De eerste meters maken we met de 1.4 TSI, die de 115 pk sterke 1.6 FSI aflost. Het compacte turbomotortje is in alle opzichten beter dan zijn voorganger. Hij hangt uitstekend aan het gas en met 122 pk ben je prima gemotoriseerd. Belangrijker is echter nog het riante maximumkoppel van 200 newtonmeter, dat reeds bij 1.500 tpm paraat staat en dat tot 4.000 toeren onverminderd blijft. Ter vergelijking: de achtkleps 102 pk sterke 1,6-liter MPI van de oude stempel moet voor 148 Nm's minstens 3.800 toeren per minuut draaien. En bij 120 km/h maakt het 1,4-litertje slechts 2.600 tpm, wat voor lekker veel rust in het interieur zorgt. Sowieso houdt de motor zich wat geluidsproductie betreft opvallend op de achtergrond. Bovendien verbruikt-ie volgens de fabriek slechts 6,6 liter op 100 km, ofwel 1,3 liter per 100 km minder dan de eerdergenoemde 1,6-liter MPI. We weten nog niet wat de meerprijs van de 1.4 TSI ten opzichte van de basisversie gaat worden, maar durven nu al te stellen dat hij elke cent waard zal zijn. Wat een heerlijk torretje! Hij maakt met zijn levendige karakter en lekkere geluid sportieve aspiraties in de brave Skoda los. Daarbij lijkt de versnellingsbak wat strakker te schakelen dan voorheen; de pook is met korte bewegingen soepel door de bak te loodsen. Daarnaast is voortaan ook de DSG-bak met zeven versnellingen te bestellen voor de beide TSI-motoren. Die transmissie weet het verbruik nog met 0,3 liter/100 km te reduceren en schakelt zowel snel als comfortabel. Wie meer wil, kan ook terecht bij de 160 pk leverende Octavia 1.8 TSI, maar voor het gros van de kopers is de 1.4 TSI de motor om voor te gaan. De wolf in schaapskleren RS levert als vanouds 200 pk.

Norse brom

De Octavia moet het voor een groot deel hebben van de zakelijke markt, zodoende zullen de dieselmotoren een belangrijke rol spelen. De zelfontbranders komen er echter bij de vernieuwingsdrang van de Tsjechen bekaaid vanaf. Alleen de eerdergenoemde RS krijgt voorlopig de beschikking over de nieuwe commonrail-diesel van het VW-concern, de andere 2,0-literdiesels doen het tot nader order met de aloude pompverstuivertechniek. Dat heeft te maken met de productiecapaciteit in de motorenfabriek van Volkswagen. Zodra die op stoom is, krijgt ook de Octavia 2.0 TDI met 140 pk de nieuwe krachtbron. Die omschakeling zal in de loop van 2009 plaatsvinden. Even wachten is dan ook ons devies voor veelrijders, want de pompverstuiver is naar hedendaagse begrippen echt te lawaaiig, met name tijdens accelereren. De norse brom die hij daarbij voortbrengt, is bijna nostalgisch. Op constant tempo trekt hij zich gelukkig weer snel terug naar de achtergrond en voldoet dan prima. De 1,9-liter TDI ruimt halverwege volgend jaar het veld voor een hypermoderne 1,6-literdiesel, die dan ook de zuinige Greenline-uitvoering gaat aandrijven. Als voorheen is de Octavia een uitstekend aanbod in de compacte middenklasser waar weinig op is aan te merken. Prijzen zijn nog niet bekend, maar volgens de importeur zullen die niet ingrijpend worden verhoogd.

  • Houd me op de hoogte over de Skoda Octavia
Skoda Octavia Skoda Octavia

Uitgelicht aanbod

    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Greentech Ambition Business Navi / Apple/Android Carplay / Trekhaak / Parkeersensoren

    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Greentech Ambition Business Navi / Apple/Android Carplay / Trekhaak / Parkeersensoren

    • 2018
    • 130.874 km

    € 15.850

    Skoda Octavia 1.0 TSI 115 PK 6-Bak Combi Greentech Style Business

    Skoda Octavia 1.0 TSI 115 PK 6-Bak Combi Greentech Style Business

    • 2017
    • 102.841 km

    € 16.250

    Skoda Octavia 1.0 TSI Greentech Style Business Schuif/Kantel Keyless Xenon Camera Apple

    Skoda Octavia 1.0 TSI Greentech Style Business Schuif/Kantel Keyless Xenon Camera Apple

    • 2017
    • 116.822 km

    € 16.995

Meer Skoda Octavia occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Skoda Octavia

    110
    • 12 maart 2021

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Skoda Octavia specificaties
  • Skoda Octavia occasions
  • Skoda Octavia video's
Advies en informatie
  • Skoda Octavia tests
  • Skoda Octavia gebruikersreviews
  • Skoda Octavia index
PREMIUM
Kia EV6 vs. Polestar 2 vs. Skoda Enyaq - Triotest

Kia EV6 vs. Polestar 2 vs. Skoda Enyaq - Triotest

De luxe middenklasse van vandaag bestaat niet meer uit dikke Passats of luxe Peugeots, maar...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC Business Edition Plus (2021)

    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC Business...

    • 28 april 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI G-TEC Business Edition (2019)

    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI G-TEC Business...

    1
    • 9 april 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS 230 (2016)

    Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS 230 (2016)

    3
    • 29 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150pk Greentech Clever Edition (2018)

    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150pk Greentech...

    1
    • 6 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 2.0 16V TFSI RS (2006)

    Skoda Octavia Combi 2.0 16V TFSI RS (2006)

    1
    • 2 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI e-TEC Business Edition (2021)

    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI e-TEC Business...

    4
    • 9 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Ambition Business (2019)

    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech...

    • 4 januari 2022
meer reviews
Occasion triotest - Compacte stationcars uit 2012

Occasion triotest - Compacte stationcars uit 2012

96

Vier jaar geleden waren de compacte stationcars met 14% bijtelling niet aan te slepen in Nederland....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015 – 425.042 km - Klokje Rond

    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015...

    • 12 april 2022
  • Nieuws
    Skoda Octavia stoot Volkswagen Golf van de Duitse troon

    Skoda Octavia stoot Volkswagen Golf van...

    113
    • 8 december 2021
  • Skoda Octavia Combi RS DSG - Op de Rollenbank

    Skoda Octavia Combi RS DSG - Op de Rollenbank

    • 16 oktober 2021
  • Nieuws
    Skoda brengt zijn snelste auto ooit terug

    Skoda brengt zijn snelste auto ooit terug

    15
    • 19 augustus 2021
  • Nieuws
    Skoda Octavia nu ook als Sportline

    Skoda Octavia nu ook als Sportline

    37
    • 9 april 2021
  • PREMIUM
    Suzuki Swace vs. Skoda Octavia Combi - Dubbeltest

    Suzuki Swace vs. Skoda Octavia Combi -...

    • 30 maart 2021
  • Nieuws
    Skoda Octavia Pro kruipt richting Superb

    Skoda Octavia Pro kruipt richting Superb

    11
    • 9 maart 2021
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers opkrikten

    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers...

    67
    • 8 mei 2022
  • Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda en Cupra

    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda...

    115
    • 6 mei 2022
  • Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015 – 425.042 km - Klokje Rond

    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015...

    • 12 april 2022
  • Skoda Karoq - Rij-impressie

    Skoda Karoq - Rij-impressie

    57
    • 11 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe topman voor Skoda

    Nieuwe topman voor Skoda

    2
    • 4 april 2022
  • Nieuws
    Skoda slaat nieuwe designrichting in

    Skoda slaat nieuwe designrichting in

    31
    • 22 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden