Seat Marbella (1997)
Simpelweg de goedkoopste
Sinds enige tijd mag de Marbella zich de goedkoopste auto van ons land noemen. Voor een prijs van ruim 13 mille kent de Marbella geen echte concurrenten, want andere auto's zijn minimaal 1500 piek (ruim 10%) duurder dan de Seat.
Met zijn pittige lakkleur en het fleurige dessin van de stoelbekleding is de Seat niet als grijze muis te betitelen.
De Marbella is berekend op korte benen; lange noorderlingen vinden nooit een optimale rijpositie. Bewegingsvrijheid is er verder in voldoende mate, het formaat van de auto in aanmerking genomen. Zelfs op de achterbank kun je nog volwassenen parkeren, maar een ritje naar zonnig Spanje is dan niet aan te bevelen.
De kofferbak van de Marbella is door zijn handige vorm goed bruikbaar. Overigens beschikt de Marbella over een verstelbare achterbank, waardoor iets zitruimte kan worden ingeruild voor bagageruimte. Wie er trek in heeft, kan de voorstoelen en achterbank ook verbouwen tot een tweepersoons bed.
Het dashboard van de Marbella is bijzonder eenvoudig van opzet. Tegen de onderkant van de voorruit zit een rechthoekige unit 'geplakt' met de daarin de meest noodzakelijke instrumenten en bedieningsknoppen. Een horloge moet je zelf meenemen en om een dagteller of een meter voor de koelvloeistof moet je ook niet komen. De enkele wisser op de platte voorruit heeft slechts één continue snelheid en een interval. Sommige tuimelschakelaars moeten door het stuur heen worden bediend en dat is niet zo veilig. Bergruimte heeft de Marbella daarentegen weer voldoende: de hele onderkant van het dashboard staat tot je beschikking. In de deuren zitten zelfs kaartenzakken en nietrokers kunnen de verschuifbare asbak gebruiken als klein afsluitbaar bergvakje.
Van een ukkie als de Marbella mag je geen hoogstaand comfort verwachten. De kleine wielbasis maakt zo'n autootje vaak wat springerig en de Seat heeft daar met name op korte, gelijkmatige oneffenheden erg veel last van. Normaal gesproken veert de Marbella behoorlijk comfortabel. De simpele stoelen bieden een heel behoorlijke zit, maar door de schuin naar voren aflopende zitting is de ondersteuning van de bovenbenen op lange ritten onvoldoende.
Stukje Fiat
Hoewel Seat al een tijd in handen is van Volkswagen, heeft de Marbella nog steeds een Fiat-krachtbron onder de kleine motorkap. Ombouwen naar Volkswagentechniek zou simpelweg te veel geld kosten. De techniek staat echter niet stil en we zien in de motorruimte een nieuwe krachtbron van de Fiat Cinquecento. Seat heeft het motormanagement nog wat aangepast waardoor het 899 cc metende machientje nu goed is voor 41 paardekrachten. Seat heeft wel de moeite genomen om de versnellingsbak aan te passen. De vijfbak is nu afkomstig van Volkswagen en schakelt beduidend beter dan we gewend waren.
Met die 41 pk komt de slechts 720 kg wegende Marbella heel redelijk uit de voeten. Van 0 naar 100 was onze testauto beduidend sneller dan de 19,2 seconden die de fabriek opgeeft: in 17,3 tellen was het kunstje geklaard. Tussensprintjes vergen met de Marbella veel tijd en moeten in 5 beslist worden afgeraden. Wil je flink opschieten, dan is er maar één remedie: ver doortrekken in de versnellingen en je niks aantrekken van de vele decibels.
De Seat komt bij normaal gebruik makkelijk 15 kilometer ver op een liter. Wie stevig doorrijdt, ziet zijn verbruik stijgen naar 1:13,5, maar de rustige rijder wordt beloond met 1:17.
Een Marbella is natuurlijk absoluut niet bedoeld om te scheuren, maar toch probeerden we het even. Dan blijkt de Seat braaf onderstuurd door de bocht te gaan met een lichte rolbeweging. Gedragsverstoringen zijn met het bescheiden vermogen niet op te wekken. Met het lekker beetpakkende stuurtje geef je met voldoende nauwkeurigheid je commando's door naar de voorwielen. Remmen doet hij prima. We moesten wel wennen aan de wat laag aangrijpende koppeling.
Die Marbella is dus best een aardig autootje. Goed, je moet er geen hooggespannen verwachtingen van hebben, maar wie een goede auto zoekt om met zijn vieren tegen lage kosten van A naar B te komen, heeft aan hem een aardig makkertje. Voor minder geld zijn er geen nieuwe auto's te koop.
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Marbella Special |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 6.260 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 899 cc |
Maximaal vermogen | 30 kW / 41 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 60 Nm bij 2.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.475 mm / 1.500 mm / 1.445 mm |
Wielbasis | 2.160 mm |
Massa leeg | 695 kg |
Laadvermogen | 455 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 750 kg / 350 kg |
Banden | 135SR13Prijzen |
Topsnelheid | 135 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 17,3 s (fabrieksopgave: 19,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 21,3 s / 37,6 s |
Brandstofverbruik | 6,1 l/100km |