Seat Arosa

Heethoofd

Seat Arosa
AutoWeek 2000 week 49
AutoWeek 2000 week 49

Je leest het in AutoWeek 2000 week 49

In de Seat-familie begon de Arosa inmiddels aardig uit de pas te lopen. De Spanjaarden hebben hun kleine daarom ingrijpend gefacelift. Ook de Arosa toont nu het nieuwe familiegezicht krijgt en bewijst daarmee nog altijd springlevend te zijn. We besturen de gepeperde 1.4 16V Sport.

Met de kleine Arosa heeft Seat goede zaken gedaan sinds de lancering ruim drie jaar geleden. Bij ons worden er jaarlijks bijna 5000 stuks verkocht en daarmee is het een belangrijke pion in het Seat-gamma. Het Spaanse merk is met zijn frisse modellenlijn de laatst jaren bezig aan een stevige opmars en staat inmiddels op de achtste stek in de Top-10 van de merken. Een nog hogere positie zal niet meevallen, want er moeten dan beduidend meer auto's worden verkocht. Toch lijkt het ons niet onmogelijk, met de Leon heeft Seat immers sinds kort een heel sterk wapen in handen, en ook deze flink vernieuwde Arosa heeft genoeg in zich om extra kopers te trekken.

Seat heeft de Arosa veranderd van een braaf autootje in een vrolijke flierefluiter. Kijk eens naar die guitige koplampen met in diameter verschillende, ronde pitjes met daarnaast kleine driehoekige knippers. Het hele spul is afgedekt met helder glas. De grille toont natuurlijk nu eveneens die stoere, grote S, het familiewapen. Bekijk ook die kekke achterlichten, geaccentueerd door aluminiumkleurige randjes, met een rode of zwarte omlijsting. En niet te vergeten die grote S achterop, die dienst doet als ontgrendeling van de achterklep. De jolige Arosa is nu écht een van de leukste van de klas. Daar zou VW-broertje Lupo nog wel eens last van kunnen krijgen.

Foute bezuiniging

Gelukkig hebben de ontwerpers het niet bij dit geslaagde exterieur gelaten. Ook vanbinnen is de Arosa beduidend spannender dan voorheen door zijn totaal andere dashboard met twee grote meterhuizen onder een forse kap. Heeft iets weg van de Lupo, maar Seat heeft er toch weer zijn eigen invulling aan gegeven met makkelijker afleesbare, zwarte wijzerplaten en zwoele oranje verlichting voor 's avonds. Wel jammer dat er nog steeds geen afsluitbaar dashboardkastje in zit. Gebleven is ook het zichtbare plaatwerk in het interieur, dat bij sommige kleuren gewoon leuk staat, maar bij andere tinten een gevoel van foute bezuiniging oproept. O ja, ook nog even mopperen op een paar stukken kunststof van het dashboard die niet echt mooi op elkaar aansluiten.
Het moge duidelijk zijn, niet alleen de buitenkant van de Arosa is prikkelend, maar ook de binnenkant. Goede zet van de Spanjolen.

Technisch vrijwel identiek

Motorisch gezien is er niets aan de Arosa gewijzigd. Benzine tanken doe je met de 1.0 met 50 pk, de 1.4 met 60 pk en met de 100 pk sterke 1.4 16V. De 60 pk leverende 1.7 SDi en de 75 pk 1.4 TDi zien liever de dieselpomp van dichtbij. Voor deze rij-impressie kiezen we voor de sterkste Arosa, omdat we daar nog nooit mee hebben gestuurd. Met zijn 100 pk en slechts 946 kg gewicht belooft 'ie veel goeds; volbloed-GTI's houd je er niet mee bij, maar hij is wel tot kwajongensstreken in staat. In 10 tellen zit je op de 100 km/h, en hij kachelt door tot zo'n 190 km/h. Niet gek voor zo'n ukkie. De amusementswaarde wordt verder verhoogd door een lekker soundje uit de geknikte uitlaat midden onder de achterbumper; herken je de 1.4 16V Sport direct aan. Het interieur biedt plaats aan vier inzittenden - met overigens beperkte ruimte achterin. De kuipstoelen voorin zitten heerlijk en geven flink veel zijdelingse steun. Handig als het eens hard gaat in de bocht, waar deze Arosa zich mede door zijn verbeterde onderstel goed voor leent. Het stuur voelt goed stevig aan, je zet hem strak in een bocht en het onderstuur blijft binnen de perken. Het verbeterde onderstel weet vooral te overtuigen door zijn fraaie harmonie tussen sportief en comfortabel. Zelfs op de allerberoerdste Spaanse achterafweggetjes blijft de toch kleine Seat zijn inzittenden een prima comfort bieden. Dat maakt die zestienklepper tot een heerlijke allrounder met sportieve inborst.

Nog even geduld

Voor Nederland zal de marktintroductie van deze Arosa na de jaarwisseling plaatsvinden. Alle Arosa's hebben vanaf dat moment 12 jaar garantie op het koetswerk. Net als nu kun je weer kiezen uit vier uitrustingen, Select, Stella, Signo en Sport genaamd. De laatste is overigens voorbehouden aan de 1.4 16V. De combinaties zijn identiek aan die bij de huidige Arosa, zoals vermeld in onze prijslijst. De prijzen van de nieuweling zijn nog niet bekend, maar zullen vrijwel zeker iets hoger liggen, al was het maar door de BTW-verhoging per 1 januari. Echt veel kunnen de prijzen echter niet stijgen, want dan wordt het onderscheid met de VW Lupo te klein. Zo is de hiërarchie nu eenmaal in het concern. Zelfs met hogere prijzen voorspellen we deze Arosa een goede toekomst, want in zijn jongste gedaante is het toch wel een lekker ding.