Seat Arosa 1.4-16V Sport (2002)
Kittig karren
De Arosa 1.4-16V Sport weet echt vanaf de eerste meter te imponeren. Het is een lekker 'gooi-en-smijt-autootje' met een prijskaartje net boven de 15 mille. Ook op het uiterlijk valt weinig af te dingen. Een gespierde en moderne uitstraling, dat typische Seat-neusje met dubbele lampen achter helder glas, mistlampen, extreem ver naar de hoeken geschoven aluminium wielen, sportbanden, antennetje op de juiste plek, en een steil afgehakte achterkant met speels gevormde achterlichten en een guitig in het midden geplaatste, ovale sportuitlaat.
Wat bij de Arosa Sport meteen opvalt als je ermee wegrijdt, is dat 'ie gretig toeren maakt. Op snelwegtempo mis je zelfs een beetje een zesde versnelling. Bij dik 120 kilometer per uur staat al een waarde van ruim 4000 toeren op de teller.
In de eerste en alle volgende versnellingen hetzelfde verhaal. Alles sluit naadloos op elkaar aan. Tak, tak, tak, je gaat met prachtig trefzekere bewegingen van het pookje door de versnellingen heen. Dat is nodig ook, want hij is écht kort afgestemd.
Dat neemt niet weg dat het kittige karretje in de eerste versnelling zelfs in staat blijkt de voorwielen op uiterst overtuigende wijze aan het spinnen te brengen. Kortom: tractiecontrole op de Arosa zou mooi zijn.
Nadeel is wel dat het krachtbronnetje een tikje nadrukkelijk aan het werk is. Veel toeren levert nu eenmaal meer drukte in het vooronder op. Hoewel? Om een of andere reden treedt het bandengeruis af en toe erg nadrukkelijk op de voorgrond. De Arosa Sport stuurt als een echte liefhebbersauto, lekker vinnig. De besturing reageert bij wijze van spreken al wanneer je ernaar kijkt, zonder dat het effect te nerveus aandoet. Zelfs bij een vrij scherpe bocht is een halve slag naar links of rechts voldoende, zodat je doorgaans de handen aan het met leer beklede sportstuurtje kunt houden en niet hoeft over te pakken.
De Spanjool is behoorlijk stevig geveerd, zodat een ritje met opa en oma op de achterbank best eens protesten kan opleveren, maar het goede nieuws is dat de Arosa 1.4-16V Sport een klaverblad 'oprolt' alsof het zo hoort. Niet op de strakke en ingetogen manier die een zware sportauto aan de dag legt – de Arosa doet dat dribbelend en over de vier bandjes driftend – maar dat neemt niet weg dat er iets héél serieus Italiaans aan te pas moet komen om in de Seat-achteruitkijkspiegels enige indruk te maken.
Tubetje kleefkracht
Door de korte wielbasis is het tubetje kleefkracht onder de Arosa Sport relatief rap op, maar hij laat zich zo makkelijk corrigeren dat het voor het resultaat niet veel uitmaakt. Bochten zijn het natuurlijke leefgebied van de sport-Arosa. Natuurlijk is hij ook in een rechte lijn behoorlijk snel, maar je hoeft niet al te uitgebreid uit te leggen wat er in de buurt van zijn theoretische topsnelheid van zo'n 190 km/h gebeurt, als je inmiddels weet dat hij ook bij een modale '120 in het uur' al behoorlijk druk aan het werk is.
Het dashboard vertoont een speelse combinatie van een fijn ruitjespatroon, mat afgewerkte antracietkleurige panelen en chique hoogglanszwarte accentjes. Het geheel is mooi overzichtelijk ingedeeld en uitstekend bedienbaar. De spiegels zijn in verhouding tot de auto opvallend groot. Nog zo'n aardig detail: de geluidsinstallatie klinkt érg goed. Datzelfde positieve effect gaat op voor de sportstoelen, die verrassend volwassen afmetingen meekrijgen en heel fatsoenlijk zitten.
Wat zeker niet tegenvalt, is de ruimte. Vooral boven het hoofd. De breedte roept om voor de hand liggende redenen niet bepaald MPV-visioenen op. Nog veel opmerkelijker is de zitruimte achterin. Oké, je kunt in de minuscule bagageruimte van 130 liter bij wijze van spreken nét een tandenborstel kwijt, maar de beloning is een bijna verbijsterend volwaardig zitcomfort op de achterbank. De Arosa is een min of meer volwaardige vierpersoons auto, met hoofdsteunen en alles wat je mag verwachten.
Ook de bergruimte binnenin is zeer beperkt, met een paar vakken houdt het op. Twee ervan vind je trouwens aan weerszijden van de achterbank. Overigens kun je via de grote deuren en de uit de weg vouwende voorstoelen prima naar achteren instappen.
De Arosa Sport is niet alleen een leuk stuurautootje, maar verschalkt door de praktische bril bezien een boel grotere modellen als het op passagierscomfort aankomt.
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Arosa 1.4 16V Sport |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 15.450 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 128 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.551 mm / 1.639 mm / 1.460 mm |
Wielbasis | 2.323 mm |
Massa leeg | 921 kg |
Laadvermogen | 489 kg |
Banden | 195/45R15Prijzen |
Topsnelheid | 188 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,4 s (fabrieksopgave: 10,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | - s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,3 s / 12,6 s |
Brandstofverbruik | 6,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 158 g/km |
Lezersreacties (3) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.