Test: Seat Ibiza ST (2010)
Lifestyle spaarzwijn
72 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De veelbelovende concept Seat IBZ van de autoshow van Frankfurt 2009 is realiteit geworden. En heet zoals verwacht Ibiza ST. Deze compacte stationcar straalt uit waar een Seat voor moet staan: scherp en modisch getekend én dynamisch om mee onderweg te zijn. Maar maakt de auto dat ook waar?
In de herfst van vorig jaar toonde Seat op de IAA in Frankfurt de IBZ Concept, een studiemodel op basis van de Ibiza. Je hoefde geen groot visionair te zijn om te zien dat dit de opmaat was naar de toekomstige Ibiza stationwagon en dat vermoeden werd begin dit jaar bevestigd op de beurs van Genève, waar het productierijpe model werd onthuld. Toen was het alleen nog maar kijken, maar vandaag mogen we rijden.
Natuurlijk zijn de pikante details van het studiemodel gesneuveld. Dat is altijd jammer, maar onvermijdelijk als de techneuten hun koele, berekenende blikken over het kunstwerk van de niet door enige realiteitszin gehinderde artiesten laten glijden. Geen gigantische twintig inch sportwielen dus, geen futuristische led-koplampen en weg ook zijn die leuke, maar veel te kleine buitenspiegels. En toch, de koets zelf lijkt verrassend veel op die van het studiemodel en dat betekent dat de Ibiza ST een mooie, vlotte auto is geworden. Met zijn schuine daklijn naar achteren en de dito achterklep is het, veel meer dan de concurrenten in deze klasse, eigenlijk vooral een lifestyle combi geworden en dat past mooi bij het sportieve imago dat VAG aan het merk Seat wil koppelen. Mooi is ook de scherpe vouw over de zijkant, die vanaf bovenkant spatbord schuin naar beneden loopt en halverwege wordt overgenomen door een tweede plooi, die weer terug omhoog gaat richting bovenkant achterlichten. En daar geeft een brede c-stijl de Ibiza ST een vrij robuust voorkomen.
Vanbinnen, en dat zal u niet verbazen, treffen we het bekende interieur aan van de drie- en vijfdeurs Ibiza. En dat betekent een vleugje Italiaanse flair met klokken in diepe tunnels, zwart hoogglans accenten en een vlot gevormd stuurwiel, en dat alles gelardeerd met degelijk Duits donker kunststof. De stoelen ogen wat goedkoop maar zitten prima, en ook de zithoogte is goed gekozen (en kan in de Style-uitvoering die wij reden versteld worden). Achterin wordt het vanzelfsprekend een ander verhaal. Instappend loop je tegen de keerzijde van het lifestyle-uiterlijk aan, want een volwassene moet zijn hoofd een flink eind de kraag in trekken om het niet tegen de dakrand te stoten. En ook eenmaal aan boord is het geen orgie van hoofdruimte; ondergetekende zit met zijn 1,86 meter met de kruin net tegen het dak. De beenruimte daarentegen is best aardig voor dit segment. Maar de belangrijkste vraag bij zo'n combi is natuurlijk altijd weer: past uw roedel Duitse Staanders er in? Welnu, de achterklep zal de keffertjes niet afschrikken. Seat heeft de breedte ten opzichte van de vijfdeurs versie een stuk breder gemaakt, bovendien is de tildrempel lager, zodat ze hun stamboekpoten niet onnodig hoeven te vermoeien. De stevige hoedenplank laat zich er gemakkelijk uit klikken, en in onze uitvoering hangt daaronder nog een verborgen plank met opbergvakjes, die zowel vanuit de kofferbak als de achterbank bereikbaar zijn. Ook handig zijn de vakjes en bevestigingselastieken bij de wielkasten, die het irritante rondschuiven van losse spullen tegengaan.
Campingmeubilair
Al met al een heel aardige kofferruimte, die uiteraard is uit te breiden door de rugleuningen van de achterbank neer te klappen, wat vanaf de Style-uitvoering in twee ongelijke delen gaat. Nog meer ruimte is te creëren door voor het neerklappen van de rugleuning eerst nog de zittingen naar voren te kantelen. Dat heeft als nadeel dat je op dat moment wel heel dun, knullig campingmeubilair in handen hebt, maar daarna heb je wel een bijna vlakke laadvloer.
Rijden in de Ibiza ST zorgt voor weinig verrassing voor wie de Volkswagen Polo kent, want beide auto's zijn onderhuids grotendeels gelijk. De ST voelt vertrouwd en degelijk aan, lekker scherp en net als de andere carrosserievarianten is hij net iets harder, maar daarom ook sportiever en dynamischer dan de Polo. Met name met de 1.2 TSI turbomotor komt de Ibiza ST lekker vlot uit de verf. Dat kleine, krachtige blok met 105 pk en een breed bereik maakte eerder van de Polo en de Fabia een heel leuk speelijzertje en dat is in de Ibiza ST niet anders. We rijden nu de versie met handgeschakelde vijfbak, maar later komt er ook een zeventraps DSG beschikbaar.
Die DSG blijft overigens vooralsnog voorbehouden aan de 1.2 TSI. Alle andere motoriseringen moeten zich tevreden stellen met de vijfbak. Geen straf overigens, want het is een prettige, strak schakelende transmissie. Wat zijn die overige motoriseringen dan? Als instapper is er de 70 pk 1.2 12V met atmosferische aanzuiging. Daarboven vinden we de zestienkleps 1.4, eveneens atmosferisch, met 85 pk. De topper is dus de hierboven genoemde TSI. Uiteraard zijn er ook diesels, drie om precies te zijn. Het 1,6-liter commonrail-blok is er met 90 of 105 pk. Maar het meest interessant voor de Nederlandse markt wordt ongetwijfeld de 1.2 TDI. Deze 75 pk sterke driecilinder is dezelfde die we tegenkwamen in de Polo Bluemotion en de Fabia Greenline en dat betekent voor de zakelijke rijders veertien procent bijtelling en voor de particuliere koper vrijstelling van BPM en houderschapsbelasting. Voor Skoda is dat best een beetje zuur, want die hadden de Greenline in de Fabia nou juist met de combi gestart, met als reden dat ze zo het onderscheid konden maken met de Polo en de vijfdeurs Ibiza. Dat unique selling point was dus geen lang leven beschoren.
Scherper onderstel
Net als bij de hatchback-versies hanteert Seat voor de ST drie uitvoeringsniveaus. De instapper heet Reference, daarboven staat de Style en dan is er nog deSport die – jawel – sportiever is uitgevoerd. Overigens is bij de Sport ook het onderstel (dat wil zeggen demping achter en stabilisatorstang voor) net wat scherper gemaakt. De Reference heeft standaard twee airbags, elektrische raambediening voor, radio/cd-speler met aux-aansluiting met stuurbediening en op afstand bediende centrale vergrendeling. De Style kost € 1.500 meer en heeft daar bovenop handbediende airconditioning, cruise control, elektrische verstelbare en inklapbare buitenspiegels, 15 inch lichtmetalen wielen, leren bekleding op pook en stuurwiel, boordcomputer en mistlampen met bochtverlichting. Nog een € 500 bijbetalen en u krijgt een Sport, met onder meer automatische klimaatregeling, sportstoelen en donker glas achter. De Ibiza ST wordt eind juni op onze vaderlandse wegen verwacht. De Ecomotive-versie volgt kort daarna en op de 1.2 TSI zullen we tot halverwege de zomer moeten wachten. Overigens genieten alle andere versies twintig procent bijtelling.
Lezersreacties (72) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.