Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Seat
  • Ibiza ST

Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2011)

autoreview

6
Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2011)
vwpoloman
  • vwpoloman9
  • Gebruikersreview
11 juli 2020 om 19:35
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringIbiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf53.000 km
KM-stand laatst189.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaring na 6 jaar en 129.000km

  • 181.000 km
  • 11 juli 2020

Dit is een review vooral gemaakt om de kosten in beeld te brengen die ik heb gemaakt sinds de aankoop van een Seat Ibiza ST (2011) in juli 2014. Wellicht interessant voor mensen die ook een 1.2TDI willen kopen, maar twijfelen hoe goed zo'n auto nou eigenlijk is.

Ik heb deze auto ooit gekocht omdat ik een redelijk lichte en zuinige auto wou met een grote kofferbak. Als je een zuinige tot normale rijstijl hebt is 1 op 25 in de zomer wel te halen. In de winter is dat ongeveer 1 op 23. Vandaar dat ik gemiddeld ongeveer op 1 op 24 uitkom. Als je veel op de snelweg rijdt, zul je waarschijnlijk niet boven de 1 op 21 uitkomen. Bij 130km/u neemt de ibiza wel 1 op 18.

Minpunten aan de auto:
De achterbank is krap en de trekhaak raakt snel de grond als de auto beladen is met extra personen of zware bagage. Deze ibiza is erg hard geveerd. Volgens mij is dit vanaf 2012 beter gemaakt. De 1.2TDI heeft erg weinig koppel bij weinig toeren. In het buitenland moet je er goed om denken om toeren te maken bij het wegrijden op hellingen in de eerste versnelling, anders ontstaan er zeer gevaarlijke situaties waarbij de auto bijna niet accelereert.

pluspunten:
Vanaf 1700 toeren is de 1.2TDI snel genoeg. Als je 40 in de 3e versnelling rijdt en het gaspedaal behoorlijk in trapt, zit je in no time op 70. Ik dacht wel eens na om hem te laten tunen, maar dan heb je pas extra kracht vanaf 2000 toeren. Daaronder lijkt hij in vergelijkende grafieken even sloom te blijven. Voorin zit je lekker, de radio klinkt goed, de bediening is lekker overzichtelijk, er gaan bijna nooit lampjes kapot en het ontwerp ziet er na 10 jaar nog steeds best goed uit.

Dan de kosten tot nu toe:
53500 gekocht bij dealer
68000 EGR kapot
69000 Naar dealer voor Longlife beurt + reparatie EGR. Ze belden mij dat ik een rekening zou krijgen van rond de 1880 euro! Remmen 200, Banden 400, Remvloeistofolie 80, Beurt 300, EGR 900. Ik schrok me een hoedje en zei tegen de service adviseur op een rustige manier: "ik vind dit niet normaal. ik heb net een half jaar geleden deze auto bij jullie gekocht. Hoe zou u dat vinden?" Vervolgens werd ik boos afgesnauwd: "Nu moet je het niet persoonlijk maken!"
Ik besloot om geen goedkeuring te geven voor al die reparaties en eerst uit te zoeken wat mijn rechten waren. Ik was net 1 maand te laat voor BOVAG garantie, dus ik besloot maar een email te sturen naar PON met de vraag of er coulance mogelijk was voor de EGR klep aangezien het algemeen bekend was dat dit een probleem was bij de 1.2TDI
Ondertussen ging ik persoonlijk langs bij de dealer om eens te praten met verschillende mensen en na wat discussiëren ging de EGR reparatie van 900 naar 220. 50% van onderdelen prijs en gratis arbeid. Toevallig had ik nog een e-mail op mijn telefoon van toen ik de auto kocht waarin werd geschreven dat hij helemaal "dealer onderhouden" was. Dus ik zei dat de remvloeistof al voor de koopovereenkomst vervangen moest worden. Die werd nu ook gratis vervangen. De banden en remmen waren ook nog minimaal goed tot de volgende APK. Zo ging de rekening van 1880 naar 550,-. Een week later kreeg ik eindelijk een email van PON waarin ze precies dezelfde korting gaven op de EGR reparatie. Dus als de dealer alsnog dwars had gelegen, was het toch nog goedgekomen.

84000 4 nieuwe toyo banden (bij ander bedrijf) 400,-
95500 Longlife Beurt (dealer) 304,-
115000 Turbodruksensor kapot 150,-
119000 2 maxxis voorbanden+ uitlijnen (bij bekende bandenboer) 140,-
125000 Longlife Beurt (dealer) 340,-
130000 2 maxxis achterbanden, trommelremmen schoonmaken, 2 nieuwe remblokken voor (bij bekende bandenboer) 470,-
155000 Longlife Beurt (dealer) 283,-
158000 Schokdempers achter kapot. (dealer) 340,-
162000 voel al een tijd gehobbel banden/stuur bij flauwe bochten. diagnose dealer 45,- schokbrekers voor zijn kapot. Ik krijg de auto terug en opeens deint die hele auto. Wat hebben ze er mee gedaan?! Kosten schokdempers vóór kost 650 euro. Dan maar naar de bekende bandenboer!
163000 schokdempers vóór en uitlijnen (bij bekende bandenboer) 460,-
Hobbeltje in stuur blijft, dus ik heb voor een onzindiagnose betaald bij de dealer
173000 Kentekenlampje doet het niet. Ik haal het los en zie dat alles nat is. Kentekenplaatverlichting en bedrading en afdichting vervangen (dealer) 245,-
174000 2 maxxis voorbanden (bij bekende bandenboer) 152,-
175000 APK+ lek"benzinefilter" (dealer)140,-
176000 Waterpomp kapot. Besluit bij dealer maar meteen distributieriem te vervangen. Later bellen ze dat ook onderdelen waar ik nog nooit van heb gehoord vervangen moeten worden die een tikkend geluid geven. Nou vooruit maar.. 1015,-
Het gaat op de factuur om "omlooplager met rol" 3 stuks. Kost ex. BTW al 171,75. Hier is niets op google van te vinden. Ben ik opgelicht of bestaat dit echt?

Sinds 158.000km is er dus steeds wel iets aan de hand, helaas. Ik ben na 6 jaar en 128.000km een dikke 3300,- euro kwijt aan normaal onderhoud, als ik daar banden, remmen en distributieriem en waterpomp mag bijrekenen.
Aan reparaties heb ik ongeveer 1800 euro uitgegeven. (EGR, Turbodruksensor, Schokdempers, brandstoffilter, kentekenverlichting, omlooplagers) De uitlaat ziet er niet meer zo goed uit, er komt een fluitttoon ergens onder de auto vandaan, remmen zorgt voor trillend stuur, achterbanden en wie weet moet de EGR straks nog wel een keer, dus er komen nog wel meer kosten aan. Achteraf was het slim om de auto weg te doen bij 150k, maar bij elke nieuwe reparatie denk je "dit zal de laatste wel zijn voorlopig" en dan is het moeilijk inschatten of je bijvoorbeeld 8000 wil bijbetalen voor een 3 jaar jonge occasions of dat je een paar duizend opzij legt voor reparaties..

Banden en Longlife beurt

  • 189.500 km
  • 29 januari 2021

Gelukkig is er weinig aan de hand de laatste 10.000 kilometer.
182000 2 Goodyear achterbanden met 60% korting 84,-
185500 Longlife onderhoud dealer 385,-
- uitlaatklemvervangen 64,-
- achterruitenwisser 25,-

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Seat Ibiza? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Seat Ibiza
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

INFO
XLEasy
XLEasy
Seat Ibiza 1.0 MPI Reference (5D/5H)
€ 335
Bekijk nu ⟩
Seat
Seat
Seat Ibiza 1.0 MPI EVO Reference (5D/5H)
€ 345
Bekijk nu ⟩
DirectLease
DirectLease
Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business Intense (5D/5H)
€ 329
 
Arval
Arval
Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business Intense (5D/5H)
€ 337
 
Seat Ibiza in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Seat Ibiza 1.2 TDI COPA Plus Ecomotive

    Seat Ibiza 1.2 TDI COPA Plus Ecomotive

    • 2011
    • 258.000 km

    € 3.500

    Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra AUT PANO CLIMA PDC 2010

    Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra AUT PANO CLIMA PDC 2010

    • 2010
    • 168.002 km

    € 8.999

    Seat Ibiza SC 1.2 Style

    Seat Ibiza SC 1.2 Style

    • 2010
    • 59.051 km

    € 5.490

Meer Seat Ibiza occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Seat Ibiza | Nieuw: update 2021

    88
    • 10 december 2021

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Seat Ibiza specificaties
  • Seat Ibiza occasions
  • Seat Ibiza video's
Advies en informatie
  • Seat Ibiza tests
  • Seat Ibiza gebruikersreviews
  • Seat Ibiza index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

Als er één type auto is dat we echt als de perfecte allrounder kunnen kwalificeren, dan is...

Lees meer
 

Seat Ibiza reviews

  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA (2011)

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA...

    • 1 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2011)

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style...

    6
    • 11 juli 2020
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Reference (2011)

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Reference...

    7
    • 29 april 2020
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza ST 1.4 Style (2010)

    Seat Ibiza ST 1.4 Style (2010)

    9
    • 15 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA (2011)

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA...

    1
    • 7 september 2018
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA (2012)

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA...

    • 12 juli 2015
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA Plus (2012)

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA...

    7
    • 4 december 2014
meer reviews
Seat Ibiza - Occasion Aankoopadvies

Seat Ibiza - Occasion Aankoopadvies

110

De vorige generatie van de Seat Ibiza kon op veel belangstelling rekenen, met name de variant...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    21
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    32
    • 22 april 2022
  • Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra - Op de rollenbank

    Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra -...

    42
    • 17 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA (2011)

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA...

    • 1 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza SC 1.2 70pk Style (2012)

    Seat Ibiza SC 1.2 70pk Style (2012)

    1
    • 1 december 2021
  • Nieuws
    Op zoek naar een compacte stationwagon

    Op zoek naar een compacte stationwagon

    36
    • 21 november 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    21
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    • 20 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Ateca 1.4 EcoTSI Xcellence (2016)

    Seat Ateca 1.4 EcoTSI Xcellence (2016)

    • 28 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Intense (2017)

    Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Intense...

    3
    • 13 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Leon 2.0 TDI 150pk FR (2021)

    Seat Leon 2.0 TDI 150pk FR (2021)

    13
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks focus op Cupra'

    Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks...

    29
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda en Cupra

    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda...

    115
    • 6 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden