Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 87.352 km |
Redelijke auto
- 87.352 km
7 jaar geleden deze eco-diesel gekocht, met voordeeltjes vanuit de overheid (geen BPM en ruim 2 jaar geen wegenbelasting) omdat het voertuig zo milieuvriendelijk zou zijn. Voor ons een belangrijke overweging om deze auto te kopen. Helaas bleek al snel dat er door de fabrikant was gesjoemeld, en blijkt de auto meer uit te stoten en ook minder zuinig te zijn dan beloofd. Er komt weliswaar een software-update, maar die leidt (aldus de brief) niet tot een verandering in de uitstoot en het verbruik. Dus waarom dan een update, en waarom wordt deze update door het RDW goedgekeurd? Deze update nog steeds niet laten uitvoeren, ondanks inmiddels een aangetekende brief van Seat dat dat toch echt de bedoeling is (waarschijnlijk in het belang van Seat, niet in het belang van de auto en de gebruiker).
Een auto die minder moet verbranden en uitstoten heeft apparatuur die in 'normale' auto's ontbreekt, en die kan ook kapot. De EGR-koeler was na 4 jaar defect en moest worden vervangen (dure reparatie), niet veel later nog een dure reparatie, die te maken had met het terugvoeren van de uitlaatgassen. Beiden geen garantie en ook een coulanceregeling werd door Seat/VW niet toegekend.
Al met al reden genoeg om nooit meer een Seat of ander voertuig van de VW-groep te kopen.
Verder gedurende de eerste bijna 90.000 km alle banden een keer vervangen en wat klein onderhoud. Sinds een jaar blijft de handrem met enige regelmaat hangen, maar de monteur kan hiervoor geen oorzaak vinden.
En verder? Verder rijdt de auto prima. Het is een Copa, met klein leder pakket, cruisecontrol, airco, middenarmsteun, start/stopsysteem etc. Ruimte voorin is prima, achterin is het wat krap, maar voldoende voor kleine kinderen. Voor deze klasse veel bagageruimte. Stoelen zitten prima (veel beter dan de Fiat Uno die we hiervoor hadden).
Het is geen snelheidsmonster, maar daar hebben we de Seat ook niet voor gekocht. Brandstofverbruik komt gemiddeld op 1 liter per 21 km.
Gelet op de sterk dalende inruilwaarde blijven we voorlopig in deze auto rijden, al rijden we per jaar, door verandering van werkplek- eigenlijk veel te weinig kilometers voor een diesel.
- Betrouwbaarheid2
- Prestaties3
- Comfort3
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.