AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Seat
  • Ibiza ST
7

autoreview

Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA Plus (2012) #2

Anoniem
  • Review
4 december 2014 om 17:02
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringIbiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA Plus
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst130.000 km
Gemiddelde lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Keuze en aanschaf, begin 2012

  • 4 december 2014

Bij mijn vorige auto zat er een relatief dure onderhoudsbeurt aan te komen (banden aan vervanging toe, remschijven idem, distributieriem vervangen, APK e.d.).
De keuze was om ofwel nog te investeren in die auto, ofwel dit bedrag mede te gebruiken voor het aanschaffen van een andere auto.
Mijn voorkeur ging daarbij uit naar een belastingvrije diesel, zodat ik maandelijks redelijk kon besparen, o.a. op wegenbelasting (MRB-vrij) en brandstof (veel lager verbruik bij nieuwe auto).
Het feit dat ik daarbij in een kleinere auto zou komen nam ik voor lief.

Ik heb een aantal wegenbelastingvrije auto's getest, die 1 voor 1 van mijn keuzelijst afvielen. O.a. Volkswagen Polo (incl. opties te duur), Citroen DS3 (incl. opties te duur), Alfa Romeo Mito (leuk, maar wel erg klein) en Skoda Fabia (vergelijkbaar met de Seat, waarbij ik de Seat mooier vond).
Uiteindelijk na onder meer een proefrit gekozen voor een Seat Ibiza ST in de Copa Plus uitvoering. Een behoorlijke auto met grotendeels dezelfde opties als mijn vorige.
Het feit dat ik bij de garage een redelijk nette inruilprijs voor mijn oude auto kreeg en de snelle levertijd (2 weken, via SeatPoint) gaven mede de doorslag.

Eind februari 2012 werd de auto besteld.

0 km, ophalen bij de garage, 03-2012

  • 4 december 2014

De auto staat klaar bij de garage. Ik mocht zelf de auto "onthullen" door een doek te verwijderen. De eerste rit gaat over een afstand van ruim 200 km met wisselende snelheden, om de motor goed in te rijden. Het is toch wel even wennen, ik kom uit een auto met 150 pk en deze Seat heeft 75 pk. Letterlijk een halvering van het vermogen. De auto rijdt overigens verder prima. Ook valt de geluidskwaliteit van de radio/CD-speler positief op.

De eerste maanden, voorjaar en zomer 2012

  • 10.000 km
  • 4 december 2014

De auto raakt ingereden en het verbruik verbetert. Ik rij momenteel tussen 1.000 en 1.200 km per week, waarvan zeker 75% autosnelweg.

Bij 120 km/h (cruise control) ligt het verbruik tussen 4,7 en 5,0 l/100km, gemiddeld dus ruim 1:20

De wegligging is goed te noemen. Hoewel de auto licht onderstuurd is, is het mogelijk om redelijk vlot door een bocht te gaan.
Ook de ingebouwde Bluetooth carkit is in gebruik; deze werkt gewoon goed. Je noemt de naam van de persoon die je wilt bellen en de rest gaat (bijna) vanzelf.

29.500 km, drukgroep koppeling spontaan kapot

  • 29.500 km
  • 4 december 2014

2 dagen voor de geplande 30.000 km beurt gaat ineens de drukgroep van de koppeling kapot.
Ik probeer weg te rijden na een zakelijke afspraak in Leeuwarden, maar dit gaat nauwelijks. De auto gaat heel moeilijk in de versnelling. Het voelt alsof de koppeling niet goed vrij komt.

Bij de lokale Seat-garage (Sinnema, Leeuwarden) wordt vastgesteld dat de drukgroep kapot is. 1 van de veren in de drukgroep is gebroken; het afgebroken deel zit klem tussen de platen en zorgt ervoor dat de koppeling niet goed vrij kan komen. De monteur weet mij te vertellen dat hij dit probleem wel 's vaker heeft gezien bij dit type; kennelijk een bekende kwaal van dit type.

De garage heeft op dat moment geen leenauto beschikbaar, maar er wordt onmiddellijk een leenauto geregeld (Skoda Fabia); goede service.
Gelukkig worden de herstelwerkzaamheden onder garantie uitgevoerd, dus de kosten hiervan zijn onbekend.

Bij mij blijft wel het gevoel achter dat zoiets niet mag gebeuren bij een auto van een half jaar oud...

30.000 km, onderhoudsbeurt

  • 30.000 km
  • 5 december 2014

Aangezien de auto toch al bij de Seat-garage stond vanwege het koppelingsprobleem, wordt de 30.000 km beurt ook gelijk uitgevoerd. Naast de reguliere zaken (olie, filters e.d.) worden de 2 voorbanden vervangen.

40.000 km, begin 2013, storing parkeersensoren

  • 40.000 km
  • 5 december 2014

De parkeersensoren geven de afgelopen weken regelmatig een foutmelding. In plaats van het gebruikelijke "piep piep" bij het inschakelen van de achteruit, klinkt het nu als "tuuuuut". Dat klinkt als een foutmeldingstoon. Soms doen ze het wel en soms niet, je kunt er dus niet op vertrouwen. De Seat-garage werpt er op mijn verzoek een blik op, maar kan niets vinden. Ook bij het uitlezen is er geen foutmelding te vinden; kennelijk wordt deze foutmelding niet gelogd.

60.000 km, onderhoudsbeurt

  • 60.000 km
  • 5 december 2014

De geplande 60.000 km beurt wordt net voor de zomer van 2013 uitgevoerd door Seat-garage Sinnema Leeuwarden. Alle 4 banden zijn aan vervanging toe. Daarnaast staat de rechter koplamp niet goed afgesteld qua hoogte, dit wordt verholpen.

78.000 km, drukgroep koppeling opnieuw kapot

  • 78.000 km
  • 12 december 2014

Voor de 2e keer gaat de drukgroep van de koppeling kapot. Dit keer wil ik 's ochtends bij huis wegrijden en gaat ie weer heel moeilijk in de versnelling. Hetzelfde probleem als bij 29.000 km (zie verder naar boven in deze review).

De auto wordt naar de Seat-garage in Meppel gebracht (Arend Benthem). Het blijkt dat wederom 1 van de veren in de drukgroep is gebroken, waarbij het afgebroken deel ergens klem zit tussen de platen.
De complete drukgroep wordt nu door de garage vervangen (onder garantie).

Het blijft wel vervelend dat dit kennelijk zo'n zwakke plek is van dit model. Ik rij de afgelopen 12 jaren steeds 50.000 tot 60.000 km per jaar en heb zoiets nog niet eerder meegemaakt. En nu 2x in een jaar tijd. Hopelijk is het nu definitief verholpen.

90.000 km, onderhoudsbeurt

  • 90.000 km
  • 12 december 2014

De 90.000 km beurt wordt uitgevoerd door Seat-garage Arend Benthem. Naast de reguliere zaken worden ook de remschijven, remblokken en 2 banden vervangen. Een vrij dure beurt, maar op zich denk ik wel passend bij de huidige km.stand.
De parkeersensoren geven weer af en toe een foutmelding. De garage kan helaas geen oorzaak vinden.

120.000 km, onderhoudsbeurt

  • 120.000 km
  • 2 januari 2015

De 120.000 km beurt wordt uitgevoerd door de Seat-garage. Bij deze beurt zijn de voorbanden vervangen. Op mijn verzoek wordt er gekeken naar de remmen, want ik voel een behoorlijke trilling als er wat harder geremd moet worden. Volgens de garage is er geen overmatige slijtage te zien, ook zijn de schijven niet krom. De remkracht lijkt afdoende.

121.000 km, opnieuw uitlijnen noodzakelijk

  • 121.000 km
  • 2 januari 2015

Op mijn verzoek wordt de auto opnieuw uitgelijnd, want sinds het vervangen van de voorbanden bij 120.000 km trok de auto behoorlijk naar rechts. Kennelijk zijn bij deze werkzaamheden door de garage de linker- en rechtervoorband omgewisseld. De auto spoort nu wat beter.

ca. 130.000 km, wat kleine irritaties

  • 130.000 km
  • 19 maart 2015

De laatste weken treden er wat kleine irritaties op:
- de storing in de parkeersensoren is weer terug; ze werken vaker niet dan wel, helaas is er nog geen oplossing voor
- het start/stop systeem doet het de helft van de tijd niet, melding "start stop niet mogelijk"
- bij een koude motor / koude start (buitentemperatuur op dit moment rond het vriespunt) hoor je de motor nadrukkelijk tikken
- duidelijk aanwezig bandenlawaai boven 100 km/h; onduidelijk is of dit komt door deze banden of dat dit het gevolg is van het uitlijnen
- de stof van de bekleding begint wat te slijten, zowel bij de bestuurders- als pasagiersstoel voor
- de bediening van de knoppen van de airo / climate control vergt wat meer kracht dan eerder, je moet er nu redelijk hard op drukken om een reactie van de kachel/airco te krijgen
Het zijn allemaal geen grote problemen, dus ik zie het even aan. In maart moet de auto voor het eerst door de APK, dit kan dan gecombineerd worden met het oplossen van de storingen.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
 
  • Houd me op de hoogte over de Seat Ibiza
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    1.4-16V Sensation

    Seat Ibiza 1.4-16V Sensation

    • 2006
    • 98.522 km

    € 2.650

    SC 1.4 TSI FR Bocanegra

    Seat Ibiza SC 1.4 TSI FR Bocanegra

    • 2011
    • 115.185 km

    € 9.250

    1.6 TDI Sport 140 pk

    Seat Ibiza 1.6 TDI Sport 140 pk

    • 2010
    • 163.594 km

    € 4.999

Meer Seat Ibiza occasions

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Seat Ibiza specificaties
  • Seat Ibiza occasions
  • Seat Ibiza video's
Advies en informatie
  • Seat Ibiza tests
  • Seat Ibiza gebruikersreviews
  • Seat Ibiza index
PREMIUM
Vier generaties Seat Leon - Reportage

Vier generaties Seat Leon - Reportage

Ruim 22 jaar geleden rolde de allereerste Seat Leon van de band. Inmiddels is de hatchback...

Lees meer
 

Seat Ibiza reviews

  • Review
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2011)

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style...

    2
    • 11 juli 2020
  • Review
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Reference (2011)

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Reference...

    7
    • 29 april 2020
  • Review
    Seat Ibiza ST 1.4 Style (2010)

    Seat Ibiza ST 1.4 Style (2010)

    9
    • 15 augustus 2019
  • Review
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA (2011)

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA...

    1
    • 7 september 2018
  • Review
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA (2012)

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA...

    • 12 juli 2015
  • Review
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA Plus (2012) #2

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA...

    7
    • 4 december 2014
  • Review
    Seat Ibiza ST 1.6 TDI 90pk Reference (2011)

    Seat Ibiza ST 1.6 TDI 90pk Reference (2011)

    4
    • 23 september 2013
meer reviews
Seat Ibiza - Occasion Aankoopadvies

Seat Ibiza - Occasion Aankoopadvies

110

De vorige generatie van de Seat Ibiza kon op veel belangstelling rekenen, met name de variant...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Seat Ibiza 1.6 16V Freestyle (2008)

    Seat Ibiza 1.6 16V Freestyle (2008)

    • 21 december 2020
  • Review
    Seat Ibiza 1.2 TSI 85pk FR (2015)

    Seat Ibiza 1.2 TSI 85pk FR (2015)

    3
    • 26 november 2020
  • Review
    Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk FR Business Intense Plus (2020)

    Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk FR Business Intense...

    3
    • 1 november 2020
  • Autonieuws
    Seat Ibiza nu ook weer met 1.5 TSI

    Seat Ibiza nu ook weer met 1.5 TSI

    8
    • 2 september 2020
  • Review
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2011)

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style...

    2
    • 11 juli 2020
  • Review
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Reference (2011)

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Reference...

    7
    • 29 april 2020
  • Review
    Seat Ibiza 1.0 TSI 115pk FR Business Intense (2018)

    Seat Ibiza 1.0 TSI 115pk FR Business Intense...

    • 12 april 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    De Vluchtstrook: de eerste EV van Seat

    De Vluchtstrook: de eerste EV van Seat

    16
    • 24 januari 2021
  • Autonieuws
    Seat Tarraco krijgt 245 pk sterke benzineversie

    Seat Tarraco krijgt 245 pk sterke benzineversie

    14
    • 20 januari 2021
  • PREMIUM
    Vier generaties Seat Leon - Reportage

    Vier generaties Seat Leon - Reportage

    • 19 januari 2021
  • Renault Twingo Electric vs. Seat Mii Electric - Dubbeltest

    Renault Twingo Electric vs. Seat Mii Electric...

    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Volkswagen Sharan/Seat Alhambra

    Facelift Friday: Volkswagen Sharan/Seat...

    34
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Seat had zwaar jaar ondanks groei Cupra

    Seat had zwaar jaar ondanks groei Cupra

    5
    • 12 januari 2021
  • Review
    Seat Tarraco 1.5 TSI FR (2021)

    Seat Tarraco 1.5 TSI FR (2021)

    1
    • 12 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep