Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA Plus (2012)

autoreview

Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA Plus (2012)

Signalement

UitvoeringIbiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA Plus
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst130.000 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Keuze en aanschaf, begin 2012

Bij mijn vorige auto zat er een relatief dure onderhoudsbeurt aan te komen (banden aan vervanging toe, remschijven idem, distributieriem vervangen, APK e.d.).
De keuze was om ofwel nog te investeren in die auto, ofwel dit bedrag mede te gebruiken voor het aanschaffen van een andere auto.
Mijn voorkeur ging daarbij uit naar een belastingvrije diesel, zodat ik maandelijks redelijk kon besparen, o.a. op wegenbelasting (MRB-vrij) en brandstof (veel lager verbruik bij nieuwe auto).
Het feit dat ik daarbij in een kleinere auto zou komen nam ik voor lief.

Ik heb een aantal wegenbelastingvrije auto's getest, die 1 voor 1 van mijn keuzelijst afvielen. O.a. Volkswagen Polo (incl. opties te duur), Citroen DS3 (incl. opties te duur), Alfa Romeo Mito (leuk, maar wel erg klein) en Skoda Fabia (vergelijkbaar met de Seat, waarbij ik de Seat mooier vond).
Uiteindelijk na onder meer een proefrit gekozen voor een Seat Ibiza ST in de Copa Plus uitvoering. Een behoorlijke auto met grotendeels dezelfde opties als mijn vorige.
Het feit dat ik bij de garage een redelijk nette inruilprijs voor mijn oude auto kreeg en de snelle levertijd (2 weken, via SeatPoint) gaven mede de doorslag.

Eind februari 2012 werd de auto besteld.

0 km, ophalen bij de garage, 03-2012

De auto staat klaar bij de garage. Ik mocht zelf de auto "onthullen" door een doek te verwijderen. De eerste rit gaat over een afstand van ruim 200 km met wisselende snelheden, om de motor goed in te rijden. Het is toch wel even wennen, ik kom uit een auto met 150 pk en deze Seat heeft 75 pk. Letterlijk een halvering van het vermogen. De auto rijdt overigens verder prima. Ook valt de geluidskwaliteit van de radio/CD-speler positief op.

De eerste maanden, voorjaar en zomer 2012

  • 10.000 km

De auto raakt ingereden en het verbruik verbetert. Ik rij momenteel tussen 1.000 en 1.200 km per week, waarvan zeker 75% autosnelweg.

Bij 120 km/h (cruise control) ligt het verbruik tussen 4,7 en 5,0 l/100km, gemiddeld dus ruim 1:20

De wegligging is goed te noemen. Hoewel de auto licht onderstuurd is, is het mogelijk om redelijk vlot door een bocht te gaan.
Ook de ingebouwde Bluetooth carkit is in gebruik; deze werkt gewoon goed. Je noemt de naam van de persoon die je wilt bellen en de rest gaat (bijna) vanzelf.

29.500 km, drukgroep koppeling spontaan kapot

  • 29.500 km

2 dagen voor de geplande 30.000 km beurt gaat ineens de drukgroep van de koppeling kapot.
Ik probeer weg te rijden na een zakelijke afspraak in Leeuwarden, maar dit gaat nauwelijks. De auto gaat heel moeilijk in de versnelling. Het voelt alsof de koppeling niet goed vrij komt.

Bij de lokale Seat-garage (Sinnema, Leeuwarden) wordt vastgesteld dat de drukgroep kapot is. 1 van de veren in de drukgroep is gebroken; het afgebroken deel zit klem tussen de platen en zorgt ervoor dat de koppeling niet goed vrij kan komen. De monteur weet mij te vertellen dat hij dit probleem wel 's vaker heeft gezien bij dit type; kennelijk een bekende kwaal van dit type.

De garage heeft op dat moment geen leenauto beschikbaar, maar er wordt onmiddellijk een leenauto geregeld (Skoda Fabia); goede service.
Gelukkig worden de herstelwerkzaamheden onder garantie uitgevoerd, dus de kosten hiervan zijn onbekend.

Bij mij blijft wel het gevoel achter dat zoiets niet mag gebeuren bij een auto van een half jaar oud...

30.000 km, onderhoudsbeurt

  • 30.000 km

Aangezien de auto toch al bij de Seat-garage stond vanwege het koppelingsprobleem, wordt de 30.000 km beurt ook gelijk uitgevoerd. Naast de reguliere zaken (olie, filters e.d.) worden de 2 voorbanden vervangen.

40.000 km, begin 2013, storing parkeersensoren

  • 40.000 km

De parkeersensoren geven de afgelopen weken regelmatig een foutmelding. In plaats van het gebruikelijke "piep piep" bij het inschakelen van de achteruit, klinkt het nu als "tuuuuut". Dat klinkt als een foutmeldingstoon. Soms doen ze het wel en soms niet, je kunt er dus niet op vertrouwen. De Seat-garage werpt er op mijn verzoek een blik op, maar kan niets vinden. Ook bij het uitlezen is er geen foutmelding te vinden; kennelijk wordt deze foutmelding niet gelogd.

60.000 km, onderhoudsbeurt

  • 60.000 km

De geplande 60.000 km beurt wordt net voor de zomer van 2013 uitgevoerd door Seat-garage Sinnema Leeuwarden. Alle 4 banden zijn aan vervanging toe. Daarnaast staat de rechter koplamp niet goed afgesteld qua hoogte, dit wordt verholpen.

78.000 km, drukgroep koppeling opnieuw kapot

  • 78.000 km

Voor de 2e keer gaat de drukgroep van de koppeling kapot. Dit keer wil ik 's ochtends bij huis wegrijden en gaat ie weer heel moeilijk in de versnelling. Hetzelfde probleem als bij 29.000 km (zie verder naar boven in deze review).

De auto wordt naar de Seat-garage in Meppel gebracht (Arend Benthem). Het blijkt dat wederom 1 van de veren in de drukgroep is gebroken, waarbij het afgebroken deel ergens klem zit tussen de platen.
De complete drukgroep wordt nu door de garage vervangen (onder garantie).

Het blijft wel vervelend dat dit kennelijk zo'n zwakke plek is van dit model. Ik rij de afgelopen 12 jaren steeds 50.000 tot 60.000 km per jaar en heb zoiets nog niet eerder meegemaakt. En nu 2x in een jaar tijd. Hopelijk is het nu definitief verholpen.

90.000 km, onderhoudsbeurt

  • 90.000 km

De 90.000 km beurt wordt uitgevoerd door Seat-garage Arend Benthem. Naast de reguliere zaken worden ook de remschijven, remblokken en 2 banden vervangen. Een vrij dure beurt, maar op zich denk ik wel passend bij de huidige km.stand.
De parkeersensoren geven weer af en toe een foutmelding. De garage kan helaas geen oorzaak vinden.

120.000 km, onderhoudsbeurt

  • 120.000 km

De 120.000 km beurt wordt uitgevoerd door de Seat-garage. Bij deze beurt zijn de voorbanden vervangen. Op mijn verzoek wordt er gekeken naar de remmen, want ik voel een behoorlijke trilling als er wat harder geremd moet worden. Volgens de garage is er geen overmatige slijtage te zien, ook zijn de schijven niet krom. De remkracht lijkt afdoende.

121.000 km, opnieuw uitlijnen noodzakelijk

  • 121.000 km

Op mijn verzoek wordt de auto opnieuw uitgelijnd, want sinds het vervangen van de voorbanden bij 120.000 km trok de auto behoorlijk naar rechts. Kennelijk zijn bij deze werkzaamheden door de garage de linker- en rechtervoorband omgewisseld. De auto spoort nu wat beter.

ca. 130.000 km, wat kleine irritaties

  • 130.000 km

De laatste weken treden er wat kleine irritaties op:
- de storing in de parkeersensoren is weer terug; ze werken vaker niet dan wel, helaas is er nog geen oplossing voor
- het start/stop systeem doet het de helft van de tijd niet, melding "start stop niet mogelijk"
- bij een koude motor / koude start (buitentemperatuur op dit moment rond het vriespunt) hoor je de motor nadrukkelijk tikken
- duidelijk aanwezig bandenlawaai boven 100 km/h; onduidelijk is of dit komt door deze banden of dat dit het gevolg is van het uitlijnen
- de stof van de bekleding begint wat te slijten, zowel bij de bestuurders- als pasagiersstoel voor
- de bediening van de knoppen van de airo / climate control vergt wat meer kracht dan eerder, je moet er nu redelijk hard op drukken om een reactie van de kachel/airco te krijgen
Het zijn allemaal geen grote problemen, dus ik zie het even aan. In maart moet de auto voor het eerst door de APK, dit kan dan gecombineerd worden met het oplossen van de storingen.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens