Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2011) #2

autoreview

Seat Ibiza ST
Seat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza ST

Signalement

UitvoeringIbiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf148.500 km
KM-stand laatst281.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kwaliteit-/prijsverhouding is TOP!

  • 281.000 km

Ik heb deze auto gisteren ingeruild. En na 5 jaar en circa 130.000 tevreden km's leek mij een review op zijn plaats. De review zal ik enigszins puntsgewijs houden.

Ik heb deze auto destijds gekocht vanwege de lage gebruikskosten. Puur een pragmatische afweging geweest. Ondanks dat vond ik de auto beslist wel mooi om te zien. Alu velgen, zwart metallic met donkere ramen en zilverkleurige daklijsten.

Het comfort van de auto is voorin erg goed. Voldoende ruim, en de stoelen zitten erg goed met ruim voldoende zijdelingse steun. Achterin is dit i.i.g. voor volwassen of tieners niet het geval. Er is daar onvoldoende beenruimte. Je hoort mij hierover niet klagen aangezien dit een bekend 'probleem' is. Verder is de bagageruimte voldoende groot voor boodschappen, vakanties (i.c.m. een dakkkoffer) en is goed toegankelijk.

De bediening van o.a. het dashboard is duidelijk, logisch en goed bereikbaar. Als bestuurder kun je een goede werkplek creëren. Na al die km's is er geen slijtage zichtbaar, hoorbaar (kraakjes) en merkbaar. Hendeltjes, knopjes en de opdruk is allemaal nagenoeg zoals ik de auto heb gekocht. De enige uitzondering hierop is de zijkant van de bestuurdersstoel. De zijwang van het zitvlak is mij om onbekende redenen gedeeltelijk afgesleten. De radio produceert een redelijk/goed geluid met voldoende bas.

De vering zou ik kenmerken als gemiddeld en dus niet opvallend goed of slecht.

De motor is wel behoorlijk luidruchtig aanwezig en dit dringt dan ook door in het interieur. Maar persoonlijk heb ik het geluid van een tokkelende dieselmotor altijd als bijzonder prettig ervaring. Ergens word ik er altijd rustig van. Dit ga ik wel missen.

De motor is op zich voldoende snel. Als je de motor en de schakelverhoudingen hebt leren kennen is meekomen met het dagelijkse verkeer geen probleem. In het begin en op vakanties heb ik hier wel eens kleine issues mee gehad. Met name onderin mist de motor trekkracht, maar voorbij 1500 toeren doet die best goed mee. Tijdens het opschakelen is het zaak om in de volgende versnelling boven de 1500 toeren uit te komen. Dat betekend dus wat verder doortrekken. Hoewel dit extra lawaai veroorzaakt deed ik dit ook vanwege het behoudt van de motor. Het doortrekken voorkomt verstopping van het roetfilter, egr e.d. Hoewel ik hier vaak iets over heb gelezen heb ik hier nooit last van gehad. Zelf denk ik dat dit mede komt doordat ik het eenvoudige onderhoud zelf deed, en regelmatig de olie en filters verving. Bovendien voegde ik circa elke 10.000km Wynn's diesel injector cleaner toe. Dus een combinatie van goed en tijdig onderhoud en hoger in de toeren rijden is goed voor het behoud van de auto.

Overigens is mijn rijstijl gaan passen bij de motor (1.2TDI). Lekker rustig tokkelen en meerijden met het gewone verkeer. Of de auto ergens sportieve aspiraties heeft is mij daarom onbekend. Overstuur of onderstuur kan ik dan ook niets over zeggen. Is wat mij betreft voor normale auto's op de openbare weg een non-argument en vereiste. Op moment dat je auto over- of onderstuurd ben je (vaak) onverantwoordelijk bezig en moet je gaan rijden op een circuit, is mijn stellige mening. Hetzelfde geldt voor autobanden. Na een setje Vredestein ben ik de goedkoopste chinese banden gaan rijden. Hoewel mijn monteur dit afrade, "ik kan je met die banden niet de weg op laten gaan" heb ik dat toch gedaan. Verkopen vanuit angst vind ik zowieso een zwaktebod. Ik ben extra bewust geweest op het gedrag van de auto in bochten, tijdens remmen en in natte omstandigheden. Eerlijk gezegd heb ik geen of enkel verwaarloosbare nadelen vastgesteld. Nadeel zal er allicht zijn maar zonder een sportieve rijstijl, is mijn mening, merk je dit verschil niet.

Afgezien van normaal onderhoud heb ik de volgende extra reparaties gehad. Een lekke turboslang, een lekke pakking in het oliefilterhuis, 2 achterschokbrekers en een defecte dynamo. That's it. Overigens verbruikt de motor geen olie. Na al die km's kom ik omgerekend op circa 0,048 ct/km onderhoud. Heel erg netjes volgens mij.

Het gemiddelde verbruik voor mij was 1:22,5. Hierbij houd ik een verhouding aan voor binnen- en buiten de bebouwde kom van 20-80.

Samenvattend, was de Ibiza een betrouwbare en fijne metgezel. Ik ben er wel een beetje verknocht aangeraakt. Ik hoop dat mijn Ford Focus 1.0 ecoboost ook zo goed zal bevallen.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens