Seat Ibiza ST 1.4 Style (2010)

autoreview

Seat Ibiza ST 1.4 Style (2010)

Signalement

UitvoeringIbiza ST 1.4 Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf146.231 km
KM-stand laatst172.000 km
Lezerswaardering: 55%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste gezinsauto

  • 150.000 km

Zoals in mijn andere review te lezen is over de Corsa uit 2002 nu gekozen voor deze Ibiza st uit 2010.
Een dure verhuizing met verbouwingen etc heeft gehapt in het budget dus een jongere auto zat er niet in. Ondanks dat ik auto’s prachtig vind is het best zonde om veel geld uit te geven aan een (bijna) nieuwe auto. Iets ouder is prima zolang hij maar onderhouden is. Goed dat is mijn mening en ben volgens velen vast te praktisch ingesteld.
Bewust gekozen voor benzine en de 1.4 4cil. Deze is weinig te vinden op marktplaats. Vooral de 1.2 diesels worden veelvuldig aangeboden.
1.2 3cil benzine wilde ik niet omdat ik er dan op achteruit zou gaan terwijl deze auto zwaarder is.
De 1.4 benzine heeft gewoon 4cil en geen turbootje. Deze combinatie maken autofabrikanten al jaren dus tijdens het ontwerpen van de motor zal er genoeg ervaring moeten zijn. Dit lijkt mij dus de meest betrouwbare. Andere meningen/opmerkingen hoor ik ook graag.
Deze bij een garage gevonden die de auto in Duitsland heeft gekocht. Wat maakt het uit? In Duitsland zijn over het algemeen de auto’s uitgebreider uitgerust. Bij deze is ook de hele onderhoudshistorie bekend en er is niet op bezuinigd. Altijd de beurten gehad bij een Seat garage. Ook de distributie is 10.000 geleden vervangen
Bij aanschaf stond op de boordcomputer het gem verbruik van 6.9l/100km. De tripmeter gaat bij 999 weer naar 0 dus over welke afstand en wat voor wegen is niet bekend.
Wijzelf nadat we de auto 3 weken hadden een gemiddeld verbruik van 6.6l/100km. Vooral kleinste stukjes gereden zonder snelwegen.
Vervolgens op vakantie met de Ibiza naar Normandië, volgestouwd met (zware) kampeerspullen en totaal 2200 km gereden een verbruik van 6.4l/100km. Dit veel snelwegen/tolwegen met 130/140 km/u op de cruisecontrol. Hij ging trouwens erg prima de heuvels over.
Toch blijft het altijd een bijzonder gezicht hoe mensen al die auto’s, caravans, campers of aanhangwagens bommetje vol proppen en zo over de tolwegen naar de zon rijden. Grote 5 series en range rovers met mega caravans die bijna aan de grond zitten, het erg moeilijk hebben en ingehaald worden door vrachtwagens bijvoorbeeld!
Goed, qua ruimte en comfort is de auto erg prettig. Goede stoelen waar je goed op kunt zitten tijdens een lange rit en ook goed in kunt stellen. Cruise controle, airco (hier straks meer over), armsteun, goede radio kwaliteit, stuur in hoogt en diepte te verstellen. Allemaal prima.
Na de aanschaf geen rare dingen gehad aan de auto behalve de airco. Hij heeft het sinds aanschaf wel goed gedaan, lekker koud. Alleen er zat een ratel in. De garagehouder gaf dit aan en vertelde de aircopomp extra gesmeerd te hebben. Als het niet over zou gaan moesten we bellen en zouden we een nieuwe aircopomp krijgen op zijn kosten. Voor de vakantie naar Normandië toch gebeld en nog voor de vakantie een andere pomp gekregen, goede service. Het geluid was weg en wij tevreden. Halverwege de heenreis kwam het geluid terug maar gelukkig werkte de airco nog wel. Eenmaal weer thuis wilde de airco helemaal niet meer aan! Deze week weer gebeld en er wordt weer naar gekeken, wordt vervolgd.
Daarnaast was het ons tijdens de proefrit en bekijken van de auto niet opgevallen dat er geen reservewiel of pomp aanwezig was. Dit later opgemerkt en ook alsnog een volwaardig reservewiel gekregen die zo op de goede plek gelegd was.

Tot nu toe in deze korte tijd dus geen echt grote problemen met de auto gehad. Wel heb ik nog een lampje moeten vervangen in de koplamp. Dit kan je bij deze auto dus nog mooi zelf doen zonder gereedschap.
Later probeer in de review bij te werken. Ook probeer ik de auto netjes te onderhouden zodat we er even mee vooruit kunnen.

Ohja onderweg op een snelweg bij Antwerpen een opspattend steentje precies tussen koplamp en bumper. Rubber ertussen uit wat begon te klapperen. Bij nadere inspectie ook een hoekje uit de koplamp, net achter de bumper en bijna niet te zien. Dus met wat regen zat er vocht in de koplampunit. Zonde en wordt vervangen

Airco + kachelweerstand

  • 150.300 km

Zoals beschreven hiervoor in de eerste ervaring met de Ibiza werkte de airco niet naar behoren.
Op vakantie gegaan met een nieuwe aircopomp die het het halverwege Normandië ook begaf.
Weer contact gezocht met de garage en hij kon onder garantie weer worden vervangen.
De dag dat ik de Ibiza naar de garage zou brengen begaf ook de kachel/ventilator het. Zo moest dus ook de kachelweerstand vervangen worden.
Alles werkt ondertussen weer naar behoren. Weer prima service.
Ik hoop zo eerst zonder problemen door te kunnen rijden naar de volgende apk in september 2020. Er zit nog een Duitse apk op, de apk is daar blijkbaar langer. Toen ik de auto kocht zat er nog 14 maanden apk op die ook in NL geldig is. Wel heeft de garage alles opnieuw gecheckt zodat er ook volgend jaar geen of weinig versleten onderdelen op zitten die vervangen dienen te worden.

Koppelingscilinder en vocht

  • 153.879 km

Ondertussen weer wat kilometers gemaakt. Er wordt de laatste tijd weinig met de auto gereden. Ik pak de fiets naar het werk en mijn vrouw is met zwangerschapsverlof.
Wel naar de garage moeten gaan voor het koppelingspedaal wat niet goed stond ten opzichte van de gas en de rem en later helemaal niet meer werkte. Ik kreeg de auto wel gestart maar zonder dat ik gebruik kon maken van het pedaal naar de garage gereden. Het kan maar is natuurlijk niet zoals het hoort. Wel een belevenisje. Dit nadat ik met nat weer van het pedaal was afgegleden met mijn voet. Het bleek de koppelingscilinder te zijn waaraan iets kapot was gegaan. ‘Plastic fantastic’ zoals de monteur het zei. De auto rijdt nu weer zoals het hoort. Ook heeft mijn eigen garage de auto even goed bekeken en is tot de conclusie gekomen dat is een prima aankoop heb gedaan en de goede motor gekozen heb (1.4 4 cil)
Daarnaast zit er in het achterlicht aan de passagierskant water, geen condens wat wel vaker voorkomt bij meerdere soorten auto’s. Nee er zit een laagje water in wat heen en weer deinst bij het bewegen/schommelen van de auto. Wanneer ik wat tijd heb zal ik de unit eens demonteren en kijken of ik de oorzaak kan vinden en wellicht kan repareren met bv een beetje transparante kit. Het demonteren is goed zelf te doen aan de achterkant. Voor de voorkant schijn je meer geduld te moeten hebben omdat de bumper er af moet. Dit heb ik eens uitgezocht omdat een koplamp een de voorkant wat schade heeft. Verder werkt het Achterlicht naar behoren. Zo Op het eerste gezicht is er namelijk niets te zien. De andere kant is trouwens kurkdroog.
Tenslotte zal ik me eens gaan verdiepen in winterbanden of 4-seizoenenbanden. De kleine moet natuurlijk wel veilig vervoerd worden!

Nu ik ongeveer 7 duizend kilometer heb gereden met de auto moet ik zeggen dat hij erg fijn stuurt. Er zitten iets bredere (215/45/r16) banden onder dan bij de meeste Ibiza’s met oa de 1.2 diesels die toch specifiek gebouwd zijn om zuinig te zijn.
Heerlijk het nemen van de rotondes en bochten. Je merkt echt dat je een hoop grip hebt. Oké is was natuurlijk een Corsa uit 2002 gewend...
het rijden van de lange stukken gaat heel relaxed zonder lawaai waarbij ik graag doorrijdt op de snelweg en de cruisecontrol op 140. Je kan rustig met elkaar praten. Je stapt uitgerust uit.
Ook de kleine stukken, waarvoor hij toch het meeste wordt gebruikt, zijn prima.
Wat ik wel wat mis is power. De volgende auto krijgt in ieder geval meer power. Maar voorlopig blijft de Ibiza nog even. Tot nu toe een heerlijke rijdersauto gebleken met erg veel kofferbakruimte. Ik zal proberen de review zoveel mogelijk bij te houden.
Verbruik houd ik mij niet mee bezig, zal dit dus niet zo nauwkeurig bijhouden. De volgende keer zal ik vermelden wat de boordcomputer aangeeft.

Apk/kleine beurt

  • 167.500 km

2 weken terug in de auto voor de apk geweest. Niks aan de hand behalve een lampje vervangen van de kentekenverlichting. Tijdens de kleine beurt is oa de olie (5w40), het filter vervangen, remvloeistof ververst en meer standaard werk en onderhoud verricht. Daarnaast nog aircoservice. Totaal €350,- ongeveer. We kunnen weer even rijden.
Verder geen vervelende dingen met de auto, hij rijdt lekker en je kan er af en toe even heerlijk een bocht of een rotonde mee smijten. Wel blijf ik erbij dat ik bij een volgende auto meer vermogen wil. Aangezien chippen of andere aanpassingen niet veel uit zullen halen bij deze motor (opgezocht op oa forum) laten we dit voorlopig zo.
Ohja, het klepje van de armsteun in kapot. Dit schijn je prima te kunnen bestellen via AliExpress. Dit is een bekend euvel bij deze armsteun van volkswagen, Seat enz. Altijd het proberen waard voor die €8 of ongeveer €50 bij de ‘gewone’ dealer.
Een nadeel aan de auto merk ik nu het weer meer donker is buiten, achterin zit geen verlichting. De kleine moet je hier dan met weinig licht vastzetten met de maxicosi en ondertussen ik z’n autostoel. Daarnaast is het natuurlijk niet een grote station maar de ruimte is achterin beperkt. De prima kofferruimte maakt het goed. Zolang er in de kinderstoel gezeten word en er geen benen achter de voorste stoelen hoeven is er niets loos.
Wellicht ben ik hierin vroeger verwend, je kan van alles zeggen maar bij de verschillende fiats die m’n ouders hadden konden ik en m’n broertje altijd ruim zitten tot volwassen aan toe.

Apk

  • 172.000 km

Bij de apk geen bijzonderheden. Alleen 2 nieuwe banden. All season banden van vredestein.
Daarnaast nog een lampje van de kentekenverlichting.
Bij de apk geen onderhoudsbeurt gedaan ivm de weinige kilometers afgelopen jaar. Wel zorg ik er voor dat ik de olie in de gaten houd. Nu een jaar na de beurt met nieuwe olie en filter 0 verbruik hiervan. Dus top!
De auto doet verder nog goed waar hij voor bedoeld is. Hij wordt alleen gebruikt voor de uitjes met het gezin en voor het werk van mijn vrouw ( 2 dagen).
Mocht er iets bijzonders zijn plaats ik weer een update. Anders tot de volgende apk.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens