Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 39.500 km |
Eerste review
- 39.500 km
Na meer dan 3 jaar rijervaring maar eens een review schrijven over mijn Seat Ibiza. Voor de volledigheid wel even vermelden dat dit geen E-ecomotive is, maar de "gewone" COPA-versie. Ik kon deze echter niet kiezen in de lijst met beschikbare modellen... Was dit de enige verkrijgbare versie in Nederland misschien? (ik woon in België) De 1.2 TDI is dezelfde, maar mijn wagen heeft geen Stop-start, banden met lage rolweerstand, gesloten gril vooraan,...
Dit is mijn eerste auto (nieuw gekocht in 2012), net voor de facelift. Daardoor toch een fikse korting bekomen bij de dealer en niet getwijfeld om deze te kopen. Met zijn 75 pk zeker geen scheurijzer, maar ik heb nooit het gevoel dat ik kracht tekort kom. Behalve in de bergen moet je wat meer toeren maken. De andere 2 wagens waarmee ik regelmatig rijd zijn een Opel Zafira 1.6 diesel en een Chrysler 2.2 CRD en de Seat vind ik toch het leukste rijden. De driecilinder maakt wel een typisch geluid dat niet door iedereen geapprecieerd wordt, al stoort me dit absoluut niet.
Ik heb al wat reviews gelezen waar m'n over technische problemen spreekt (EGR-klep,...), maar tot nu toe geen enkele storing gehad. Elk jaar (15000 km) krijgt hij onderhoud en in het begin is hij 1 keer terug geroepen naar de garage om de sluiting van de motorkap te vervangen uit voorzorg (ze neigen om open te gaan tijdens het rijden blijkbaar).
Over het verbruik kan ik enkel positief zijn. Ondanks dat het geen E-ecomotive is, haal ik nu gemiddeld 4.8 L/100 km (zie verbruiksmonitor). In de wintermaanden is dit wat meer door de koudere temperaturen en de winterbanden (tot 5.2 L/100 km) en de laatste maanden zit ik aan 4.5 L/100 km. De dagelijkse rit naar het werk is 12 km, maar de rest van de ritten die ik maak zijn minimum 40 km, dus kan de motor steeds goed opwarmen, wat positief bijdraagt aan het verbruik (en het geluid, want hij maakt behoorlijk meer lawaai koud dan warm).
Het interieur is in tegenstelling tot het exterieur minder geslaagd. Het is allemaal redelijk grijs en saai, maar het gebruiksgemak is wel top. Vooral de ruime koffer is een pluspunt. De ruimte op de achterbank daarentegen is minder riant.
Al bij al ben ik heel tevreden. Hij stuurt goed, rijdt vlot en heeft een lage gebruikskost. Ik hoop dat dit de komende jaren zo mag blijven!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Seat Ibiza
Uitgelicht aanbod

Seat Ibiza 1.2 TDI Style | 2e eigenaar | Dealer onderhouden | Climate control | PDC | Cruise control
- 2012
- 177.385 km

Seat Ibiza 1.2 Club | NL-auto | Nieuwe DB ketting! | Airco | Lichtmetalen velgen | Elek. ramen | Centr. deurvergr. | Metallic lak | 5 deuren |
- 2010
- 176.283 km

Seat Ibiza SC 1.2 TSI Style Panorama Clima Cruise Lm-Velgen NAP NL-Auto Volledig Dealeronderhouden!
- 2012
- 209.847 km
Lees ook

Seat Ibiza - Occasion Aankoopadvies

Klokje Rond: Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive (2010) - 305.038 km

Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2011)

Test: Seat Ibiza ST (2010)

Praktijkervaring Seat Leon: dit vinden eigenaren van hun auto

Lezersreacties (0)
Reageren