Renault Safrane 2.2i (1995)
Euro-parlementariër
Met zijn prijs van zo'n 55 mille is de Safrane 2.2i een relatief aantrekkelijk geprijsd alternatief in de hogere middenklasse. Zeker als je zijn prestaties daarbij in overweging neemt, maar daarover later meer. Zoals je van een Franse 'limousine mag verwachten biedt de Safrane een hoeveelheid comfort en luxe die je bij de concurrentie niet gemakkelijk voor dit bedrag aantreft. Zo behoren zaken als ABS, elektrisch bediende spiegels en zijruiten, twee airbags, buitentemperatuurmeter en stuurwielhoogteverstelling tot de standaarduitrusting. Alleen jammer dat het dashboardkastje in de strijd om de tweede airbag het onderspit heeft moeten delven. Bovendien biedt de Safrane als rechtgeaarde Fransman een bovengemiddeld comfort en ten slotte staat de stille, soepele viercilinder borg voor uitstekende prestaties.
Een ander aspect dat direct opvalt is de degelijkheid van het geheel. De grote Renault voelt aan als een Duits produkt; en dat mag zeker een compliment heten. Ook in het comfortabele rijgedrag voelden we op de achtergrond iets Duits-stevigs. Dit was bijna onmerkbaar - en zo hoort het ook - maar het gaf de Safrane iets vertrouwenwekkends. Zo helde de carrosserie in bochten minder over en hield de bips net iets meer 'feeling' met wat er onder de wielen gebeurt dan we bij andere Franse auto's gewend zijn. Prima!
Hoewel de Safrane 2.2i een respectabele 1349 kilo in de schaal legt, sleurt de 110 pk sterke viercilinder het voituur op de snelweg in 12,7 seconden van 0 naar 100 km/h. Geen overweldigende waarde, maar gezien gewicht en vermogen ook niet verkeerd. De fabriek geeft overigens 11,9 tellen op. Van 80 naar 120 km/h doet hij er 11,7 seconden over. Deze keurige waarde wordt bereikt in de vierde versnelling, maar ook in '5' heeft de 2.2i slechts een paar tellen méér nodig voor zo'n tussensprintje. De topsnelheid bedraagt volgens de fabriek 189 km/h en dat is voor in ons land eigenlijk meer dan genoeg. Aan de andere kant biedt het de bestuurder op lange buitenlandse ritten toch de mogelijkheid om stevig door te rijden. Zo kun je probleemloos vele uren 'kruisen' met een gangetje van tussen de 160 en 170 km/h. Geen centje pijn, want hij blijft nog relatief stil. Daarbij vertoont hij nog steeds een prima koersvastheid. Hooguit zou je kunnen zeggen dat het bekrachtigde stuur onder zulke omstandigheden wat ongevoelig aandoet. Daar is overigens weinig mis mee, maar het maakt duidelijk waarom Renault op de allerduurste Safrane-modellen een bekrachtiger monteert die zijn assistentie bij verhoging van de snelheid geleidelijk vermindert.
De netjes ontworpen voortrein houdt het vermogen uitstekend onder de duim; in lange bochten komt dat goed van pas bij lichte koerscorrecties met het gaspedaal.
Goed weggedrag
Ondanks zijn vrij lange veerwegen ten behoeve van het comfort is van overhellen in de bochten nauwelijks sprake en dus laat de forse Safrane zich heel lichtvoetig en betrouwbaar met hoge snelheden over bochtenrijke trajecten sturen. Mocht dat eens een beetje te enthousiast gaan, dan is er in uiterste instantie altijd nog het soepel werkende ABS-systeem om de zaak te redden. De remmen werken sowieso erg prettig: een licht pedaal, maar over het hele traject heel precies te doseren.
Het hele wezen van de Safrane is nadrukkelijk op een hoog comfort afgestemd. Het geluidsniveau is laag, de stoelen en achterbank zitten uitstekend, het uitzicht rondom is goed en het instrumentarium is uitvoeriger dan je op het eerste gezicht zou denken. Een plezierig detail van de Safrane is zijn relatief bescheiden brandstofbehoefte. Zo haalden wij een gemiddelde dat boven de 1 op 10 lag. En dat is gezien de sterk variërende rijstijl in een testweek, met tal van acceleratieproeven en hoge gemiddelden een keurige waarde.
Het is dan ook representatief voor iemand die niet treuzelt bij de stoplichten, stevig doorrijdt en over de grens het gaspedaal graag wat verder intrapt. Kortom, iemand die plezier wil beleven aan zijn auto die enerzijds een hoog comfort en een flinke representatieve waarde bezit en anderzijds heel goed kan meekomen met de snelle jongens in zijn klas.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Safrane 2.2i |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 24.708 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.165 cc |
Maximaal vermogen | 81 kW / 110 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 175 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.734 mm / 1.818 mm / 1.443 mm |
Wielbasis | 2.764 mm |
Massa leeg | 1.349 kg |
Laadvermogen | 511 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 674 kg |
Banden | 185/70TR14Prijzen |
Topsnelheid | 189 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,7 s (fabrieksopgave: 11,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |