Renault Mégane RS – 2006 – 332.815 km - Klokje Rond
Aan de looks ligt het niet
69 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Het had niet veel gescheeld of deze Renault Mégane RS was door de vader van Thomas Dijkstra ingeruild op een Modus. Thomas was net op tijd om dat te verhinderen en sinds die tijd ontfermt hij zich over de snelle Mégane. Hij probeert hem in showroomconditie te houden en technisch moet hij ook perfect zijn. Joep stuurt hem met een flinke lijst aandachtspunten weer naar huis.
Een beter tehuis dan bij Thomas Dijkstra kun je je als Renault niet wensen. Hij stamt uit een echte Renault-familie. “Mijn vader is begonnen in de werkplaats bij Simca, stroomde door naar een Renaultdealer en ging ook nog aan de slag voor het raceteam van Michael Bleekemolen”, vertelt hij. De hele familie van Thomas is doordesemd van Renault. “Ik kreeg er lucht van dat mijn vader deze Mégane RS wilde inruilen op een Modus, een betere auto voor zijn oude dag. Daar heb ik een stokje voor gestoken. Toentertijd reed ik een Mégane diesel. Die hebben we ingeruild op een Modus. Sindsdien staat deze RS bij mij voor de deur.”
Thomas vertelt dat hij zijn auto in concoursstaat probeert te houden. En we moeten zeggen: op het oog ziet de Mégane er prachtig uit. Speciaal voor de keuring liet hij nog een schade van een kleine aanvaring met een paaltje wegwerken. De verf is dus nog maar nauwelijks droog. Ook op technisch vlak houdt hij zijn auto goed bij. “Je kunt wel zeggen dat ik voor elk wissewasje bij de garage sta”, lacht hij. De verwachtingen voor de keuring zijn dus hooggestemd en met een beetje moeite geeft Thomas de sleutel af aan Joep. Het liefst zou hij met hem mee rijden, maar de proefrit doet Joep toch echt helemaal alleen. Bij het vertrek vanaf de parkeerplaats drentelt Thomas onrustig op en neer achter het raam. Een beetje verbazing is er wel, want al vóór vertrek zijn de eerste notities op het gele vel verschenen.
OVERSCHREVEN
Als Joep terug is van zijn proefrit is de eerste vraag van Thomas of hij iets van de chiptuning heeft gemerkt. “De man die hem vóór mijn vader had, heeft hem laten opvoeren tot tussen de 270 en 280 pk”, vertelt hij. Daar hoort Joep van op. “Volgens mij zit het vermogen erg dicht bij origineel.
Weet je zeker dat de auto niet ooit eens bij de dealer is geweest voor een ingreep waarbij die software zou kunnen zijn overschreven? Wat me wel is opgevallen, is dat je auto heel erg zacht is geveerd. Af fabriek hoort hij veel steviger op zijn pootjes te staan”, aldus Joep. Een paar duwen op de hoeken van de auto verraden het al: vier versleten schokdempers. Niet vreemd bij een auto met deze kilometerstand overigens.
Door naar de check onder de motorkap. Daar heeft Joep betrekkelijk weinig te mauwen. “Ik kan zien dat drie van de vier penbobines zijn vervangen. Dat is een zwak punt van deze auto. Het exemplaar dat er vanaf nieuw in zit, heeft nog een stickertje. Wel vreemd, want die vervang je doorgaans per vier. Verder is hij netjes bijgehouden. Het ziet er hier onverprutst uit.”
Als de auto omhoog gaat, komt er een verklaring voor de kritiek op de remmen. “Ik moest tijdens de proefrit flink hard trappen om de vaart eruit te krijgen, maar ik zie dat de remschijven aan de voorzijde tamelijk dun zijn en aan de achterkant zit er een flinke rand roest op. Die staan ook op de nominatie om te worden vervangen”, zo luidt het oordeel. Verder wijst Joep ons nog op een bijzondere constructie aan de uitlaat. “Die hangt natuurlijk vast met rubbers, maar bij Renault zijn ze zo slim om ook nog een touwtje te gebruiken. Als het rubber scheurt, blijft het uitlaatdeel aan het touwtje bungelen. Dat is precies wat er bij deze achterdemper is gebeurd. Kijk, die hangt er scheef onder.”
Als Joep de ophanging checkt, komt hij een probleem tegen waarvan Thomas al op de hoogte was. “Er is een stuurkogel versleten, wat de vrij vage besturing verklaart”, zegt de keurmeester. En daar blijft het niet bij. “De draagarmrubbers hebben ook hun langste tijd wel gehad”, zegt Joep. “Kortom, er is een boel ruimte voor verbetering bij deze auto.”
VERSLETEN
Dan nog de banden: aan de voorzijde zijn die flink versleten. “Eigenlijk hadden de winterwielen er al op moeten zitten, maar ik wilde graag deze reportage laten maken met de mooie zomerwielen erop”, zegt Thomas. “Deze banden worden in het voorjaar vervangen”, legt hij uit. Joep is echter onverbiddelijk. De voorbanden komen erbij op de gebrekenlijst. “Aan de achterkant zie ik dat de banden scheef afgesleten zijn. Daar doe je helaas niets aan, want er valt niets aan af te stellen. Misschien moet je eens een andere merk banden proberen om het probleem op te lossen.”
De feilloze staat die Thomas had verwacht, komt tijdens de keuring helaas niet naar voren. “Maar in beginsel is het een prima auto”, oordeelt Joep. “Als hij zou zijn voorzien van nieuwe draagarmrubbers, stuurkogels en schokbrekers, rijdt hij al een heel stuk beter.” Thomas heeft de gewoonte om alleen maar originele onderdelen op zijn auto te zetten. “Dan zit je vast aan de spullen van Renault Sport en daar weten ze wel van prijzen hoor. Ik denk dat je wel aan een bedrag met vier nullen komt”, aldus Joep. Desondanks is er geen haar op het hoofd van Thomas die eraan denkt de RS weg te doen. “Dit is een blijvertje. Komende tijd ga ik hem weer helemaal netjes maken. Geef die lijst maar mee ...”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Deze auto geeft bij remmen, sturen en accelereren geen gevoel van zekerheid. Rijden voelt als lopen op dun ijs: hij kan je elk moment verrassen. Om de RS weer in orde te maken, is een flinke investering nodig. De eigenaar wil graag reparaties met originele onderdelen. Remschijven en -blokken, schokdempers voor en achter en draagarmen met rubbers komen al op ruim € 2.400 exclusief montage. En er zijn meer mankementen …”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Mégane 2.0 16V T 225 RS |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 32.895 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 165 kW / 225 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 300 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.228 mm / 1.777 mm / 1.437 mm |
Wielbasis | 2.625 mm |
Massa leeg | 1.330 kg |
Laadvermogen | 470 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 650 kg |
Banden | 225/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 236 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,5 s |
Brandstofverbruik | 8,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 209 g/km |
Lezersreacties (69) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.