Renault Mégane 1.5 dCi 80 Dynamique Luxe (2003)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mégane 1.5 dCi 80 Dynamique Luxe |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Omdat ik met enige regelmaat het hele land doorkruis, was ik op zoek naar een prettige reisauto. Die heb ik gevonden in de Renault Mégane II 1.5 DCI (80pk) bij een autohandelaar in Gemert. Een geweldige auto vol handige electronische snufjes die het leven veraangenamen.
Het zijn d'r veel!!
Om u niet te vermoeien hier een selectie die mij het meeste aanspreken:
- Keyless-go
- Automatische verlichting
- Zelfdimmende binnenspiegel
- Bandendruksensoren
- Cruisecontrol
Andere dingen:
- Geweldige schijfremmen (was in het begin ff wennen)
- Stuurbekrachtiging (wordt door autoweek niet als pluspunt beschouwd)
- Tankklep met geïntegreerde tankdop
Het comfort en het geluidsniveau aan boord van de Mégane is prima in orde, na een rit van 330km kom je uitgerust aan op bestemming. De 80pk die de motor genereerd klonk in eerste instantie niet veel (tigra heeft 90pk), maar dit word door het koppel meer dan goed gemaakt. Ik heb in principe geen snelheidsduivel nodig, als je Nederland doorkruist rijd je toch de ene file uit en de volgende weer in.
Het ontwerp moet je aanspreken, maar ik vind het een hele mooie auto. Het model wijkt sterk af van de rest van de markt, en dus kan ik me goed indenken dat sommige mensen het niks vinden. Maar van ruimtegebrek in de kofferbak (waar je veel mensen over hoort) heb ik geen last. Dit is mogelijk te verklaren, ik heb namelijk geen gezin.
PROBLEMEN
’kleine’ voorgeschiedenis van uitzonderlijke slijtage:
98.838km Raammechanisme gebroken
122.363km Raammechanisme werkt niet + motorsteun gebroken + waterpomp lek
122.375km brandstoftank lek + Raammechanisme + tankontluchting werkt niet + uitlaatophanging gebroken
Mijn geschiedenis (vanaf 146.600km):
In het begin heb ik de auto door de wasstraat gereden, gevolg rechterportier volgelopen met water. Zelf gevonden dat er een plastic dopje ontbrak in de zijkant van het portier. Dopje besteld en geplaatst, probleem opgelost.
Last van piepende remmen. Ik ben hiermee naar Renault gegaan, daar vertelden ze mij dat dit een kinderziekte was. Dus niet op te lossen.
Ruitenwissermotor stuk gegaan, deze ook laten vervangen.
Het mechanisch slot in de linkerdeur naast de handgreep is los gaan zitten. Dit was vrij simpel te repareren.
Bij 181.500km was het glijlager van de krukas versleten en door het carter gaan slingeren. Gevolg een kromme krukas en €5500,- voor het vervangen van het motorblok (de auto is op dit moment nog net geen 5 jaar oud). De verklaring van de Renault garage op het hele gebeuren is dat de eerste eigenaar (leaserijder) waarschijnlijk niet zuinig met het blok is omgegaan. M.a.w. koude start en volgas de snelweg op.
De Renault garage heeft mij geadviseerd niet te snel over te gaan tot reparatie, ’als een jaar later de koppelingsplaten vervangen moeten worden is dat weer een fikse rekening’, werd me gezegd. Misschien heb ik het qua auto ff slecht getroffen, maar de adviezen bij Renault zijn goed. Ik heb nu een auto besteld bij een ander merk.
- Betrouwbaarheid2
- Prestaties3
- Comfort5
- Kosten1
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.