Renault Mégane Coupé-Cabriolet 2.0 16V Tech Line (2006)
Coupé-cabrio-koningin
De Renault Mégane Coupé-Cabriolet is marktleider in het segment van de 'zonne-wagens'. Het Franse model is alweer zo'n drie jaar op de markt. Het verschil met de nieuwe generatie opvouwbare stalen daken van de concurrentie is dat deze uit drie delen bestaan, waardoor er minder concessies hoeven te worden gedaan aan het design. Met een tweedelig dak zoals dat van de Mégane is het achterdek
niet geheel in verhouding met de rest van de auto. Een voordeel is echter dat het openen/sluiten van het Mégane-dak dankzij het simpeler mechaniek slechts 22 seconden duurt.
Wij reden met een Mégane Coupé-Cabriolet 2.0 16V Tech Line. Behalve een klapdak heeft de Mégane ook een glazen dakpaneel. Het kan niet worden geopend, maar wel worden verduisterd met een simpel gaatjes-rolscherm dat maar twee standen kent: gesloten of geopend. Dankzij de optionele leren bekleding en de gekozen kleuren-combinatie ziet het interieur er frivool uit, maar dat mag ook best in een auto waarbij je pal in het interieur kunt kijken. Andere leverbare extra's zijn stoel-verwarming en rolbeugels die bij een koprol omhoogschieten.
De zit is uitstekend: de stoelen moet je gewoon met de hand verstellen maar ze bieden goede zijdelingse steun. Het is duidelijk dat het interieur van deze CC echt geen vier volwassenen kan her-bergen. Eén passagier zou nog met de benen op de achterbank zijdelings vervoerd kunnen worden, al is het dan bijna onmogelijk om de veiligheidsgordel vast te gespen. Met het dak open meet de bagageruimte van de Mégane 190 liter. In gesloten toestand is dat 490 liter. Dan is de hoeveelheid opbergruimte dus vrij behoorlijk en kunnen makkelijk een paar koffers en/of weekendtassen worden vervoerd.
Phase II
Dat het moeilijk is om een cabriolet kraakvrij te maken, blijkt ook in de Mégane. Hij kraakt en zucht een beetje aan de linker zijkant. Het wordt wellicht veroorzaakt door beweging van de carrosserie of van een ruit. Zoiets was vroeger bij open auto's normaal, maar tegenwoordig mag dat toch niet meer.
De elektrische stuurbekrachtiging is licht en in het middengebied nog een beetje vaag, maar gelukkig niet gevoelloos. Het is dan ook één van de verbeteringen die Renault doorvoerde voor de Mégane Phase II, die dit voorjaar uitkwam. De Mégane wordt van huis uit geleverd met 16-inchwielen, maar onze testauto stond op 17-inchexemplaren. Bovendien was onze Mégane uitgerust met elektronische stabiliteitsregeling. Veel mensen ervaren de aanwezigheid van zo'n 'vangnet' als geruststellend. Je kunt je lekker uitleven, want de Renault stuurt ook op hogere snelheid gehoorzaam de bocht in en wijkt niet van zijn koers. Onderstuur is niet merkbaar, of je moet het wel héél bont maken. Ook bij twee snel op elkaar volgende bochten gedraagt de Mégane zich keurig. Het overheersende gevoel is 'Frans': lichtvoetig, frivool en meer op comfort gericht. Een kniesoor die in dat geval op een rammeltje hier of daar let. Deze Mégane geeft je echt een gevoel van 'hoera, vrij!' Misschien is het wel de stemming van een koningin die lekker in haar vel zit...
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Mégane C-C 2.0 16V Tech Line |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 32.550 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 99 kW / 135 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 191 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.355 mm / 1.777 mm / 1.404 mm |
Wielbasis | 2.522 mm |
Massa leeg | 1.365 kg |
Laadvermogen | 480 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 650 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,3 s (fabrieksopgave: 9,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,7 s / 6,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,6 s / 11,9 s |
Brandstofverbruik | 8,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 196 g/km |
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Een gezinscabrio voor een klein prijsje - Op Zoek Naar

Renault Mégane CC 2.0 16V T Tech Line (2006) - Klokje rond

Max Verstappen wint met flinke voorsprong in Monaco

Opel Insignia Grand Sport GSI Edition Bitter – In het Wild

Praktijkervaring Volkswagen Polo: dit vinden eigenaren van hun B-segmenter
