Renault Mégane C-C 2.0 16V Dynamique Luxe (2007)

autoreview

Renault Mégane C-C 2.0 16V Dynamique Luxe (2007)

Signalement

UitvoeringMégane C-C 2.0 16V Dynamique Luxe
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf167.000 km
KM-stand laatst233.861 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 167.000 km

De auto stond te koop bij een particulier via Marktplaats. Deze vorige eigenaar heeft de auto voor zover ik kan beoordelen goed behandeld. De auto is in eigen beheer onderhouden (eigen taxibedrijf) waardoor wel de onderhoudshistorie mist, wat wel jammer is. In de zomer van 2014 is de cilinderkop gereviseerd en gelijk aangepast voor het rijden op LPG (uitgevoerd bij een revisiebedrijf).

Voordat ik tot aankoop ben overgegaan heb ik 'm laten bekijken door een Renault dealer. Zij kwamen met 2 belangrijke punten: uitlaatgasemissie niet goed en overmatige olielekkage. Die olielekkage zou mogelijk komen door een niet goed geplaatste pakking na de revisie. Met deze punten ben ik naar de verkoper gegaan. Het uitlaatgasprobleem bleek een defecte Lambasonde te zijn (opgelost door de verkoper). De olielekkage heeft ze laten beoordelen door het revisiebedrijf en zij zeiden dat er niets aan de hand is. Bovendien gaf de eigenaar aan dat de auto geen overmatige olie verbruikt. Ik heb er ook nog eens naar gekeken en had het idee dat het niet meer was dan wat olie zweten. Ik ben toen tot de koop overgegaan en ben de trotse eigenaar van een prachtige CC met automaat op LPG geworden!

Eerste 12.000 km

  • 179.744 km

Ik heb de auto nu 5 maanden heb er zo'n 12.000 km mee gereden. Kon niet wachten tot het eindelijk een beetje goed weer was om het dak open te doen. Dat is toch wel heel erg leuk rijden! Wat wel opvalt is dat de auto direct minder stevig aanvoelt als het dak open is. Valt gelijk op aan de trillingen in de binnenspiegel, maar je voelt 'm ook meer wringen. Maar dat maakt me niet uit, het is nog steeds superleuk om open te rijden! Overigens heb ik nog wel een windvanger (windscherm) voor achter de stoelen gekocht (via Marktplaats) en dat scheelt een hoop koude wind rond je benen. Straks in de zomer ga ik die natuurlijk niet gebruiken, maar is nu wel lekker.

Met dat cognac-kleurige leer vind ik de auto er van binnen heel mooi uitzien. Staat ook heel mooi met het donkerblauw van de buitenkant. Overigens vind ik dat de auto er ook mooi van binnen uitziet door al het glas: glazen dak en de ramen in de deuren zonder stijl, prachtig! Ook dicht rijden is een feest! De stoel vind ik trouwens ook lekker zitten. Het veercomfort valt me wel wat tegen, maar misschien komt dat door de wat lagere 205/55/17 banden (zijn standaard op deze uitvoering, maar de minder rijke uitvoeringen hebben 16 inch banden met een hogere wang). De rest van het comfort is dik voor elkaar: verwarmde lederen stoelen, navigatie, 6 CD-wisselaar: ik red me wel!

Wat de ruimte betreft: ik zit meestal alleen in de auto, want ik gebruik de auto voornamelijk om naar m'n werk te rijden (Zeist - Den Haag). De bestuurdersstoel staat dan zo dat er niemand achter mij kan zitten (en ik ben ca 1,81 m). Met de kinderen op de achterbank (lekker met open dak een ijsje halen bij de MC-drive!) moet de stoel wat naar voren maar dat is goed te doen. Een volwassen persoon heb ik nog niet op de achterbank gehad, maar dat lijkt mij ook geen aanrader. Ik ben in de gelukkige positie dat mijn vrouw een leaseauto heeft wat ook onze gezinsauto is.

Wat de prestaties van de auto betreft: de automaat verpest het een beetje. Het is niet de meest verfijnde automaat die ik heb gehad. Het verbruik is ca 1 op 10 op LPG. Mijn vorige auto was een Alfa 166 3.0 V6 met een sportronic automaat (ook op LPG). Die verbruikte ca 1 op 9, maar bij veel stadsverkeer kon dat wel oplopen tot 1 op 5. Ik was dus wel wat verwend wat vermogen betreft (en het geluid van die V6 mis ik nog iedere dag...) en een hoog verbruik. Maar de automaat van de Alfa was een stuk beter. Maar goed, nu heb ik een cabrio en dat is ook wat waard.


Onderhoud/reparaties

168.886 km - olie verversen
Kort na de aankoop, bij km-stand 168.886, heb ik de olie + oliefilter laten verversen (bij een universele garage). De auto had net een nieuwe APK toen ik 'm kocht, maar ik weet niet wanneer de olie voor het laatst ververst is, dus daarom maar laten doen. Vorige week heb ik olie bijgevuld: ca 0,7 liter. Dat is dus een olieverbruik van 0,7 l /11.000 km, oftewel niks om je zorgen over te maken. De auto lekt dus ook geen overmatige olie zoals de Renault dealer vond.
Overigens kwam ik er bij het bijvullen achter dat de universele garage niet bepaald de goedkoopste olie in de motor heeft gedaan. Ik keek op het kaartje en het bleek Castrol CDGE olie te zijn. Dat verraste mij positief!

ca 177.000 km - linker raam defect
Lekker het dak open...en toen wilde het portierraam aan de bestuurderskant niet meer naar beneden! Balen! Bij een universele garage kon ik er bij blijven toen zij de bekleding demonteerden om de diagnose te stellen. Overigens hadden zij al het idee dat het waarschijnlijk de regelcomputer op het raammechanisme defect zou zijn (zou een kwaal zijn van de Megane). Na demontage en testen/meten deed het raam het plotseling weer! Diagnose: ik heb geluk en het was vermoedelijk een slechte verbinding. Stekkers nog wat stroever gemaakt en de boel weer in elkaar gezet. Tot op dit moment geen problemen meer gehad, pfff! Reparatiekosten: 30 euro.

Behalve het raam heb ik dus de afgelopen 12.000 km geen problemen gehad en voelt de auto heel goed. Ik ben er blij mee!

Grote beurt en APK

  • 192.250 km

Grote beurt + APK uit laten voeren. Omdat de onderhoudsgeschiedenis niet geregistreerd is heb ik de twijfelgevallen ook laten doen: dus 4 nieuwe bougies, remvloeistof verversen en alle filters. Bovendien nieuwe ruitenwissers. Gelijk de winterbanden er weer onder. Voor de APK moest (naast de ruitenwissers) ook een stuurkogel vervangen worden en daardoor ook uitlijnen. Dat had ik eerder moeten laten, want hij rijdt nu veel lekkerder! Hij was soms wat zoekerig bij het rijden over een witte streep en dat is nu helemaal weg. Op naar de volgende 25.000 km!

Jaarlijkse beurt + APK

  • 219.818 km

Het was weer tijd voor de jaarlijkse beurt. Er zijn buiten de gebruikelijke dingen als olie e.d. nog de voorremmen (blokken + schijven) vervangen. Dit jaar 1 "storing" gehad: Begin 2016 deed 1 van de koplampen vreemd. Hij knipperde soms en deed dit steeds vaker. Dit bleek een teken dat de Xenon-lamp aan het eind van zijn leven was, dus die is vervangen.

En toen was het over...

  • 233.861 km

Helaas is er een vroegtijdig einde gekomen aan de auto. wachtend voor een verkeerslicht rijdt er iemand achterop die met z'n navi bezig was. Schade: ca 10.000 euro, oftewel total loss. Ik moet zeggen dat ik wel een goede prijs heb gehad van de verzekering dus ik kan weer op zoek naar wat anders.
Overigens heb ik de auto te koop zien staan bij de opkoper van schade auto's. Bij de omschrijving staat "..met lichte achterschade..". Tja, wat zal ik er van denken.
In elk geval heb ik een hoop plezier van de auto gehad!

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens