Renault Grand Espace RXT 3.0 V6 24V (1999)

Ruimte-express

Renault Grand Espace RXT V6 24V
Ooit, al weer lang geleden bracht Renault de Espace op de markt, de eerste echte ruimtewagen die trendsetter was voor een hele reeks volgelingen. Voor deze test gingen we met de Grand Espace nog wat groter, compleet met nieuwe V6.

Hoewel de jongste generatie Espace duidelijk trekjes heeft van de voorgaande modellen, vinden we het een eigentijds en gelikt model. Hij kan worden geleverd in een normale versie en als door ons geteste Grand Espace. Renault kiest bij de indeling van het interieur voor allemaal losse stoelen en zet er twee voorin, drie erachter en twee stuks helemaal achterin. Overigens levert Renault de Espace standaard met vijf zitplaatsen; twee stoelen extra kosten voor onze testauto zo'n f 3500 meer. Naar achteren stappen gaat in de Grand Espace gepaard met enkele hindernissen. Daarnaast kun je niet naar achteren doorlopen bij een zevenpersoons bestoeling. Wel is het interieur, door de gemakkelijk hanteerbare losse stoelen, oneindig te varieren. De middelste stoelen zijn ook traploos horizontaal verstelbaar doordat ze op een sledeconstructie staan. De Espace is de absolute kampioen in flexibiliteit.
De immense hoeveelheid bergvakken getuigt van een doordacht concept. De opvallende topper is een door de airco gekoeld dashboardkastje van 33 liter inhoud, maar ook vakken in de vloer. Of die verplaatsbare asbak die in vrijwel iedere bekerhouder past. Tafeltjes aan de voorstoelen waaraan kinderen kunnen spelen en hun drinkbeker onder handbereik hebben. Of een achterruit die apart open kan zodat niet voor elk wissewasje die hele klep open hoeft. Of de mogelijkheid een glazen schuifdak en twee uitneembare glazen dakpanelen te bestellen. Of de zes rolgordijnen zodat het hele achtercompartiment tegen teveel zonlicht kan worden afgeschermd. Of zes leeslampjes en een afdekking voor de bagageruimte. Of een geluidsinstallatie met afstandsbediening zoals thuis bij de tv.

De commandopost

Ronduit futuristisch van snit is de vormgeving van de cockpit. Alle rijinformatie wordt midden onder de voorruit op een digitaal scherm weergegeven; overigens missen we wel een toerenteller. De klimaatregeling zit uiterst links op het dashboard; voor de passagier zit een separate temperatuurregeling helemaal rechts. De keuzehendel voor de automaat zit aan de stuurkolom. Renault heeft echt gestreefd naar maximale bergruimte in het dashboard en de praktische bruikbaarheid heeft daar nauwelijks onder geleden. Doordat het digitale paneel in het midden ver naar voren zit, hoef je je blik niet heel ver af te wenden. Alleen zou een ander kleurtje voor de snelheidsmeter de duidelijkheid ten goede komen. Daarnaast zijn alle gebruikte symbolen op het dashboard niet even duidelijk. Het dashboard is uitgedost in deels stoffen bekleding met een smaakvol patroontje. De zetels zijn van het prettige soort: niet te hard, niet te zacht en goed steunend. De Espace is met zijn krachtige drieliter V6 een echte topper. Hij is heel snel en lust daar best een slokje voor (1:7,7). De motor is enorm soepel en de eraan gekoppelde elektronisch gestuurde viertraps automaat een prettige, al kan het beter. Het duurt even voor de schakelcommando's zich hebben aangepast aan een veranderde rijstijl, en als je plotseling van het gas gaat, duurt het naar onze smaak te lang voordat de automaat doorschakelt. Daar zou enige fijnafstemming een prettige aandrijflijn nog mooier maken. De Espace laat een fraaie zescilinderroffel horen als zijn bestuurder echt haast krijgt. Schijnbaar moeiteloos is de auto in staat tot ongelofelijk hoge reisgemiddelden waarbij de inzittenden weinig merken van de hoedanigheid van het onder hen doorzoevende plaveisel. Je krijgt evenwel genoeg informatie via de nauwkeurige en directe besturing. Remmen doet hij ook uit de kunst: een hoge vertraging en een kaarsrechte, korte remweg. Zelfs sportief bochtenwerk is mogelijk, al helt de auto wel wat meer over dan een normale personenwagen en wil het binnenste wiel best ietsje spinnen als alle peekaas worden aangewend. Deze Grand Espace V6 is als razendsnelle reiswagen voor zeven man een absolute aanrader: hij klopt gewoon helemaal.
Renaultdealers verlangen voor de Grand Espace V6 24V RXT het lieve sommetje van f 97.000. Maar daarvoor krijg je dan wel een uitstekend uitgebalanceerde, imponerend snelle, zeer goed rijdende zevenzits expres. Daar zouden wij echt nog even voor doorsparen.

Signalement

Merk Renault
Model Grand Espace RXT 3.0 V6 24V
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 43.969

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.946 cc
Maximaal vermogen 140 kW / 194 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 267 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 78 l
Lengte / breedte / hoogte 4.787 mm / 1.810 mm / 1.692 mm
Wielbasis 2.872 mm
Massa leeg 1.695 kg
Laadvermogen 815 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden215/65R15Prijzen
Topsnelheid 206 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,2 s (fabrieksopgave: 10,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,8s
Brandstofverbruik 11,6 l/100km
CO2-uitstoot 273 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum