Renault Grand Espace RXE 2.0 16V (1999)

autoreview

Renault Grand Espace RXE 2.0 16V (1999)

Signalement

UitvoeringGrand Espace RXE 2.0 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf192.400 km
KM-stand laatst192.400 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

III van 4

  • 192.400 km

Meest recente toevoeging staat onderaan!
------------------------------------------------------

Dit is inmiddels mijn 4e espace. 2 types espace 1 gehad, 1 type espace II en dan nu de espace III. De III is gemaakt van 1996-2002 waarbij de Grand uitvoering vanaf 1998 is gemaakt. Het gaat hier om een grand espace 2.0 16v RXE handgeschakeld uit 1999 in de kleur 'Verte Lichen', een merkwaardig soort lichtgroen metallic.

Deze werd verkocht als zijnde de RXT uitvoering maar bleek eenmaal thuis eigenlijk een RXE te zijn. RXT is iets luxer maar het scheelt niet veel. Type staat niet op de auto, je moet al exact het uitrustingsniveau kunnen identificeren/controleren tijdens de koop, ondoenlijk zonder een folder uit dat jaar. Echter, luxer betekent bij een Espace ook vaak meer problemen dus ik vond het niet erg.

Mijn oude espace II was een -vrij zeldzame- handgeschakelde v6 en die combo had ik het liefst ook gezien in de III, maar die v6 is alleen geleverd met icm een automaat. Renault auto's zijn onvoorspelbaar maar de automaten niet, die gaan namelijk vroeg of laat altijd stuk dus was ik met de III veroordeeld tot de sterkste 4 cilinder benzine motor met een handbak, en dat is een 2.0 16v. Op zich geen probleem, die levert 140pk en mijn oude v6 150pk, dus dat scheelt niet zoveel. Ook is de v6 van de III wat minder aantrekkelijk: lastige distributiewissel, lastig aan te sleutelen en wat andere specifieke problemen.

De Espace IV zit nu ongeveer in het zelfde prijssegment(!) maar is mijns inziens minder aantrekkelijk want volledig van staal en vele malen zwaarder.

De Espace III is namelijk de laatste afstammeling van befaamde Matra polyester bloedlijn: een klassiek gegalvaniseerd chassis met polyester opbouw, net zoals de I en II. Alleen, in tegenstelling tot zijn voorgangers, is hier de motorkap van staal ipv polyester. En natuurlijk, die roest dan dus ook. Overigens zijn de binnenkanten van de deuren ook van staal, maar dat was bij de oude espaces ook al zo. Ook die kunnen trouwens enorm roesten bij de I en de II, bij deze III zijn ze gelukkig nog knap.

Zoals gezegd, dit is een 'grand' uitvoering en dat betekent dat deze 27cm langer is dan een reguliere espace, die ook al niet bepaald mid size genoemd kan worden. Altijd doen, qua wegenbelasting scheelt het niets en ook niet meetbaar qua meerverbruik. Het maakt er wel een slagschip van, er staat uiteindelijk een imposante berg plastic op de oprit.

Ik gebruik espaces als klusbus. Dus stoelen er uit, klusmateriaal er in, en rijden tot ze uit elkaar vallen of tot ze op de draad versleten zijn. Als ze op zijn koop ik weer een ander. De staat van de auto maakt mij derhalve niet zoveel uit en het feit dat dingen het niet (meer) doen of er spontaan af vallen ook niet. Met zo'n instelling kan je een oude espace rijden, anders gaat het niet, want er mankeert *altijd* wel wat aan een oude espace. Het gaat er om dat de problemen beheersbaar en oplosbaar blijven voor een gemiddelde DIY'er.

Dit exemplaar heeft 192.000km op de klok, is 19 jaar oud en heeft nog maar 2 eigenaars gehad. Dat is bijzonder weinig voor zijn leeftijd. Veel vorige eigenaars is meestal een slecht teken, maar vaak inherent aan oude auto's. Er zit een -soort van- onderhoudshistorie bij maar ik kon zelf al zien dat er veel was vervangen en de auto tamelijk goed was onderhouden. O.a. recente koppelingset, uitlaat van voor tot achter, kachelradiator (altijd zwak punt bij Espaces), verse olie en filter. Voor mij voldoende redenen om deze aan te schaffen.

Dat wil niet zeggen dat dit een probleemloos exemplaar is. De versnellingsbak zingt een beetje op hogere snelheden, de distributieriem moet vervangen worden (met eigenlijk de waterpomp er bij), de motor maakt een dieselachtig geluid stationair (nokkenastandwiel, bekend probleem) en het koppelingspedaal gaat vrij zwaar. Dan heb ik het ergste wel genoemd. Maar daar was de aanschafprijs (550 euro) ook naar. Komende tijd zal ik wat dingen gaan oppakken, maar de auto is in ieder geval rijdbaar. De kleinere details (mistlampen die niet werken, interieurdelen die er af vallen en nog wat dingetjes) interesseren mij niet.

Het zijn niet alleen drama's. De auto ziet er erg netjes uit voor zijn leeftijd en ook het interieur is netjes, airco werkt, prima onderstel, alle electrische gadgets werken (nog). Interieur doet wel wat weird aan met zijn centrale jaren 80 digitale dashboard, bizarre vormgeving, veel stofjes met motiefjes en bergen plastic. Ik kreeg er een hoog Fischer-Price gevoel bij. Laten we het Franse charme noemen. Het meeste valt in de loop der tijd toch wel vanaf.

Zo'n III rijdt enorm comfortabel en wat dat betreft stukken beter dan de I en de II, een wereld van verschil. Dat is dan ook het enige, verder is het gewoon weer een voortzetting van de I en II ellende zover ik kan zien, Franse ingenieurs ontwerpen auto's met een beperkte levensduur en leren werkelijk niets van het verleden. Ze zien het feitelijk als wegwerpartikelen. Merk je ook aan de onderdelenleverantie. Probeer maar eens een specifiek onderdeel van een espace II (1991-1996) bij de renault dealer te bestellen, lukt je niet. Vaak valt een hatelijk minzaam lachje van de receptionist je ten dele.

We gaan het met deze meemaken. Ik zal een verslag bijhouden van de kilometers met natuurlijk de bijbehorende problemen. Moge de Espace goden mij bijstaan.

---------------
pakweg 5000km verder
---------------
Met een oude Espace (eigenlijk elke oude fransoos) moet je niet verwachten om 5000km probleemloos te kunnen rijden en daar is deze auto zeer zeker geen uitzondering op. Ondanks het goede onderhoud van de vorige eigenaar en de relatief goede staat begon de ellende al weer snel.

Vrij kort na aanschaf viel de stuurbekrachtiging uit en vervolgens een flinke plas olie op straat. Retourleiding van de stuurbekrachting lek gegaan. Gelukkig de retourleiding dus was nog op te lossen met een stukje inkorten en een slangenklem. Eerlijk is eerlijk, het was de auto eigenlijk niet aan te rekenen want de leiding was doorgesleten door een onoordeelkundige bevestiging, waarschijnlijk bij het vervangen van de koppeling niet goed door de garage terug gemonteerd. Voordeel is wel dat alle olielekkages (bak was altijd al nat aan de onderkant) nu in 1 keer lijken opgelost, kennelijk lekte de leiding al een tijdje.

Tijdens de winter begaf de accu het, vervangen voor 2ehands exemplaar.

Het is verbijsterend om te merken hoeveel identieke problemen Espaces houden door de jaren heen. Bijv. waterlekkage in interieur. Al mijn vorige Espaces hadden last van 1 of meerdere -overigens bijzonder lastig op te lossen- waterlekkages en ook deze auto is daar helaas geen uitzondering op. Al diverse dingen geprobeerd, voorruit afgekit aan bovenkant en de dakrails gedemonteerd en afgekit, maar de lekkage blijft. Je moet er maar mee leren leven denk ik. Voordeel van deze espace is dat hij een werkende airco heeft, dus voorraam ontwasemt snel. Dat was vroeger -zonder airco- altijd een heel verhaal met al die lekkages. En de auto is qua staal gegalvaniseerd, dus lekkages kunnen lang aan zonder gelijk gaten in de vloer tot gevolg te hebben.

Ik hou regelmatig onderdelen van het interieur in mijn handen, da's ook herkenbaar. Gewoon terugklikken totdat alle clips zijn afgebroken.

Deurenvangers beginnen te knakken en de scharnierpennen van de bestuurdersdeur zijn versleten, ook bekend issue. Omdat deze specifiek Renault zijn moeten deze via de dealer besteld worden. Waar ik al zo bang voor was bleek inderdaad zo te zijn: er is via de dealer voor deze Espaces werkelijk geen schroefje meer te krijgen bij de dealer. 10 jaar na de laatste productiedatum wordt bij de dealer/importeur/fabriek alles overboord gedonderd. Eens kijken of ik op de sloop goede pennen kan krijgen van andere deuren, bijv. achterportieren worden minder gebruikt en hebben dezelfde pennen. Anders maar op een draaibank nieuwe draaien. Dit is mede de reden dat je een -oudere- Franse auto eigenlijk nooit moet kopen, de onderdelenvoorziening is rampzalig (specifieke onderdelen via de dealer dan).

Soms, na het nemen van een afrit op een snelweg, sloeg de motor af bij het direct stoppen voor bijv. een verkeerslicht. Stelmotor stationair toerental is hierop vervangen. Dit onderdeel komt zo vaak voor dat het voor een paar euro op Aliexpress is te krijgen. Je kunt er trouwens lastig bij.

Auto startte een enkele keer niet terwijl startmotor wel draaide, BDP sensor (krukassensor) vervangen, zelfde Aliexpress verhaal..

Al eerder gezegd, de auto maakt een dieselachtig geluid als hij warm is. Is bekend 2.0 16V probleem, het beruchte verstelbare nokkenastandwiel oftewel dephaser pulley. Neem ik mee met het vervangen van de distributie.

De auto had namelijk wel goed onderhoud gehad maar ik wist voor aanschaf dat de distributie er aan zat te komen. Ik controleer dan ook gelijk de rest er om heen want rond de 200dkm zit er -in mijn ervaring- altijd veel aan te komen. Het bleek inderdaad dat de spanrol van de multiriem forse speling had en ook de waterpomp. Besloten om alles in 1 keer te vervangen, dus complete distributieset, waterpomp, nokkenastandwiel en spanrol+geleiderol van de multiriem. Multiriem zelf was nieuw dus die hoefde niet. Een paar avondjes slim googlen op onderdeelnummers bracht de totaalprijs hiervan op slechts 188 euro incl. btw/verzendkosten voor grotendeels originele onderdelen...hier zie je het voordeel van Renault, het gaat allemaal wel stuk maar het kost dan allemaal nieuw ook geen drol. Ik raad overigens iedereen aan om geen onderdelen te kopen bij Brezan/Cartal/Rijsbergen en andere automotive zaken, op internet is het (meestal in het buitenland) allemaal veel goedkoper te krijgen. Zelfs met -meerdere keren- bijkomende verzendkosten. Ik heb de meeste van de onderdelen uit Polen en Duitsland laten komen. Ter vergelijking, een geleiderol kostte bij Brezan 64 euro en op ebay 6,69...voor identiek merk. Je wordt in Nederland getild waar je bij staat.

De auto heeft al een paar flinke vrachten te verstouwen gekregen, af en toe ooko met een zware aanhanger. Gaat goed, de motor lijkt krachtig genoeg, ik moet iets vaker terug van 5 naar 4 t.o.v. de oude V6 voorganger. Verbruik weinig van te zeggen maar niet superzuinig of zo. Rijdt lekker soepel en comfortabel, goede stoelen. De losse achterstoelen verkocht op mp, viel nog niet mee om die te verkopen, de auto lijkt uit de gratie te raken. Niet raar als je bedenkt dat de auto al sinds 2003 uit productie is en de levensduur van Franse auto's sowieso gewoon veel korter is dan die van bijv. Duitse of Japanse.

Terugkijkend weinig bijzonders dus, er is niks nieuws onder zon, alles is 'la vie de l'espace propriétaire'.

---------------
199.999
---------------
Bijna 5 jaar verder en net nog geen 2 ton op teller. De kilometers gaan niet zo hard. De problemen natuurlijk wel. Zelfs als ze stilstaan gaan ze stuk. Even in het kort wat er tot nu toe aan gebeurd is:

- eindelijk de waterlekkage op kunnen lossen, kwam via afdichtrubber voorportier in de A en B stijlen terecht. Wat een uitzoekwerk!
- ineens flinke brandstofgeur als je naast de auto stond. Dit bleek, na lang zoeken, te liggen aan de connectie van de opvoerleiding bovenop de tank. De retour, brandstofpomp en aanvoer zitten in een soort unit en daar lekte een deels gebroken nippel. Hele brandstoftank moet er onder vandaan om dit op te lossen. Gelukkig is dit nog aftermarket te krijgen, dealer lacht je hartelijk uit. Dit probleem schijnt trouwens vaker voor te komen.
- beugels van de brandstoftank waren doorgeroest, zelf maar nieuwe gemaakt
- accu stuk, ik heb er een nieuwe Exide van 77Ah in weten te persen (af fabriek 62Ah)
- 2 voorbanden 205 65 R15 vervangen, die maat is wat lastiger te krijgen tegenwoordig maar marktplaats is your friend voor goedkope banden
- cv afstandbediening regelmatig problemen. Soms helpen nieuwe batterijen, soms niet..
- achterklepsluiting zat vastgeroest, alles uit elkaar gehaald en gesmeerd
- rand motorkap vertoont steeds meer bubbels (=roest), laten we nog even zo
- stationair toerental wisselt vaak, zeker bij vrij koud weer. Nog geen oplossing.
- alle deurvangers en scharnieren gesmeerd want knakte en knapte bij het leven
- achterklep schade, zelf gerepareerd en gespoten.

Het is niet allemaal ellende: hij start altijd en rijdt prima, zeker nu met de nieuwe banden. Airco doet het goed. Geen olielekkage. Goed werkpaard. Mis alleen soms cruise control.

3,3
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens