Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Renault
  • Clio

Renault Clio RN 1.2 (1998)

Gooi naar de top

Renault Clio RN 1.2 (1998)
  • Autotest
1 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Bol en rond - de jongste Clio waar Renault zo veel van verwacht. De één vindt de voorkant prachtig en de achterkant minder geslaagd. Weer een ander vindt precies het tegenovergestelde. Laten we snel gaan rijden.

Voor deze test hebben we gekozen voor de basismotorisering. Die kennen we al langer. De Twingo heeft hem, en ook in de vorige Clio kwamen we hem tegen. We praten namelijk over de 1,2-liter viercilinder benzine die volgens de berichten 60 pk zou moeten leveren. Daarmee volbrengt de Clio de 0-100 in 15,1 seconden. Bij de tussensprints heeft zijn 1.2 het echter moeilijk. De 13,5 seconden in vier vonden we nog acceptabel, maar de 22,2 seconden die het in vijf duurde, vonden we toch echt aan de lange kant. De Clio komt dan met 93 Nm bij 2500 tpm eigenlijk een flinke handvol Newtonmeters (=trekkracht) tekort. Dan de topsnelheid. Bij Renault beloven ze 160 km/h; de teller houdt het bij dik 170 voor gezien. Dan het verbruik. Dáár scoort de Clio wel! Ons gemiddelde voor de Fransman bedroeg een zeer zuinige 1:13,5.
Aan het onderstel van de Clio is ten opzichte van zijn voorganger niets dramatisch gewijzigd en dat vertaalt zich in een prima weggedrag. Renault heeft comfort echter wel als uitgangspunt genomen en dat resulteert weer in een vrij sterke overhelneiging. Gelukkig lijdt het weggedrag daar niet echt onder. De Clio is mooi stabiel en in verregaande mate ongevoelig voor abruptheden als van het gas gaan en scherpe stuurbewegingen. De Clio stond in dat opzicht goed bij ons bekend en blijft zo.
Over het schakelen hebben we een aanmerking: bij de Clio zit de vergrendeling van de versnellingen niet helemaal snor. Een iets te snel genomen drempeltje is vaak al voldoende om er voor te zorgen dat de pook in de vrij-stand schiet. En daarmee zit je dan gelijk met een loeiende motor. Komt niet lekker over bij omstanders...

Slechte zitpositie
Laten we eens bekijken hoe we in de Clio zitten. Is de werkplek in orde, komen de passagiers een beetje mee, dat soort dingen. Jammer maar helaas: over de Clio in deze RN-uitvoering zijn we niet tevreden. Dat de stoelzittingen wat aan de korte kant zijn, vinden we niet prettig, maar wat we echt ernstig vinden is dat het stuur domweg te laag staat. En daardoor komen we echt in de knoop met onze onderdanen. Niets aan te doen: noch stoel, noch stuur is in hoogte verstelbaar. De enige mogelijkheid is de stoel wat verder naar achteren te schuiven, maar de ideale zitpositie is gewoon niet te vinden. Er gloort echter hoop aan de horizon, want voor (slechts) f 300 extra zijn zowel stuur als stoel in hoogte verstelbaar. Ons advies: gooi die f 300 er maar tegen aan. Je bent dan als bestuurder gelijk een stuk beter af. Wel willen we even de hoofdsteunen van de Clio prijzen: die zijn over een enorme lengte in hoogte te verstellen waardoor iedereen de voor hem/haar juiste instelling kan vinden.
Maar hoe zit het met de passagiers? Renault belooft weliswaar meer hoofdruimte achterin de nieuwe Clio, maar die hebben wij niet echt terug gevonden: vanaf 1,80 zit je met je hoofd tegen het dak. Dat schrijven we voor de volle 100% toe aan de sterk aflopende daklijn van de Clio. Staat goed, maar zit slecht. Renault heeft voor de Clio een interieur ontworpen dat er een stuk compacter uitziet dan in de voorganger. 't Is allemaal nogal bol en rond en daarmee loopt het interieur mooi in de pas met het uiterlijk van de Clio. Wat ons echter een beetje tegenvalt, is het overvloedige gebruik van zo'n beetje de hardste plastic-soort die we de laatste tijd zijn tegen gekomen. Voelt niet lekker aan en ziet er niet geweldig uit. Valt onder de categorie schoonheidsfoutjes. We zijn wel tevreden over de rest van de bekleding. Op de stoelen zit fraai velours in frisse kleuren. Zoals gezegd: onze Clio was een RN - da's één stapje boven de basisuitvoering. Echt luxueus was hij niet, maar we waren wel aangenaam verrast door de centrale vergrendeling met 'bliep' en door de vertraagde uitschakeling van de binnenverlichting. Vooral dat laatste zie je eigenlijk alleen maar op grotere en luxueuzere auto's. Verder beschikt de Clio over getint glas en meegespoten bumpers en een airbag. Niet standaard, maar wel aan te bevelen is de stuurbekrachtiging. De Clio 1.2 RN staat voor zo'n f 24.000 in de prijslijst en is daarmee netjes geprijsd. Helaas is de zit onder de maat en ook motorisch komt hij niet helemaal mee. Voor de rest: een goede auto.

Signalement

Merk Renault
Model Clio RN 1.2
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 11.569

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.149 cc
Maximaal vermogen 43 kW / 60 pk bij 5.250 tpm
Maximaal koppel 93 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 3.773 mm / 1.639 mm / 1.417 mm
Wielbasis 2.472 mm
Massa leeg 855 kg
Laadvermogen 565 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 475 kg
Banden165/65R14Prijzen
Topsnelheid 160 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 15,1 s (fabrieksopgave: 15,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,5 s / 22,2 s
Brandstofverbruik 6,2 l/100km
CO2-uitstoot 146 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Renault Clio
Renault Renault Clio

PRIVATE LEASE Renault Clio

INFO
Renault
Renault
Renault Clio TCe 90 Equilibre (5D/5H)
€ 324
Bekijk nu ⟩
ANWB
ANWB
Renault Clio TCe 90 Energy Limited (5D/5H)
€ 379
Bekijk nu ⟩
Alphabet
Alphabet
Renault Clio TCe 90 Equilibre (5D/5H)
€ 419
Bekijk nu ⟩
Renault Clio in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Renault Clio 1.4 RN MAX *open dak *vijfdeurs *eerste eig.

    Renault Clio 1.4 RN MAX *open dak *vijfdeurs *eerste eig.

    • 2000
    • 95.814 km

    € 1.490

    Renault Clio V6 3.0-24V RS | Phase I | Origineel Nederlands | Volledige historie

    Renault Clio V6 3.0-24V RS | Phase I | Origineel Nederlands | Volledige historie

    • 2001
    • 126.656 km

    € 44.500

    Renault Clio 1.4 RN MAX | Nieuwe APK | Garantie |

    Renault Clio 1.4 RN MAX | Nieuwe APK | Garantie |

    • 1999
    • 147.669 km

    € 1.150

Meer Renault Clio occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Renault Clio V: Prijzen bekend

    197
    • 2 november 2020
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Clio specificaties
  • Renault Clio occasions
  • Renault Clio video's
Advies en informatie
  • Renault Clio tests
  • Renault Clio gebruikersreviews
  • Renault Clio index
PREMIUM
Renault 5 Turbo (1980) & Clio V6 Phase I (2000) - Reportage

Renault 5 Turbo (1980) & Clio V6 Phase I (2000) - Reportage

De Renault 5 Turbo en de Clio V6 zijn zielsverwanten. Gescheiden door 20 jaar in de tijd, maar...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Clio Estate TCe 90 Energy Intens (2016)

    Renault Clio Estate TCe 90 Energy Intens...

    2
    • 17 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Clio Estate TCe 90 Energy Intens (2018)

    Renault Clio Estate TCe 90 Energy Intens...

    • 10 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Intens (2020)

    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Intens (2020)

    4
    • 2 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Zen (2021)

    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Zen (2021)

    5
    • 25 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Clio TCE 100 Dynamique (2007)

    Renault Clio TCE 100 Dynamique (2007)

    • 19 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Clio S 1.4 (1993)

    Renault Clio S 1.4 (1993)

    • 5 september 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Clio TCe 90 Energy Dynamique (2015)

    Renault Clio TCe 90 Energy Dynamique (2015)

    1
    • 23 augustus 2021
meer reviews
Renault Zoe - 2013 - 187.101 km - Accudegradatie

Renault Zoe - 2013 - 187.101 km - Accudegradatie

246

Halverwege 2020 is de oude Renault Clio van Robert Pennings aan vervanging toe. Bij de school...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Renault introduceert speciale uitvoering voor (plug-in) hybride modellen

    Renault introduceert speciale uitvoering...

    15
    • 1 juni 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een occasion voor gezin met twee jonge kinderen

    Op zoek naar ... een occasion voor gezin...

    112
    • 26 mei 2022
  • Achtergrond
    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber Gezocht

    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber...

    27
    • 16 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar een compacte stationwagon

    Op zoek naar een compacte stationwagon

    36
    • 21 november 2021
  • Nieuws
    Renault Clio 16v vs. VW Polo G40 vs. Peugeot 205 GTI - Uit de Oude Doos

    Renault Clio 16v vs. VW Polo G40 vs. Peugeot...

    37
    • 11 augustus 2021
  • Hyundai i20 vs. Renault Clio E-Tech

    Hyundai i20 vs. Renault Clio E-Tech

    46
    • 5 mei 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Renault Laguna III - Facelift Friday

    Renault Laguna III - Facelift Friday

    48
    • 24 juni 2022
  • Achtergrond
    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken tweedehands markt

    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken...

    95
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Kleine update voor Renault Zoe

    Kleine update voor Renault Zoe

    23
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech Electric bekend

    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech...

    101
    • 14 juni 2022
  • PREMIUM
    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Renault 15 GTL (1978) - Liefhebber Gezocht

    Renault 15 GTL (1978) - Liefhebber Gezocht

    38
    • 8 juni 2022
  • Nieuws
    Renault introduceert speciale uitvoering voor (plug-in) hybride modellen

    Renault introduceert speciale uitvoering...

    15
    • 1 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden