Renault Clio Initiale 1.6 16V (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio Initiale 1.6 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 220.000 km |
KM-stand laatst | 295.000 km |
Mijn Clio...
Mijn Clio...
Ik heb de Clio gekocht omdat ik opzoek was naar een leuke, kleine en vlotte auto. Omdat de duitsers louter saaie auto's maakte in deze klasse rond het jaar 2000 is het deze fransoos geworden. En ik moet zeggen, het valt zeker niet tegen. De Clio rijdt heerlijk, het 1.6 motorje is (ondanks de hoge kilometer stand) fris en fruitig. De 1.6 heeft voldoende koppel om rustig en schakel lui te rijden. Als je wat harder wil rijden dan hoef je hem maar boven 3500 toeren te houden en dan is speels vlot (zeker met het gewicht van 1000 kg).
Ik heb de Clio gekocht met 220000 km op de teller. Zeker voor een auto (van destijds 10 jaar oud) kan je verwachten dat je reperaties gaat krijgen, die zijn er dus ook geweest.
In de ruim 2 jaar dat ik hem nu hebbest wat problemen gehad. Meestal zijn het of kwaaltjes of kleinigheden. De problemen:
-Dynamo poely versleten (40 euro, zelf gedaan)
- gebroken veren links en rechts voor (Clio kwaal, 180 euro, zelf gedaan)
- 1 wiellager achter versleten
- ABS sensorringen gebarsten (2x 30 euro, zelf gedaan)
- 2 keer fuseekogel (2x25 euro, zelf gedaan)
- 4 bobines (180 euro, preventief, zelf gedaan)
- remblokken/schijven voor preventief (120 euro, preventief, zelfgedaan)
- Airco condensor lek (Steenslag en pech, 350 euro)
- Airco expansie klep lek (250 euro, laten doen)
- Nieuwe uitlaat (130 euro, zelf gedaan)
- Nieuwe distributieriem (laten doen 380 euro
Al met al heeft hij mee aardig wat centjes gekocht. Omdat ik een hoop zelf heb kunnen doen valt het allemaal wel mee. Het laatste dat nu rest is het vervangen van het contactslot, dat is versleten (hoe bestaat het). Gekscherend noem ik het wel is die franse klote rommel.
Het motortje heeft altijd op LPG gelopen, en dat is dan ook het plus punt aan deze Clio. De motor is bulletproof. Zelfs bij -20 hoef ik nog maar naar de sleutel te kijken en dan slaat hij al aan.
Zou ik een Clio aanraden aan een ander? Moeilijk... Hij rijdt heerlijk. Hij is vlot en zuinig. Zeker op LPG lag je je rot bij de pomp. De Clio doet (zeker met deze km stand) af en toe zeer in de portomonee.
het clio'tje protesteert een beetje
- 295.000 km
Inmiddels weer 20.000 kilometer verder en het clio'tje heeft het even zwaar.
Afgelopen week ben ik stil gevallen met een defecte pen-bobine. Gelukkig had ik een reserve bij me en was ik in 5 minuten werk weer op weg. Echter, nog geen 24 uur later (toen ik even de kap open had om te luisteren of de motor nog goed liep) hoorde ik de wat lager geratel. binnen 200 kilometer wat het geratel zo hard dat ik er niet meer mee wou rijden. De dynamo lagers waren stuk, niet gek na bijna 3 ton. Ik heb de clio weg gebracht naar de garage. Ik heb slecht 172 euro moeten betalen voor twee nieuwe lagers en 3 uur werk. Eerlijk is eerlijk, ik vond het geen geld. Dit was de eerste "grote" uitgave in de afgelopen 40.000 kilometer.
Ik heb wel gemerkt dat de motor (af en toe) niet zo heel lekker meer loopt, de warm start is matig en soms trekt hij niet helemaal zoals het hoort. Ik breng hem nog maar is weg om fouten uit te laten lezen.
Als de motor normaal werkt is hij nog steeds helemaal bij de les, fel en sterk. Boven de 3500 toeren is het gewoon een sterke motor.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio

Lezersreacties (0)
Reageren