Renault Clio RN 1.2 (1998)
Gooi naar de top
Voor deze test hebben we gekozen voor de basismotorisering. Die kennen we al langer. De Twingo heeft hem, en ook in de vorige Clio kwamen we hem tegen. We praten namelijk over de 1,2-liter viercilinder benzine die volgens de berichten 60 pk zou moeten leveren. Daarmee volbrengt de Clio de 0-100 in 15,1 seconden. Bij de tussensprints heeft zijn 1.2 het echter moeilijk. De 13,5 seconden in vier vonden we nog acceptabel, maar de 22,2 seconden die het in vijf duurde, vonden we toch echt aan de lange kant. De Clio komt dan met 93 Nm bij 2500 tpm eigenlijk een flinke handvol Newtonmeters (=trekkracht) tekort. Dan de topsnelheid. Bij Renault beloven ze 160 km/h; de teller houdt het bij dik 170 voor gezien. Dan het verbruik. Dáár scoort de Clio wel! Ons gemiddelde voor de Fransman bedroeg een zeer zuinige 1:13,5.
Aan het onderstel van de Clio is ten opzichte van zijn voorganger niets dramatisch gewijzigd en dat vertaalt zich in een prima weggedrag. Renault heeft comfort echter wel als uitgangspunt genomen en dat resulteert weer in een vrij sterke overhelneiging. Gelukkig lijdt het weggedrag daar niet echt onder. De Clio is mooi stabiel en in verregaande mate ongevoelig voor abruptheden als van het gas gaan en scherpe stuurbewegingen. De Clio stond in dat opzicht goed bij ons bekend en blijft zo.
Over het schakelen hebben we een aanmerking: bij de Clio zit de vergrendeling van de versnellingen niet helemaal snor. Een iets te snel genomen drempeltje is vaak al voldoende om er voor te zorgen dat de pook in de vrij-stand schiet. En daarmee zit je dan gelijk met een loeiende motor. Komt niet lekker over bij omstanders...
Slechte zitpositie
Laten we eens bekijken hoe we in de Clio zitten. Is de werkplek in orde, komen de passagiers een beetje mee, dat soort dingen. Jammer maar helaas: over de Clio in deze RN-uitvoering zijn we niet tevreden. Dat de stoelzittingen wat aan de korte kant zijn, vinden we niet prettig, maar wat we echt ernstig vinden is dat het stuur domweg te laag staat. En daardoor komen we echt in de knoop met onze onderdanen. Niets aan te doen: noch stoel, noch stuur is in hoogte verstelbaar. De enige mogelijkheid is de stoel wat verder naar achteren te schuiven, maar de ideale zitpositie is gewoon niet te vinden. Er gloort echter hoop aan de horizon, want voor (slechts) f 300 extra zijn zowel stuur als stoel in hoogte verstelbaar. Ons advies: gooi die f 300 er maar tegen aan. Je bent dan als bestuurder gelijk een stuk beter af. Wel willen we even de hoofdsteunen van de Clio prijzen: die zijn over een enorme lengte in hoogte te verstellen waardoor iedereen de voor hem/haar juiste instelling kan vinden.
Maar hoe zit het met de passagiers? Renault belooft weliswaar meer hoofdruimte achterin de nieuwe Clio, maar die hebben wij niet echt terug gevonden: vanaf 1,80 zit je met je hoofd tegen het dak. Dat schrijven we voor de volle 100% toe aan de sterk aflopende daklijn van de Clio. Staat goed, maar zit slecht. Renault heeft voor de Clio een interieur ontworpen dat er een stuk compacter uitziet dan in de voorganger. 't Is allemaal nogal bol en rond en daarmee loopt het interieur mooi in de pas met het uiterlijk van de Clio. Wat ons echter een beetje tegenvalt, is het overvloedige gebruik van zo'n beetje de hardste plastic-soort die we de laatste tijd zijn tegen gekomen. Voelt niet lekker aan en ziet er niet geweldig uit. Valt onder de categorie schoonheidsfoutjes. We zijn wel tevreden over de rest van de bekleding. Op de stoelen zit fraai velours in frisse kleuren. Zoals gezegd: onze Clio was een RN - da's één stapje boven de basisuitvoering. Echt luxueus was hij niet, maar we waren wel aangenaam verrast door de centrale vergrendeling met 'bliep' en door de vertraagde uitschakeling van de binnenverlichting. Vooral dat laatste zie je eigenlijk alleen maar op grotere en luxueuzere auto's. Verder beschikt de Clio over getint glas en meegespoten bumpers en een airbag. Niet standaard, maar wel aan te bevelen is de stuurbekrachtiging. De Clio 1.2 RN staat voor zo'n f 24.000 in de prijslijst en is daarmee netjes geprijsd. Helaas is de zit onder de maat en ook motorisch komt hij niet helemaal mee. Voor de rest: een goede auto.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Clio RN 1.2 |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 11.569 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.149 cc |
Maximaal vermogen | 43 kW / 60 pk bij 5.250 tpm |
Maximaal koppel | 93 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.773 mm / 1.639 mm / 1.417 mm |
Wielbasis | 2.472 mm |
Massa leeg | 855 kg |
Laadvermogen | 565 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 475 kg |
Banden | 165/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 160 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 15,1 s (fabrieksopgave: 15,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13,5 s / 22,2 s |
Brandstofverbruik | 6,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 146 g/km |
PRIVATE LEASE Renault Clio
