Renault Clio Fidji 1.4 (1997)
Nog steeds sympathiek
In het straatbeeld is de Clio na zes jaar zó'n vertrouwde verschijning geworden, dat het moeite kost om je te herinneren hoe zijn voorganger R5 er ook alweer uitzag. De Clio is een regelrechte bestseller gebleken, die niet alleen door z'n eigenschappen, maar ook door z'n prijsstelling prima scoort in het compacte segment. De fijnste all-rounder is zonder twijfel de 1.4, die dan ook in forse aantallen is verkocht.
Onlangs is Renault voor de Clio van de uitrustingscodering met letters afgestapt en hanteert nu fantasierijke namen als Oasis, Fidji, Mexx en Alizé om de mate van meegeleverde luxe aan te geven. Overigens prijkte er op de zijkant van de Fidji- testauto tóch het vertrouwde RN-logo.
Maar goed, zoals de Clio Fidji van deze test voor de deur stond, vertoonde hij dus een treffende gelijkenis met de vroegere RN. In feite verschilt de 1.4 van vandaag voornamelijk onderhuids van zijn voorganger. Dat geldt met name voor de deurframes en de bodemplaat, die ten dienste van de botsveiligheid werden verstevigd. Uiterlijk is het '96- model slechts te herkennen aan een meer gestroomlijnd neusje met iets hogere koplampen, in de kleur meegespoten bumpers en een derde remlicht in de kofferklep. Overigens is er met de 1.2 iets meer aan de hand, want die kreeg een modernere motor met een twintigtal cc's minder, een hogere compressieverhouding, een gelijk vermogen bij een lager toerental en een aanzienlijk hoger koppel bij maar liefst 1000 toeren minder. Dat zal het imago van het tot nu toe wat slome basismodel beslist een aardig stukje opkrikken; vooral de toegenomen soepelheid is daarbij een pluspunt.
De 1.4 had zo'n behandeling niet nodig, want daar was al weinig mis mee. Hij trekt van 'onderuit' mooi soepel op, klimt in zijn eerste vier versnellingen heel levendig in de toeren en in '5' is hij op de buitenweg rustig genoeg om bij legale snelheden de conversatie niet te belemmeren. Ondanks z'n door de verstevigingen bijna 60 kilo zwaardere carrosserie leverde de testauto bijna tot op de decimaal dezelfde prestaties als een enkele jaren geleden geteste 1.4 RN; de topsnelheid kwam zelfs een paar kilometer hoger uit; misschien een gevolg van de wat vloeiender geboetseerde frontpartij.
De Fidji had overigens nóg een verrassing in petto, want hoewel hij tijdens de testperiode flink had moeten werken, toonde hij een zeer bescheiden dorst. Een testverbruik van 1:13,3 kom je in deze klasse bij het prestatieniveau van de Clio niet vaak tegen; ook het eerder geteste exemplaar was 1,3 kilometer per liter onzuiniger.
Het verschil is te groot om alleen toe te schrijven aan het nieuwe neusje of eventueel aan de bandenkeus; mogelijk is er sprake van een andere afregeling van het motormanagement of gewoon van een mooi ingelopen, optimaal afgeregelde motor. Wat de oorzaak ook moge zijn, vast staat dat een rustige rijder nog beter moet kunnen uitkomen; we schatten toch minstens 1:14 en bij weinig stadskilometers nog aardig wat hoger.
Tegenvaller
Hoewel de Fidji niet de eenvoudigste Clio in de prijslijst is, valt de uitrusting wat tegen. Centrale vergrendeling en stuurbekrachtiging zijn de enige extraatjes; een airbag en zelfs startblokkering moeten apart worden bijbesteld en op het dashboard zoek je normaal vergeefs een toerenteller; onze testauto was de fabriek uitgereden met een verkeerd dashboard. Gelukkig biedt het interieur wel de knusse huiselijkheid waar de Fransen zo goed in zijn en ook het comfort is prima in orde. Een gevolg is dat de stoelen wat sponzig aanvoelen en dat de Clio in snelle bochten meer overhelt dan de sportieve rijder lief is. Maar de kleine Renault blijft daarbij keurig op koers en reageert goedig op correcties die hij via het overmatig geassisteerde stuur doorkrijgt.
Al met al is de hernieuwde kennismaking met de Clio 1.4 goed bevallen. Het nieuwe is er natuurlijk af en er zijn concurrenten verschenen met nog meer binnenruimte, modernere motoren en een uitvoeriger basisuitrusting. Maar desondanks blijft de Clio een heel volwassen, veelzijdig inzetbare, economische compact, waarvan het evenwichtige concept zes jaar geleden z'n tijd beslist vooruit was. Die voorsprong is nu wel teniet gedaan, maar in het strijdperk rond de 25 mille blijft de Clio 1.4 een sterke aanbieding.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Clio Fidji 1.4 |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 10.888 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 59 kW / 80 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 107 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 43 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.709 mm / 1.625 mm / 1.395 mm |
Wielbasis | 2.472 mm |
Massa leeg | 906 kg |
Laadvermogen | 534 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 750 kg / 485 kg |
Banden | 165/65TR13Prijzen |
Topsnelheid | 175 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,2 s (fabrieksopgave: 11,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,5 s / 15,0 s |
PRIVATE LEASE Renault Clio
