Praktijkervaring Mazda MX-5: Waarom is deze roadster zo gewild?
'Er zit best wat beweging in de koets, maar dat komt de rijbeleving ten goede'
- Elco van der Meer
- Praktijkervaring
De zomer staat nu echt voor de deur. Hoog tijd om aandacht te besteden aan de populairste sportwagen ter wereld: de Mazda MX-5. Het model is alweer sinds 1989 onder ons en rijdt inmiddels in zijn vierde gedaante rond. Mazda noemt deze generatie intern ND en bouwt hem nog altijd volgens het authentieke recept. Kortom, achterwielaangedreven en met en relatief bescheiden ongeblazen viercilinder. Wat vinden eigenaren zo goed aan hun relatief betaalbare open sportauto?
Want betaalbaarheid is, zeker tegenwoordig, relatief. Een Mazda MX-5 kost nu minimaal €43.239, waarmee het - op een verdwaalde Mini en een paar kleine semi-cabrio’s na - nog steeds de voordeligste manier om open lucht en nieuwe auto-geur tegelijkertijd te kunnen ervaren. Over semi-cabrio gesproken, ook die levert Mazda in de vorm van de MX-5 RF. Deze Retractable Fastback heeft een stalen klapdak dat in de carrosserie kan verdwijnen, waarna een targa-achtige koets overblijft.
Zo rijdt de MX-5 ND
Bij een op rijden gefocuste auto als deze is er geen ander onderdeel waarmee we beter kunnen beginnen. Dat leidt tot een opvallende constatering: gezien de sportieve inborst van de MX-5 schrijven veel berijders positief over het comfort. “Het veercomfort is mede door het standaardonderstel erg vergevingsgezind. Hierdoor helt die wel wat meer in bochten dan dat je zou verwachten, maar voel je wel heel goed de grip van de auto aan”, laat de berijder van een 184 pk sterke GT-M uit 2019 weten. “De eigenaar van een 132 pk sterke 1.5 is content daarmee. “Een positieve verrassing is misschien wel het comfort. Verkeersdrempels worden met matige snelheid netjes en met voldoende bodemvrijheid verwerkt. Dat geldt ook voor andere oneffenheden in het wegdek.”
Een RF-rijder is minder te spreken over het beweeglijke karakter. “Wat ik persoonlijk wel een (klein) minpuntje vind is de vrij hoge mate van bodyroll. Volgens Mazda (zo lees ik uit meerdere autotests) is er juist voor gekozen om de auto een iets dynamischer karakter te geven ... en dat klopt tot op zekere hoogte. Ik denk dat het tot pak 'n beet de 80 km/u een zekere mate bijdraagt aan de rijbeleving. Echter, aangezien ik veel snelweg rijd en een nogal zware rechtervoet heb vind ik de hoeveelheid bodyroll op hogere snelheden (130 ~ 160km/u) onprettig. Je merkt dan toch dat de auto in een bocht met wat oneffen wegdek wat nerveus wordt door de hoge mate van overhellen en wellicht de korte wielbasis.”
Om enthousiastelingen beter te bedienen biedt Mazda specifieke uitvoeringen met geavanceerdere Bilstein-dempers aan. “Ondanks de Bilstein-dempers is het comfort best goed”, schrijft een eigenaar die over deze aanpassing beschikt. “Op de snelweg dribbelt de auto wel wat, maar dat hoort er een beetje bij. Binnen de bebouwde kom gaat de auto soepel over verkeersdrempels en dat vind ik wel zo fijn. Verder zit er best wat beweging in de koets maar dat komt de rijbeleving weer ten goede.”
Ook een andere rijder met dit onderstel is enthousiast. “Hij rijdt super, redelijk strak omwille van de Bilstein-ophanging maar o zo soepel. Je kan als je wilt in vierde versnelling een haakse bocht nemen ... en als het moet eens super doortrekken in de versnellingen.”
Wat opvalt is dat menig ND-rijder ervaring heeft met eerdere generaties. Zoals de volgende berijder die het vorige model inruilde. “Veel stiller. Bij 100 km/h en 2.500 toeren in zes in plaats van de krap 3.000 van de NC in vijf. Dit maakt echt veel uit, en sowieso vind ik dat er minder wind- en bandengeluid is. Voor mij is dit een van de belangrijkste verbeteringen!”
Minder snelwegauto
Stiller maakt hem nog niet écht stil, volgens de eigenaar van een 160 pk sterke 2-liter. “Aangezien ik zelf in Den Haag woon rijd ik helaas de meeste kilometers noodgedwongen op de snelweg. Daar is het helaas nog steeds vooral een klein, luidruchtig karretje.” Hij weet zelf ook dat dit niet de habitat van zijn auto is. “In het najaar van 2017 heb ik hem op de boot naar Newcastle gezet en ben twee weken gaan touren door Schotland. Daar komt de MX-5 echt goed tot zijn recht. Je hoeft niet eens heel hard te rijden om op die bochtige weggetjes te genieten van het bochtgedrag en het acceleratievermogen.”
Wie verwacht dat de MX-5 RF, met zijn stalen klapdak, het beter doet moet de verwachtingen bijstellen. “Deze auto komt naar mijn idee het beste tot zijn recht op kronkelige dijkweggetjes waar je 60 tot 80 km per uur kan rijden en minder op de snelweg. Zeker met het dak open is dan wel erg luidruchtig”, meldt de berijder van een 132 pk sterk exemplaar. Dat onderschrijft ook een tweede RF’er. “Een bekend probleempje bij de RF is de windturbulentie wanneer het stalen klapdak open is. Boven de 90km/u resulteert dit in een 'klapperend' windgeluid rond je hoofd, waarschijnlijk veroorzaakt door de achterstijl.”
Dicht blijkt de RF evenmin een onverdeeld genoegen. “Met gesloten kap is er op de snelweg redelijk wat herrie. Hij is zeker niet zo stil als een normale auto”, meldt de berijder van een RF uit 2019. “Met een geopende kap neemt de herrie natuurlijk toe. Ik vind het brommen/klappen linksachter je hoofd soms best irritant. Snelheid minderen helpt.”
Aandrijflijn
De Mazda MX-5 komt met atmosferische SkyActiv-motoren met 1,5 of 2,0 liter inhoud. De eerste levert 132 pk, de tweede 160 tot 184 pk. Over de 2.0 met 160 pk schrijft een rijder: “De prestaties zijn bovengemiddeld vlot, inhalen op een klein baantje is een feest. Het is uiteraard geen EV met supersonische sprinttijden, maar omdat de auto en licht en laag is en supergoed aan het gas hangt geeft dat een indruk van acceleratie en snelheid zonder dat je gek doet op de openbare weg.”
Een andere 2.0-rijder benoemt het gevoel van de bediening. “De zesbak schakelt superfijn, af en toe moet ik nog wat wennen (van vijf naar zes schakel ik soms naar vier) maar dat gaat gauw genoeg. Gevoel van koppeling en pookknop is ook heel goed.” Over de motor zelf: “Deze klinkt niet zo bijzonder, het is tenslotte ook geen zes-in-lijn.”
Ook een rijder met de basismotor is enthousiast. “Als budget geen issue was geweest, was ik zeker voor de 185 pk gegaan”, schrijft hij, “maar de 132 pk is een heerlijk levendig blok wat zich graag uit laat wringen, in de goede zin van het woord. Elke rotonde, op- of afrit of slingerbocht is een plezier.”
Een tweede 1.5-rijder noemt iets wat voor hem nadelig uitpakt: “Uitlaatgeluid, blijkbaar een trend om auto’s standaard een diepe brom te geven, maar is mij toch wel vrij luid, zelfs bij constante snelheden. Zeker bij koude start (draait dan op verhoogd toerental van +-2000 toeren) veel kabaal. Ik vertrek rond zes uur in de ochtend en de buren hebben al geklaagd dat ze hiervan wakker worden … Als ik dit echt wilde had ik wel een sportuitlaat gekozen.”
Wat heb je er verder aan?
Een overwegend comfortabele sportauto dus, maar niet zo zeer geschikt voor lange snelwegritten. Doet de MX-5 verder nog iets om het leven je gemakkelijk te maken? We maken weer een vergelijking met zijn voorganger. “ND is ietsje krapper, maar niet op een voor mij bezwaarlijke manier”, laat de bestuurder weten. “Kofferbak maakt niet zoveel uit, voor grote spullen pak ik toch niet deze auto, interieurruimte is oké. Doordat je geen metalen stang van de dakconstructie boven je hoofd hebt is hoofdruimte zelfs wat beter met mijn 1,92 meter.”
Nog een vergelijking, nu van een andere eigenaar: “Ook snel iets achter de zetels leggen zoals een jas, paraplu en dergelijke lukt niet meer. En de inhoud van de koffer is vrij oké voor het segment met 130 liter, maar de vorm is een klap minder praktisch dan de vorige generatie.”
Om terug te komen op de ruimte voor bestuurders: ook een tweede langere bestuurder geeft aan net te passen. “Met mijn 1,89 en slanke postuur pas ik er net in. Ook met het dak dicht. Mensen met een lang bovenlichaam en meer kilo’s krijgen het lastig … een kwestie van proberen.” Verder: “Het is een kleine auto, dus veel ruimte is er niet. Ook de bagageruimte is met 127 liter beperkt. Verder mis ik een dashboardkastje.”
Het gemis aan opbergruimte voor klein grut blijkt nijpend. “Weten we natuurlijk vooraf, maar ontbrekende bergruimte in het interieur is echt een punt. Er is best wel ruimte tussen de stoel en de deur om een vak in de deur te maken maar het is er niet … Het enige vakje dat er is, tussen de stoelen, is moeilijk bereikbaar.”
Op de passagiersruimte blijkt eveneens nog wel wat aan te merken. “Er is daar minder ruimte voor je benen en er zit een rare bobbel in de vloer, waardoor je in een rare hoek met je benen belandt. Voor langere ritten onprettig”, vindt de berijder van een MX-5 RF. Ook een Roadster-rijder stipt dit aan. “De ruimte aan de passagierszijde van de MX-5 is aanzienlijk krapper dan aan de bestuurderszijde. Dat komt niet alleen doordat er een bolling in de vloer zit, maar ook omdat het brandschot meer in het interieur lijkt te staan dan aan de bestuurderszijde. Vooral de keuze voor dat laatste snap ik echt niet. Daar waar ik prima zit aan de bestuurderszijde, kan ik geen fijne zitpositie vinden aan de passagierszijde.”
Onderhoud, storingen en ergernissen
Berijders van een Mazda MX-5 ND lijken geen structurele technische uitdagingen te ervaren, maar op individueel niveau zijn er enkele opmerkingen. Zo bleek het dak van een RF te lekken doordat er afvoerkanalen verstopt zaten en bleek de handgeschakelde versnellingsbak van een 2-liter na net geen 70.000 kilometer uitgeschakeld. Als we dan toch iets structureels opmerken is het de gevoeligheid van de lak. “De MX-5 heeft helaas veel last van steenslag”, meldt de berijder van een RF. "Ik houd volgens mij redelijk voldoende afstand van mijn voorliggers, maar zoveel steenslag als ik met deze MX-5 oppik heb ik nog niet eerder gehad.” Een Roadster-berijder heeft de steenslag laten wegwerken, maar wordt er snel opnieuw mee geconfronteerd. “Een domper is dat na twee weken weer nieuwe steenslagplekjes te zien zijn en vliegjes op de voorkant van de auto een permanente afdruk achter laten. De te kwetsbare lak is vervelend, vooral omdat ik verder zuinig op de Mazda ben, maar gelukkig is het geen onoverkomelijkheid en is het rijplezier van onveranderd hoog niveau.”
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (62) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.