Mazda MX-5 RF SkyActiv-G 132 Luxury (2021)

Mazda MX-5 RF SkyActiv-G 132 Luxury (2021)

UitvoeringMX-5 RF SkyActiv-G 132 Luxury
Bouwjaar2021

Eerste 20,000km

Van Qashqai diesel naar MX-5 benzine...
Nadat het leasecontract van mijn vorige auto (Nissan Qashqai) af liep moet er iets anders komen. Gezien ik veel km's reed met de Nissan (65.000km per jaar) had diesel de voorkeur. Echter zijn de leaseprijzen van diesels laatste jaren extreem gestegen vanwege de steeds lager wordende restwaarde... min of meer noodgedwongen dus gaan kijken naar benzine. Maar als autoliefhebber komt er, met de keuze voor benzine als brandstof, plots veel leuker spul in de 'picture'. Als Mazda MX-5 liefhebber (voorheen al tientallen 1e & 2e generaties MX-5'en als hobby-auto's gehad) kwam daarom ineens het idee om eens een nieuwe MX-5 te proberen. Voorheen al veel (oudere) MX-5'en gehad, maar ook wat sportievere Mazda 323 en 3's, allen tot volle tevredenheid. De Nissan Qashqai was meer een 'verstandige' keuze, maar aangezien ik met deze (nieuwe) auto in 2,5 jaar ontzettend veel ellende heb gehad (voor mij nooit geen Renault-diesel meer) en ook de rij-beleving t.o.v. van mijn sportieve Mazda3 dáárvoor enorm tegenviel toch de knoop doorgehakt. Het moest een nieuwe MX-5 worden! Totaal niet geschikt als gezinsauto, maar ik heb vrouwlief (met enige tegenstrubbeling) in een grotere auto (van Mazda2 naar Mazda6 Sportwagon, de Infiniti FX50S kreeg ik er niet doorheen :) boo!) weten te zetten welke we nu als daily gebruiken.

Twijfel 1: Soft-top of RF?
De keuze voor de RF was snel gemaakt. De MX-5 word het gehele jaar door gebruikt en gaat veel kilometers maken... Gezien de seizoenen en het feit dat het veel snelwegkilometers zijn zal het dak er toch weinig af gaan. Daarbij vind ik de RF er nog iets exclusiever uit zien dan de soft-top versie. Voor wie de MX-5 écht als fun-auto wil gaan gebruiken en in het weekend de tourritjes wil gaan maken, zou ik echter écht de soft-top aanbevelen. De 'open beleving' bij de RF is simpelweg toch minder... maar was voor mij geen bezwaar. Voor de leuke ritjes staan er nog een Eunos Roadster (Japanse Mazda MX-5 evenknie) en een Nissan Figaro op de oprit.

Twijfel 2: Skyactiv 132pk, 'oude' 160pk of nieuwe 185pk?
Dan de moeilijkste keuze (althans voor mij): ga je voor de 1.6 132pk of voor de 2.0 185pk. Nou die keuze was vrij gemakkelijk... die 185pk viel écht buiten budget. Maar een tweetal dealers maakte nog een mooi aanbod op een restvoorraad 'oude' 2020 2.0 motor met (toen nog) 160pk. Eigenlijk reed ik voor hetzelfde geld een overjarig 2020 model de deur uit met 2.0 160pk en een iets 'luxere' metallic lak (sommige daarvan zijn behoorlijk aan de prijs bij Mazda).

Er zit trouwens wel ontzettend veel verschil tussen de Mazda dealers... Met 4 dealers contact gehad, maar bij 2 was er echt 'nul' productkennis (multi-merk-dealers met meerdere vestigingen)... van 1 wacht ik (zelf na herhaald verzoek) nog steeds op de offerte, de ander gaf letterlijk aan überhaupt geen zin te hebben om een prijs te maken. (nou, doei!) De twee andere (kleinere) dealers waren dan een verademing en vervolgens ook de auto bij één van hén besteld.

Terug naar die 160pk motor. Ik heb wel eens in Italië in zo'n 2.0 160pk gereden en dat viel me persoonlijk een beetje tegen... ik had het al her en der gelezen bij de diepgaandere autotests toen de ND-generatie van de MX-5 uit kwam. De 'oude' 2.0 (160pk) is best een potente en fijne motor, maar (naar MX-5 maatstaven) weinig levendig en niet erg speels. Het komt best voorruit, maar mist echt de beleving welke ik bijvoorbeeld met de oude MX-5'en wel heb (dat zijn 1.6-jes met 90pk of 116pk of 1.8l met 131pk). Zelfs de 124 Spider motor, waar ik bij toeval ook een keer in mocht rijden, voelde dan nog frivoler aan. Tijdens het vele google-en en inlezen in wat nu de beste keuze zou zijn (1.6 132pk/2.0 160pk) stuitte ik op een 4-delige documentaire op YouTube van user 'SavageGeese' over alle 4 generaties MX-5 (echt een aanrader om eens te kijken!). Daarbij werd ook een medewerker van Mazda geïnterviewd welke via Mazda's R&D-afdeling mede verantwoordelijk was voor de technische ontwikkeling van de ND. Heel kort door de bocht vertelde hij dat de Japanners eerst eigenlijk alléén de 1.6 wilde ontwikkelen voor de ND, maar dat er onder druk van o.a. Mazda USA op het laatste moment tóch een 2.0 bij moest komen. Vanwege de tijdsdruk kreeg men niet de tijd om de 2.0 te fine-tunen en de ontwikkeling te geven welke men er eigenlijk in wilde investeren. Hierdoor werd de 2.0 een beetje overhaast er ingelepeld. Met de 2e generatie 2.0 heeft Mazda eigenlijk de tijd in het blok geïnvesteerd die men ten eerste al wilde benutten en die schijnt inderdaad een stuk meer aan het karakter van de MX-5 te voldoen. Men wilde de motor een meer levendig karakter geven, pas in een vergevorderd stadium kwam men er pas achter dat hij ineens 185pk presteerde. Opvallend, want pk-toename was helemaal geen 'item' tijdens die ontwikkeling. Maargoed, die nieuwe 2.0 (met 185pk) viel dus buiten budget en de ouder 2.0 is vlot maar wat tam. Daarnaast wilde ik graag een paar snufjes welke wel op het nieuwe 'Luxury' trimlevel zaten, maar nog niet op de restvoorraad 'GT-M's', zoals Android Auto. Ook had de GT-M de nog lelijk geïntegreerde achteruitrijcameralens in de achterbumper. De luxury heeft gelukkig gewoon piepers (ik vind persoonlijk elke achteruitrijcamera welke minder dan 1m van grondniveau gepositioneerd is nutteloos). Dus koos ik voor de 132pk en ik moet zeggen, daar heb ik eigenlijk nog geen moment spijt van.

Rijbeleving...
Als budget geen issue was geweest, had ik zeker voor de 185pk gegaan, maar de 132pk is een heerlijk levendig blok wat zich graag uit laat wringen (in de goede zin van het woord). Elke rotonde, op- of afrit of slingerbocht is een plezier. Schakel 1 of 2 versnellingen terug met de heerlijke korte, directe handbak en de auto zet zich heerlijk in de bocht. Dankzij z'n lage gewicht en achterwielaandrijving is zelfs die 132pk genoeg om plezier mee te hebben en z'n kont eens gecontroleerd uit te laten breken. Vaak weet je menig dikke bak op een dubbele rotonde te verrassen (daarna heb je het nakijken). Voor het serieuze driftwerk mist de power (en LSD), maar dat lukt toch niet op de openbare weg (of moet je niet willen). Nee, met de MX-5 RF heb je een mooi unieke auto, waar je ontzettend feel fun aan kunt beleven zonder dat je rijbewijs in gevaar komt. Het enige waar je de power soms wel iets mist is op de snelweg, bijvoorbeeld bij een inhaalactie. Het komt allemaal prima mee, maar de 6e versnelling is vrij lang en het motortje word graag op toeren gehouden. Bij echt vlot inhalen moet er dus echt effe teruggeschakeld worden, maar dat is geen straf.

Uitvoering
De Luxury is de opvolger van wat voorheen de GT-M was. Eigenlijk zitten daar alle snuisterijen aan boord. Cruise-control, regen-/lichtsensor, PDC, stoelverwarming, navi, android auto en keyless-entry (met een irritant grote sleutel, met knopjes op de meest stomme plaats waardoor je auto om de haverklap van slot is of je achterklep open staat). Ik heb de auto besteld in de kleur uni-wit (arctic white). Het kleurenpallet bij Mazda is wel heel erg beperkt. Er is keuze uit grijs, grijs, zwart of wit... daar mag best wat meer variatie in. Oke, het Soul Red is wel erg mooi (maar ook prijzig) en de nieuwe kleur Deep Crystal Blue Mica is ook wel erg mooi (zeker met tan interieur), maar tijdens het bestellen was deze nieuwe kleur nog niet te zien. De prachtige 'Targa'-lijnen (sorry meneer Porsche) komen naar mijn mening het beste uit in een lichte kleur, en aangezien parelmoer-wit mijn inziens toebehoord op boodschappenautootjes (wederom, sorry) koos ik dus voor uni-wit. Tevens lekker goedkoop, we blijven Hollanders... Ook fijn aan de 2021-versie is dat de lederen zetel geperforeerd zijn, hoewel ik de af-fabrieks Recaro's wel een stuk meer ondersteuning vond bieden. Maar ook deze zijn kostbaar en de pasvorm moet je maar net liggen. Als geld geen roll speelde had ik voor de Signature-uitvoering gegaan met Bilstein onderstel en Recaro's.

Minpunt(je) 1: Bodyroll
Wat ik persoonlijk wel een (klein) minpuntje vind is de vrij hoge mate van bodyroll. Volgens Mazda (zo lees ik uit meerdere autotests) zelf zegt is er juist voor een iets grotere mate van bodyroll gekozen om de auto een iets dynamische karakter te geven... en dat klopt tot op zekere hoogte. Ik denk dat de hoeveelheid bodyroll tot pak 'n beet de 80km/u een zekere mate bijdraagt aan de rijbeleving. Echter, aangezien ik veel snelweg rijd en een nogal zware rechter voet heb vind ik de hoeveelheid bodyroll op hogere snelheden (130 ~ 160km/u) onprettig. Je merkt dan toch dat de auto in een bocht met wat oneffen wegdek wat nerveus word door de hoge mate van bodyroll en wellicht korte wielbasis. Een goede schroefset (evt. de af-fabriek Bilsteins) zullen dat m.i. wel verbeteren. Nu is de snelweg toch wel een beetje de verkeerde habitat voor zo'n auto, het is immers geen GT. En ik ben wat dat betreft waarschijnlijk een a-typische ND-gebruiker.

Minpunt 2: Windbuffering
Eigenlijk het enige "echte" minpunt. De rest van de zaken zijn op de totale funfactor natuurlijk maar futiliteiten. Een bekend probleempje bij de RF is de windturbulentie wanneer het stalen klapdak open is. Boven de 90km/u resulteert dit in een 'klapperend' windgeluid rond je hoofd, waarschijnlijk veroorzaakt door de achterstijl. Het kleine winddeflectortje tussen de stoelen en ook het variëren van de positie van de ramen (open/dicht) heeft maar beperkt effect. Op binnendoorwegen heb je daar natuurlijk geen last van, maar op lange stukken snelweg is dat toch vervelend. Mijn soft-top Eunos heeft daar bijvoorbeeld veel minder last van... in de Nissan Figaro merk je dan helemaal geen wind, maar daar gaat het dak dan ook open alla Fiat 500C waarbij de zijstijlen blijven staan. Hierdoor word het dak nog minder gebruikt dan dat ik verwachte. Ik rij veel snelweg dus meestal 100km/u+. Ik zie de RF meer als coupé waarbij het dak ook open kan in tegenstelling tot de soft-top waarbij het dak ook dicht kan. Het is net een andere mindset.

Huidige stand
Inmiddels zitten er in enkele maanden al +20.000km kilometers op de ND RF. Elke keer stap je weer met een smile achter het stuur, wat een heel gooi-en-smijt karretje dat nog verrassend betaalbaar is. Goedkoop is hij uiteraard niet, maar welke nieuwe auto biedt meer fun voor minder geld? Nu ben ik natuurlijk een beetje bevooroordeeld als MX-5 fanaat. Maar eigenlijk zijn alle opmerkingen (het stomme sleuteldesign, de body-roll, het piepkleine ruitensproeierreservoirtje) eigenlijk verwaarloosbaar. Gezien de windbuffering zouden we bij de volgende misschien toch zomaar voor de soft-top kunnen gaan (ondanks de prachtige RF-lijnen)... houden we misschien zelfs nog budget over voor de heerlijk 'nieuwe' 2.0 185pk. Afgelopen kilometers uiteraard geen enkel probleem gehad... het is en blijft immers een Mazda ;)

Alweer bijna 80.000km

Aangezien ik best wat kilometers maak staat er nu zo'n 1,5 jaar na aflevering alweer bijna 80.000km op de teller! Nog altijd erg blij met de RF en tot heden geen enkel probleem of mankement ondervonden. (Dat was met de Qashqai hiervoor helaas wel anders, daar had ik in dit tijdsbestek al 3 keer stilgestaan). De achterbanden zijn nu wel écht aan vervangen toe, maar deze staan voor woensdag a.s. op de planning. Toegegeven, de rijstijl zal daar ook wel aan bijdragen (maar zo'n auto nodigd ook gewoon uit voor het sportievere bochtenwerk). Overigns ligt er af-fabriek al best fijn rubber op (da's soms wel anders). Verder houdt de Mazda zich fantastisch. Enige probleem wat ik ervaar is dat ze AndroidAuto zich soms niet goed koppelt (activeert wel en is te bedienen, maar het beeld blijft zwart). Dit komt vooral voor wanneer tijdens het starten/connecten de auto in z'n achteruit gezet word (en het PDC-beeld word weergegeven in het scherm tijdens het connecten). Nu ik dit weet, wacht ik bij het wegrijden even met het in z'n achteruit zetten tot AA geconnect is. Of dit aan de auto ligt is overigens de vraag? Het Mazda navigatiesysteem is overigens niet fantastisch (maar bij welk automerk kan het wel tippen aan Google Maps o.i.d.?) En met AA is dat geen enkel probleem. Het rijplezier is ook na bijna 80.000km nog geweldig en na het parkeren kijk je nog altijd even achterom naar de prachtige lijnen van zo'n RF. De windturbulentie bij +100kmu blijft echter wel een dingetje, maar een paar simpele festivaloordopjes doen wonderen. We gaan met een brede grijns op naar de 100.000km!

PRIVATE LEASE Mazda MX-5

Mazda
Mazda MX-5 SkyActiv-G 132 Prime-Line (2D/6H)